Armstrong Siddeley Cheetah

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 12. 2013, 12:31; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Armstrong Siddeley Cheetah X

Armstrong Siddeley Cheetah byl letecký motor vyvinutý firmou Armstrong Siddeley Motors Ltd. na základě předchozích konstrukcí Lynx a Panther, sériová výroba byla zahájena v r. 1935. Byl to vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec o maximálním výkonu 275 až 475 hp (podle verze).

Motory Cheetah mj. poháněly letouny Airspeed Envoy, Airspeed Oxford, Avro 626 a Avro Anson. Celkem bylo vyrobeno více než 40 tisíc motorů Cheetah.

Technická data

Armstrong Siddeley Cheetah IX

  • Typ: čtyřdobý zážehový vzduchem chlazený hvězdicový letecký sedmiválec vybavený jednostupňovým jednorychlostním odstředivým kompresorem, s přímým náhonem levotočivé vrtule
  • Vrtání válce: 5,25 in (133,35 mm)
  • Zdvih pístu: 5,50 in (139,7 mm)
  • Plocha pístů: 977 cm²
  • Zdvihový objem motoru: 833,43 cu.in. (13 657 cm³)
  • Kompresní poměr: 6,35
  • Průměr motoru: 1209 mm
  • Rozvod: OHV (řízený vačkovým kotoučem), dvouventilový (s jedním sacím a jedním výfukovým ventilem na válec)
  • Mazání: tlakové oběžné, se suchou klikovou skříní
  • Předepsané palivo: letecký benzín s o.č. 87 (britská norma DTD 230)
  • Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 288 kg
  • Výkony:
    • vzletový: 340 hp (253,5 kW) při 2100 ot/min
    • maximální: 360 hp (268,5 kW) při 2425 ot/min ve výšce 2225 m

Prameny