V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

David Bowie (album)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 9. 5. 2014, 11:02; Ivan Drago (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

David Bowie je název debutového alba britského zakladatele alternativní rock scény Davida Bowieho. Nahráno bylo v roce 1967 vydavatelstvím Deram Records (součást vydavatelství Decca).

Obsahuje základy hudby, která ho v pozdějších letech proslavila po celém světě. Mezi nejzajímavější a mezi veřejností nejznámější songy patří folk rocková „Space Oddity“ nebo „The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars“. Kritici z NME (New Musical Express, populární hudební magazín) Roy Carr a Charles Shaar Murray tento debut hodnotili slovy „posluchači, navyklí na 70's styl patrně shledají toto album hodně šokující, ale zároveň velice originální a působivé“; zatímco autor životopisů David Buckley ho popisuje jako „vinylový ekvivalent blázna v podkroví“.

Obsah

Vlivy

Během své kariéry David Bowie zasáhl svou tvorbou do široké škály oborů, nebál se ani divadelní tvorby a ve spolupráci s Anthony Newley účinkoval v představeních v Music hall (např. hra Tony Steel). Dále spolupracoval ve smyslu něčeho, zvláštního a britského' s Rayem Davies z The Kinks a ovlivnil Syd Barettovy jemně nakřáplé, říkanky pro děti' z raných Pink Floyd. Edwardian flam (specifické kytarové rify), které se objevily také v některých písních od The Beatles (např. Being for the Benefit of Mr. Kite) patřily k dalším Bowieho zajímavým experimentů s hudbou. Touha Bowieho manažera, Ken Pitta, aby se stal všeobecně známým bavičem ve stylu estrádního vystupování spíše než skutečnou rockovou hvězdou, je v tuto dobu v jeho textech také dosti patrné a tím se odlišuje od dalších rockových projektů, které v té době vznikaly. Bowie osobně řekl, že jeho debutové album „vypadalo jako by mělo kořeny všude, v rocku, estrádě i divadelní produkci, netušil jsem, že jsem vlastně byl Maxem Millerem a Elvis Presley“.

Styly a motivy

Album, bylo úplně celé otextované Davidem a bylo uspořádáno kompozitorem alba Derekem Fearnleym, který je prý bral v potaz i při přípravě Observer Book of Music. V „Rubber Band“ (Bowieho píseň ze 66) je používána jako vedoucí hudební nástroj tuba. „Little Bomabardier“ a „Maid of Bond Street“ byly udělány ve hravém valčíkovém rytmu a jsou také plné dechových a smyčcových nástrojů. „Love You Till Tuesday“ a „Come and Buy My Toys“ byly písněmi, ve kterých byla jako vedoucí hudební prvek používána akustická kytara a jako prvky doplňující ostatní smyčcové nástroje. „Join the gang“ byla ojedinělou exkurzí do současného světa mladých lidí, vcítěním do tlaku, který je na ně kladen a jejich úniky z těchto problémů, řešené užíváním drog, v této písni byl také použit velice zajímavý a exotický hudební nástroj, sitar. Poslední píseň „Please Mr. Gravedigger“ byla „morbidním, hrůzostrašným duetem pouze pro hlas a zvukové efekty“ a byla popisována jako „jeden z opravdu bláznivých popových okamžiků“ a někdy bývá dokonce označována pouze jako báseň.

Nehledě na jisté nesoulady a chyby, které byly v debutovém albu udělány, někteří kritici skutečně toto album označují za profesionální a dospělé dílo. „We are hungry men“ je pojmenována po mesiáši, jehož osoba se znovu objevila i v jiných podobách např. v písních „Cygnet Committee“ (z alba Space Oddity), „Saviour Machine“ (z „The Man who Sold the World“) a „Oh, You Pretty Things“ (z "Hunky Dory"); stejně tak v hlavní úloze ve filmu The rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from the Mars. V úvodní písni totiž byly probírána i velice kontroverzní témata jako potrat, zabíjení novorozeňat a kanibalismus. „There is a Happy Land“ byla raným manifestem Bowieho vize dětí jako individuálních osob s vlastními myšlenkami a osobností, motiv byl znovu propracováván v „The Man who Sold the World“, „Hunky Dory“ a „Ziggy Stardust“. V „She's Got Medals“ byly zápletky příběhů větvené častými lesbickými a gay motivy, které dokonce předcházel svými šokujícím a nekonformním oblečením v„The Man who Sold the World“ (i jinde) a bisexuálně/oboupohlavní postavou „Ziggy Stardust“.

Písně

Po vydaní alba ve spolupráci se stejnou skupinou tvůrců byly vydány i dvě sólové písně (singly). „Rubber Band“ b/w „London Boys“, v prosinci 1966 a „The Lauging Gnome“ b/w „The Gospel According to Tony Day“, v dubnu 1967. „Rubber Band“ byl nahrán zcela jiným způsobem než všechny ostatní písně. „London Boys“ byly chváleny jako Bowieho první malý mistrovský kousek a je popisováno jako velice vydařené melancholické pozorování současné londýnské Mod scény. „The Laughing Gnome“ byla nahrána zcela nezvykle s revolučním, hlodavčím' (chipmunk-like) vokálem, ale technika varispeed používaná k vytvoření tohoto efektu mohla dokonce ukázat Bowieho ve více vážné podobě a to v mnohých písních, zahnujíce „After All“, „The Bewlay Brothers“, „Fame“ a „Scream Like a Baby“. Znovu nahraná verze „Love You Till Tuesday“ b/w „Did You Ever Have a Dream“ byla znovu vydána jako single v červenci 1967.

Vydání a přijetí publikem

David Bowie byl samozřejmě poprvé vydán ve Velké Británii, a to ve verzi mono i stereo, 1. června roku 1967 (mimochodem stejné datum jako The Beatles' Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band). Ve Spojených státech bylo vydáno v srpnu 1967, avšak bez „We Are Hungry Men“ a „Maid of Bond Street“. Album a tyto zmíněné písně měly totiž všude technické chyby a Bowie nevydal jinou nahrávku až do doby, kdy vzniklo album „Space Oddity“ (1969). Písně z debutového alba a další singly, včetně Deramovy pozdější práce, byly znovu použity v početné kompilaci hitů z alb, zahrnující i „The World of Bowie“ (1970), „Images 1966-1967“ (1973), „Another Face“ (1981), „Rock Reflection“ (1990) a „The Deram Anthology 1966-1968“ (1997). Mnoho písní bylo taktéž připravováno v Ken Pittově videoklipu Love You Till Tuesday, vytvořeném v roce 1969, ovšem oficiálně představeném až v roce 1984 jako součást CD.

Seznam stop

Všechny písně napsal David Bowie.

Strana 1

  1. „Uncle Arthur“ – 2:07
  2. „Sell Me a Coat“ – 2:58
  3. „Rubber Band“ – 2:17
  4. „Love You Till Tuesday“ – 3:09
  5. „There Is a Happy Land“ – 3:11
  6. „We Are Hungry Men“ – 2:58
  7. „When I Live My Dream“ – 3:22

Strana 2

  1. „Little Bombardier“ – 3:24
  2. „Silly Boy Blue“ – 4:36
  3. „Come and Buy My Toys“ – 2:07
  4. „Join the Gang“ – 2:17
  5. „She's Got Medals“ – 2:23
  6. „Maid of Bond Street“ – 1:43
  7. „Please Mr. Gravedigger“ – 2:35

Na albu pracovali

  • David Bowie – vokály, kytara, saxofon, kompozice
  • Derek Boyes – organizace
  • Dek Fearnley – bas, kompozice skladeb
  • John Eager – bubny
  • Mike Vernon – producent
  • Gus Dudgeon – technik


         David Bowie
Studiová alba

David Bowie (1967)Space Oddity / David Bowie (1969)The Man Who Sold the WorldHunky DoryThe Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
Aladdin SanePin UpsDiamond DogsYoung AmericansStation to StationLowHeroesLodgerScary Monsters (and Super Creeps)Let's Dance
TonightNever Let Me DownBlack Tie White NoiseOutsideEarthling'hours…'HeathenRealityThe Next DayBlackstar

  Koncertní alba

David LiveStageZiggy Stardust - The Motion PictureTin Machine Live: Oy Vey, BabySanta Monica '72Bowie at the BeebLiveAndWell.comA Reality Tour

Hudba k filmu

Christiane F.LabyrinthThe Buddha of Suburbia

  Kompilační alba

ChangesOneBowieChangesTwoBowieThe Best of BowieRareSound + VisionChangesbowieThe Singles Collection
The Best of 1969/1974The Best of 1974/1979All SaintsBest of BowieThe Platinum CollectionThe Best of 1980/1987

Skupina Tin Machine

Tin MachineTin Machine II