Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Jakovlev Jak-25
Z Multimediaexpo.cz
Jakovlev Jak-25 | ||
Jakovlev Jak-25 (2008) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | noční stíhací letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | 1952 | |
Zařazen | 1953 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 638 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Jakovlev Jak-25 (kód NATO Flashlight-A/Mandrake) byl dvoumotorový dvoumístný noční stíhač s výkonným radiolokátorem. Počátky vývoje spadají do roku 1950, první prototyp stroje označeného jako Jak-120 vzlétl 19. června 1952. Do výzbroje sovětské armády se dostal roku 1953. Stroj byl vyráběn v různých obměnách v celkovém množství 638 kusů.
Verze letounu
- Jak-25 Flashlight – základní verze s motory Mikulin AM-5.
- Jak-25M – verze s radiolokátorem RP-6 Sokol, vylepšenými motory AM-5A, větší zásobou paliva a tlumiči nárazu pro kanóny.
- Jak-25MG – stroje vybavené systémem Gorizont-1 pro navádění pozemním střediskem.
- Jak-25K – verze bez kanonové výzbroje, ale s radiolokátorem Izumrud a naváděnými střelami RS-1U (AA-1 Alkali).
- Jak-25L – létající laboratoř pro různé testy včetně zkoušek katapultovacího sedadla.
- Jak-25RV Mandrake – výškový průzkumný jednomístný letoun
- Jak-25RRV – typ vybavený speciálními senzory pro monitorování radioaktivity.
- Jak-25RM – verze pro námořní průzkum.
- Jak-25MŠ/RV-II – bezpilotní letadlo pro nácvik stíhačů.
- Jak-25N – vyvíjená varianta bombardéru pro nesení taktické jaderné pumy, nikdy nezavedená do výzbroje.
- Jak-26 – bombardovací verze označovaná také Jak-25B.
- Jak-27 – verze vybavená pomocným raketovým motorem pro lepší výkony ve velkých výškách.
- Jak-27V – do služby nikdy nezavedená stíhací verze.
- Jak-27R Mangrove – průzkumná verze odvozená z typu Jak-27.
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 10,94 m
- Délka: 15,67 m
- Výška: 4,4 m
- Nosná plocha: 28,94 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 5 675 kg
- Max. vzletová hmotnost: 9 450 kg
- Motory: 2× Mikulin AM-5 (RD-5A)
- Tah motoru: 23 kN
- Maximální rychlost: 1 090 km/h
- Dostup: 15 200 m
- Dolet: 2 700 km
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |