V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Trh výrobních faktorů

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 18. 10. 2013, 11:35; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png

Trh výrobních faktorů je místem, kde se střetává nabídka výrobních faktorů (práce, půda, kapitál) s poptávkou po těchto faktorech. Na rozdíl od trhu výrobků a služeb, kde výrobci nabízejí své výrobky a služby a domácnosti je poptávají, jsou na trhu výrobních faktorů nabízejícími domácnosti a poptávajícími firmy. Domácnosti nabízejí svůj čas, který věnují práci, schopnosti a dovednosti (souhrnně práci), dále pak své úspory (kapitál) a půdu. Firmy jako poptávající jim za tyto faktory platí:

  • Za práci se platí mzda (v případě soukromého sektoru) nebo plat (v případě státního sektoru) a cenou práce je mzdová sazba.
  • Za pronájem půdy se platí pachtovné a cenou půdy je sazba pozemkové renty.
  • Za kapitál se platí úrok a cenou kapitálu je úroková sazba.

Poptávka po výrobních faktorech

Poptávka po výrobních faktorech je tzv. poptávkou odvozenou. Zda firmy budou potřebovat a poptávat jednotlivé výrobní faktory totiž závisí na tom, zda domácnosti budou poptávat jejich výrobky a služby, na které se daný výrobní faktor používá. Protože se firmy snaží dosáhnout co nejvyššího zisku, budou poptávat jen takové množství výrobních faktorů, které jim zajistí zisk.

Faktory ovlivňující poptávku po výrobních faktorech

  1. poptávka domácností po výrobcích a službách, které jsou produkovány pomocí výrobních faktorů.
  2. množství jiných vstupů - to znamená, že když cena jednoho faktoru vzroste a ostatní zůstávají stejné, pak se firmě obecně vyplatí nahradit dražší faktor větším množstvím jiného levnějšího vstupu.
  3. změny v technologii - jestliže je vyvinut nový výrobní stroj, je jasné, že poptávka po práci bude nižší.