Tramvajová doprava v Krakově

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 27. 4. 2010, 10:01; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tramvaj typu N8S-NF
Zrekonstruovaný historický vůz Sanok SN1

Tramvajovou dopravu v Krakově tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy. Celková délka sítě činí 84 km. Rozchod kolejí je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 tramvajových vozů.

Obsah

Historie

Začátky současné sítě sahají až do roku 1882. Tehdy vznikla koňka o rozchodu pouhých 900 mm; její 2,8 km dlouhá trať spojila místní nádraží a Podgórski most. Roku 1901 se objevila elektrická tramvaj. Rozvoj města přál i tramvajím a tak kilometry sítě přibývaly. V lednu 1913 byl slavnostně otevřen první úsek s rozchodem kolejí 1435 mm, do provozu zde byly nasazeny vozy typu SN1. Změna rozchodu pokračovala plynule v celé síti až do roku 1953, kdy se Krakované s úzkorozchodnou dráhou rozloučili. Až do roku 1925 se jezdilo levostranně. Po roce 1950 bylo nutné zavést dopravu i k novému sídlišti Nowa Huta. Ve stejné době (1955) byly také zrušeny tratě v samém jádru města, a to i přes Krakovský rynek (polsky Rynek Glówny). Později přibývaly tratě na samostatných tělesech, rychlodrážního charakteru. Začalo se dokonce – vzhledem k velikosti a rozvoji města – uvažovat i o zřízení speciální rychlodrážní tramvaje; ta se buduje po etapách od roku 2000.

Síť má dvě vozovny, a to Zajezdnia Nowa Huta a Zajezdnia Podgórze.

Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí.

Vůz typu LH Standard
Bombardier NGT6 z třetí série patří k nejnovějším typům krakovských tramvají
Soubor:Krakov, Prądnik Biały, rekonstrukce tramvajové trati.JPG
Rekonstrukce tramvajové trati - nově bude vyhovovat rychlodrážním parametrům

Vozový park

(Stav k 1. srpnu 2007)

Tramvaje polského původu

Tramvaje rakouského původu

Německá výroba

Kanadsko-německá výroba

Historické vozy

Číslování linek

Linky jsou číslovány v jednomístné a dvoumístné řadě (zabírají zhruba jednu třetinu dvoumístné řady) a jejich počet kolísá kolem dvaceti pěti. Noční linky neexistují, zrušeny byly v roce 1986, kdy byly nahrazeny autobusy. Existují také i speciální sváteční linky, které zabírají číselnou řadu 90-99.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tramvajová doprava v Krakově