Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
de Havilland Dove
Z Multimediaexpo.cz
de Havilland DH.104 Dove | ||
de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný k 50. výročí založení LTU v roce 2005 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun pro krátké tratě | |
Výrobce | de Havilland | |
Konstruktér | ||
První let | 25. září 1945 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | 1945–1964 | |
Vyrobeno | 528 | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
de Havilland DH.104 Dove byl britský dvoumotorový jednoplošný dopravní letoun pro krátké tratě vyráběný společností de Havilland. Byl nástupcem dvouplošného typu de Havilland Dragon Rapide a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy Brabazonova výboru, která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě.
Obsah |
Výroba
První let de Havilland Dove se uskutečnil 25. září 1945 a výroba trvala až do roku 1964.
Celkem bylo vyrobeno 388 kusů civilní verze Dove, 127 kusů vojenské verze Devon C.2 a 13 kusů Sea Devon.
Varianty
- Dove 1 : lehký dopravní letoun pro 11 cestujících poháněný dvěma pístovými motory Gipsy Queen 70-4 o výkonu 340 hp (254 kW)
- Dove 1B : Dove 1 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 2 : manažerská verze pro 6 cestujících s motory Gipsy Queen o výkonu 340 hp (254 kW)
- Dove 2B : Dove 2 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 3 : plánovaná výšková průzkumná verze, nerealizována
- Dove 4 : vojenská dopravní a komunikační verze
- Devon C Mk 1 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force
- Devon C Mk 2 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force, Devon C Mk 1 s jinými motory
- Sea Devon C Mk 20 : dopravní a komunikační verze pro Royal Navy
- Dove 5 : verze s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW) a s větším doletem
- Dove 6 : manažerská verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
- Dove 6B : max. hmotnost 3856kg
- Dove 7 : verze Dove 1 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
- Dove 8 : verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
- Dove 8A : pětimístná verze Dove 8 pro americký trh, kde byla označována jako Dove Custom 600
- Carstedt Jet Liner 600 : konverze provedená americkou firmou Carstedt Inc z Long Beach v Kalifornii, letoun byl poháněn dvěma turbovrtulovými motory Garrett AiResearch TPE 331 o výkonu 605 ehp (451 kW); trup byl prodloužen pro 18 cestujících
- Riley Turbo Executive 400 : konverze provedená americkou firmou Riley Aircraft, letoun byl poháněn dvěma plochými osmiválci Lycoming IO-720-A1A o výkonu 400 hp (298 kW)
Specifikace (Dove 5)
Data podle: Jane's
Technické údaje
- Posádka: 2
- Počet cestujících: 8
- Rozpětí: 17,37 m
- Délka: 11,96 m
- Výška: 4,06 m
- Nosná plocha: 31,1 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 600 kg
- Max. vzletová hmotnost : 4 000 kg
- Pohonná jednotka: dva šestiválcové invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2
- Výkon pohonné jednotky: 380 hp (283 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 2 400 m
- Dolet: 1 720 km
- Dostup: 6 100 m
- Stoupavost: 4,7 m/s
Externí odkazy
- (anglicky) Airliners.net: The De Havilland DH.104 Dove
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |