Turboméca Marboré
Z Multimediaexpo.cz
Turboméca Marboré je malý proudový motor s radiálním kompresorem, vyráběný francouzskou společností Turboméca v 50.–70. letech 20. století. Motor se dočkal uplatnění především při konstrukci cvičných letounů. Hmotnost suchého motoru je pouhých 140 kg. Byl použit u typů Fouga Magister, Morane-Saulnier MS-760 Paris a jeho licenční verze Teledyne Continental J69, u které byl ke kompresoru přidán jeden axiální stupeň, pohání typ Cessna T-37.
Motor byl vyvinut v roce 1950 a poprvé testován v roce 1951. První sériová verze, označená Marboré II, měla nejvyšší tah 3,9 kN. Modernější verze Marboré VI měla tah zvýšený na 4,8 kN. Při síle tahu zvětšené o 23% se spotřeba paliva zvýšila jen o 9%. Touto variantou byla nahrazena většina instalovaných motorů verze Marboré II, které díky tomu za výhodnou cenu kupují lidé pro své experimentální konstrukce. Ostatní varianty Marboré III, Marboré IV a Marboré V, nebyly stavěny ve významnějším počtu. Bez licenčních kusů J69 bylo vyrobeno celkem 5 547 kusů originálních motorů.
Parametry Turboméca Marboré
- Typ: jednohřídelový jednoproudový turbokompresorový motor
- Kompresor: radiální
- Spalovací komora:
- Turbína:
- Palivo:
- Maximální tah: 3,9 kN (Marboré IV: 4,8 kN)
- Průměr motoru:
- Délka motoru:
- Hmotnost suchého motoru: 140 kg
Parametry Continental J69
- Typ: jednohřídelový jednoproudový turbokompresorový motor
- Kompresor: radiální s přidaným axiálním stupněm
- Spalovací komora:
- Turbína:
- Palivo:
- Maximální tah: J69-T-25: 4,6 kN (J69-T-29: 7,6 kN)
- Průměr motoru:
- Délka motoru:
- Hmotnost suchého motoru: 140 kg
Externí odkazy
- (anglicky) Fotografie motoru
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |