Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Tupolev Tu-114
Z Multimediaexpo.cz
Tupolev Tu-114 | ||
Image:TU-114 Cleat.JPG | ||
Tupolev Tu-114 v muzeu v Moskvě | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | Andrej Tupolev | |
První let | 15. listopadu 1957 | |
Zařazen | 24. dubna 1961 | |
Vyřazen | 1976 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 36 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Tupolev Tu-114 byl sovětský dopravní čtyřmotorový turbovrtulový letoun z druhé poloviny 50. let 20. století.
Vývoj
Na počátku Tu-114 byl požadavek na dopravní letoun s velkou kapacitou na velké vzdálenosti. Konstrukční kancelář Andreje Tupoleva vycházela z vojenského letounu Tupolev Tu-95. První let prototypu se uskutečnil 15. listopadu 1957. Poté se uskutečňovaly zkušební lety, při kterých se ukázalo, že se jedná o spolehlivý stroj s ekonomickým provozem. Letoun Tu-114 roku 1959 dokonce dopravil sovětského vůdce Nikitu Chruščova do Washingtonu. Sériová výroba Tu-114 začala až roku 1961, ovšem bylo vyrobeno poměrně málo kusů. Svoji úlohu v tom hrála jak poměrně velká hmotnost letounu s požadavkem (v té době) dlouhé letové dráhy, robustnost vyžadující zvláštní letištní vybavení, tak i zákulisní či politické boje v SSSR. Je paradoxem, že letoun Tu-114 byl později nahrazen letadlem Iljušin Il-62, které bylo daleko náročnější na provoz. Kromě dopravní varianty byly vyrobeny dva kusy pro dopravu sovětských státních činitelů (Tupolev Tu-116). Tyto letouny byly přímo upraveny z bombardérů Tu-95 a sloužily jako záloha pro Chruščevovu cestu do USA při neúspěchu vývoje Tu-114. Další dva kusy Tu-114, označené jako TU-126, byly upraveny jako špionážní verze (sovětský "systém AWACS") . Sovětská armáda přebírala později pro dopravní účely i další letouny Tu-114, které Aeroflot vyřazoval z provozu. Docházelo i k dalším obměnám letounu pro dálkové lety s omezení přepravní kapacity ve prospěch paliva. Celkem bylo vyrobeno 36 kusů všech typů.
Technické údaje
- Osádka: 5
- Kapacita: 120-220 cestujících
- Rozpětí: 51,1 m
- Délka: 54,10 m
- Výška: 15,44 m
- Nosná plocha: 311,1 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 93,5 t
- Maximální vzletová hmotnost: 179 t
- Pohonná jendotka: 4× turbovrtulový motor Kuzněcov NK-12MV
- Výkon motoru: 11 000 kW (14 800 hp)
- Max. rychlost: 870 km/h
- Cestovní rychlost: 770 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: 6 200 km
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |