Days Gone
Z Multimediaexpo.cz
Days Gone je akční dobrodružná počítačová hra s otevřeným světem, kterou vyvinulo studio American Bend a vydala společnost Sony Interactive Entertainment.
Děj hry se odehrává v Oregonu dva roky po vypuknutí celosvětové pandemie, která proměnila většinu obyvatelstva v zombie, ve hře označované jako „zrůdy“. Hráč se ujímá role motorkáře Deacona St Johna, který se snaží přežít v drsném světě, téměř zcela zničeném epidemií. Příběh je založen na pátrání po Deaconově ženě Sarah, která je v době událostí ve hře považována za mrtvou. Hra Days Gone je z pohledu třetí osoby a je založena na průzkumu otevřeného světa. Hráč může k obraně před nepřátelskými bandity a „zrůdami“ používat střelné zbraně, zbraně pro boj zblízka a „improvizované“ typy zbraní. Hlavním prostředkem pro cestování po světě je motorka, kterou lze vylepšovat a měnit její vzhled.
Days Gone je první hrou studia Bend s otevřeným světem, prvním originálním projektem od Syphon Filteru z roku 1999 a první hrou pro domácí konzole po deseti letech: předtím studio vyvíjelo projekty hlavně pro kapesní systémy. Vývoj Days Gone trval přibližně šest let a během této doby se vývojový tým rozrostl téměř třikrát. Hlavními zdroji inspirace byly seriály Válka světů Z, The Walking Dead a Sons of Anarchy. Projekt byl oficiálně oznámen na veletrhu E3 2016; hra měla původně vyjít v roce 2018, ale její datum vydání bylo od té doby několikrát posunuto.
Hra byla vydána 26. dubna 2019 na PlayStation 4. Pro Windows vyšla hra 18. května 2021. Po vydání se hra Days Gone setkala se smíšenými ohlasy kritiků i hráčů. Hra byla kritizována za příběh, design a technické problémy, jako klady však byla označena umělá inteligence nepřátel, grafika a herecký výkon Sama Witwera, který ztvárnil roli Deacona. Přesto se Days Gone stala komerčně úspěšnou hrou. V USA se umístila na 19. místě v žebříčku nejprodávanějších her roku 2019 a pro studio Bend se stala nejprodávanější hrou v historii společnosti. V roce 2021 bylo oznámeno, že se vývojáři neúspěšně pokusili vyjednat se společností Sony vytvoření plnohodnotného pokračování.
Obsah |
Zápletka hry
Země byla napadena virem, který proměnil většinu lidstva v násilnické zombie zvané Zrůdy ("Freakers"). V nepříliš vzdálené budoucnosti v Oregonu se členové motorkářského klubu Mad Dogs – Deacon St John (Sam Witwer) a William „Boozer“ Gray (Jim Pirri) spolu s Deaconovou ženou Sarah Whitakerovou (Courtnee Draper) rozhodnou odletět do bezpečí ve vrtulníku Národní organizace pro mimořádné události (N.E.R.O.) poté, co Sarah vážně pobodá dítě, které se přerodí ve zrůdu. Mladý vědec doprovázející vrtulník, James O'Brien (Bernardo de Paula), hrdinům oznámí, že má pouze dvě místa, načež Deacon, který nechce nechat rovněž zraněného Boozera napospas osudu, pomůže O'Brienovi dostat Sarah do letadla a slíbí své ženě, že se pro ni vrátí.
Uplynuly dva roky. St John a Boozer pracují jako žoldáci. Sarah je považována za mrtvou, protože uprchlický tábor N.E.R.O., kde pobývala, byl napaden mutanty. Dva motorkáři mají v plánu vydat se na sever za lepším životem, ale napadne je banda fanatických vyznavačů kultu. Boozer utrpí těžké popáleniny na ruce; nemohou pokračovat v cestě, a tak se s Deaconem ukryjí v úkrytu, kde hledají lékařské zásoby a kde se dozvědí, že kultisté vypsali odměnu na jejich hlavy. O několik dní později se Deacon s údivem dozvídá, že organizace N.E.R.O. nezmizela v zapomnění, jak si myslelo několik přeživších, a začne pronásledovat vrtulník s vědcem a vojáky. Ve snaze neprozradit se St John zjistí, že O'Brien, který se Sarah odešel před dvěma lety, přežil. Deaconovi, který je posedlý jeho hledáním, se podaří vystopovat další vrtulník s jiným výzkumným týmem N.E.R.O. Získá vysílačku N.E.R.O. a díky ní snadno zjistí čas a místo, kde přistane další výprava. Deacon dorazí na místo a poté, co počká, až bude vědec ze skupiny sám, se k němu přiblíží s připravenou zbraní. Ukáže se, že vědec je O'Brien. Po Deaconových výhrůžkách hrdinu poznává a informuje ho, že Sářin vrtulník byl během letu odkloněn do jiného tábora a ona je možná stále naživu.
Boozerův zdravotní stav se rychle zhoršuje a Deacon ho i přes jeho neochotu vezme do tábora Lost Lake, který vedou Železný Mike Wilcox (Eric Allan Kramer) a Raymond „Shizzo“ Sarkozy (Jason Spicek). Když lékařka amputuje Boozerovu gangrenózní ruku, O'Brien kontaktuje Deacona a nabídne mu, že mu pomůže najít Saru, pokud mu Deacon pomůže se špionáží probíhajících výzkumných výsadků N.E.R.O. v regionu. Mezitím Shizzo, který nevěří příměří mezi fanatiky a táborem, uzavře vlastní dohodu a vydá Deacona kultistům. Deacon se dozvídá, že jejich vůdce Carlos je ve skutečnosti Jesse Williamson (Scott White), s nímž měl Deacon kdysi dávno spor v klubu. Deacon uteče z tábora fanatických kultistů a zničí přehradu nad ním, čímž utopí mnoho kultistů, a později Jesseho zabije v osobním souboji. Po návratu do tábora Deacon usiluje o vyhnání Shizza za jeho zradu, ale Železný Mike Shizza osvobodí, aby ho udržel naživu.
Deacon vzpomíná, že Sarah, která pracovala jako bioložka pro vládu a měla federální bezpečnostní prověrku, dostala během evakuace přednost, a O'Brien potvrzuje, že byla převezena na vojenské stanoviště u Kráterového jezera, které je nyní pod kontrolou polovojenské domobrany. Varuje Deacona, že „zrůdy“ se vyvíjejí a jsou stále nebezpečnější. Deacon si získá důvěru velitele milice plukovníka Matthewa Garretta (Daniel Riordan) a znovu se setkává se Sarah, která pracuje na biologické zbrani, jež má mutanty zničit. Deacon a Sarah se rozhodnou získat sekvenátor DNA z její staré laboratoře a po sérii divokých přestřelek zjistí, že její výzkum byl použit k vývoji smrtícího viru.
V laboratoři Sarah prozradí, že cílem jejího výzkumu je „zrůdy“ léčit, ne zabíjet. Deacon se nabídne, že pomůže lék dokončit, ale čím dál paranoidnější Garrett zavře Sarah do velké jeskyně. Garrett, který se postupem času stává stále větším náboženským fanatikem, vyhlásí ostatním táborům svatou válku. Podle něj jsou nyní ostatní tábory větší hrozbou než zrůdy. Deacon se pokusí Sáru zachránit, ale Shizzo, který do tábora přišel jako dobrovolník, ho pozná a lstí donutí generála zatknout Deacona. Důstojník Derrick Cowrie (Phil Morris) se na Deacona vyptává, a když zjistí, že Shizzo plukovníka podvedl, osvobodí ho, načež se hrdina vrací do tábora u Ztraceného jezera, který milice mezitím zničila jako příbytek hříšníků. Po Wilcoxově smrti Deacon spojí zbývající obyvatele se zástupci ostatních táborů, aby se pomstili tím, že vyhodí do povětří sídlo milice pomocí nastražené nálože. Deacon zabije Shizzu a Sarah otráví Garretta, čímž ukončí činnost milice.
Prostředí hry
Days Gone je akční adventura zasazená do postapokalyptického otevřeného světa. Hráč ovládá motorkáře Deacona St Johna, který se stal tulákem a lovcem odměn a dává přednost životu na cestách. Klíčové události se odehrávají dva roky poté, co pandemie zabila téměř celé lidstvo a další miliony lidí proměnila ve zrůdy ("freakers") – téměř nemyslící stvoření podobná zombie, která se rychle vyvíjejí. Přes den se obvykle skrývají ve svých smradlavých hnízdech, ale často se shromažďují a potulují se po úkrytech, kde hledají potravu a vodu. Hráči mohou jejich společenské chování využít ve svůj prospěch tím, že je nalákají na jiné nepřátele (třeba medvědy) a zabijí je. Hráč může upoutat pozornost velké hordy zrůd čítající až vyšší stovky tvorů, která se může pohybovat podél cest nebo specifických "pastvin" (třeba hromadných hrobů). V oblastech v blízkosti hord zrůd se často nacházejí úzká místa, jako jsou mezery mezi budovami a římsy na střechách, kde mohou hráči zrůdy uvěznit. Deacon může k zabíjení jednotlivých zrůd používat různé pasti a výbušniny. Jednou z variant mutantů jsou virem nakažení teenageři a „šakalí“ děti, které jsou méně agresivní a útočí pouze na obranu svého území, nebo když vycítí Deaconovo nízké zdraví. Objevují se také infikovaná zvířata (třeba ptáci) a značně nepřátelští bandité.
Všechno se odehrává v otevřeném světě na severovýchodním pobřeží Tichého oceánu. Hráči mohou svět prozkoumávat pěšky nebo na motorce. Při cestování na dlouhé vzdálenosti se rychle spotřebovává palivo a motocykl se může při větším poškození rozbít. Hráči by měli motorku pravidelně tankovat na čerpacích stanicích a v táborech a opravovat ji za nasbíraný šrot. Deacon musí navázat důvěru s tábory a získávat „táborové kredity“ plněním misí, prodejem odměn a zásob nasbíraných v divočině. Se zvyšující se úrovní důvěry mohou hráči nakupovat nové zbraně, munici a součástky motorky, které lze použít ke zvýšení rychlosti, odolnosti a ovladatelnosti motorky. V táborech si navíc lze přizpůsobit vzhled motorky.
Při prozkoumávání otevřeného světa musí hráč sbírat cenné suroviny a komponenty, aby mohli vyrábět zbraně a zásoby. Kromě hlavních příběhových úkolů hra obsahuje mnoho vedlejších úkolů, které zahrnují ničení hnízd zrůd, záchranu rukojmích, vyhlazení táborů plenitelů, lov odměn a obnovu napájení kontrolních bodů N.E.R.O. Uvnitř kontrolních bodů mohou hráči najít a použít N.E.R.O. Injektor, který motorkáři zvyšuje jednu ze tří statistik – zdraví, výdrž (spotřebovává se při běhu) a soustředění (umožňuje zpomalit čas při zaměřování zbraní na dálku). Hra nabízí rychlé cestování mezi dvěma body na mapě, která ovšem spotřebovává palivo motorky a čas a vyžaduje, abyste po cestě vyčistili všechna místa zamořená zrůdami nebo nakaženými agresivními ptáky. Za splnění misí a cílů získávají hráči zkušenostní body. Po získání určitého množství zkušeností mohou hráči zvýšit úroveň postavy a odemknout nové schopnosti postavy, které jim umožní zvýšit účinnost chladných i dalekonosných zbraní a zlepšit celkovou schopnost postavy přežít v nepřátelském prostředí.
Hráči mohou plnit úkoly různými způsoby; mohou používat taktiku utajení, aby odlákali pozornost nepřátel, nebo je tiše zabít zezadu pomocí nože. Různé střelné zbraně lze vybavit podomácku vyrobenými tlumiči, které umožňují skrýt před blízkými nepřáteli vaší střelbu. Deacon může používat svůj „stopařský zrak“, který mu umožňuje zvýraznit na mapě objekty zájmu a umístění nepřátel nebo dalekohled. Kromě toho máte k dispozici širokou škálu střelných zbraní – různé pistole, brokovnice, samopaly, odstřelovací pušky a kuše. Různé zbraně mají své individuální vlastnosti a zbraně vyšších úrovní jsou často výrazně silnější. Zakoupené zbraně lze uložit do skříňky na zbraně, ale na zbraně sebrané mrtvolám v otevřeném světě se tato možnost nevztahuje. Hráč je také vybaven vrhacími zbraněmi v podobě min, granátů a molotovových koktejlů. Pokud získáte příslušný perk, můžete si zbraně pro boj zblízka opakovaně opravovat.
Vývoj hry
Hru Days Gone vyvinulo studio Bend, jedno z dceřiných vývojářských studií společnosti Sony Interactive Entertainment.
Již v předprodukční fázi hry se tým rozhodl, že jejich projekt bude mít otevřený svět. Hra se odehrává ve středním Oregonu, kde sídlí studio Bend. Střední Oregon má rozmanitý terén a krajinu (od zasněžených hor až po pouště) – a je tak ideálním místem pro sandboxovou hru. Podle hlavního designéra Erica Jensena byl otevřený svět Days Gone vyvíjen malým týmem pěti nebo šesti lidí, kteří „museli promyslet a využít všechna designová rozhodnutí inteligentně a efektivně, s vědomím omezení lidských zdrojů“. Studio zpočátku podcenilo počet lidí potřebných k vývoji projektu a domnívalo se, že tým 50 lidí je dostačující. Přestože je hra otevřeným světem, tým vynechal velkou část obsahu. Většina misí ve hře je naskriptovaná a souvisí s hlavním příběhem. Cílem týmu bylo zopakovat úspěchy lineárních her, jako je Uncharted, ale v prostředí otevřeného světa.
Plný vývoj hry Days Gone byl zahájen na začátku roku 2015 a celkový cyklus tvorby trval 6 let (včetně portu do Windows 10). V době vzniku hry se vývojáři inspirovali populárním filmem Válka světů Z a televizními seriály The Walking Dead a Sons of Anarchy, během nichž se studio rozrostlo z 50 na 130 zaměstnanců. Vývoj hry pro PlayStation 4 byl dokončen 10. března 2019.
Days Gone mělo navíc původně obsahovat multiplayer, za jehož vývoj mělo být zodpovědné studio Saber Interactive, ale Sony to nakonec odmítlo.
Design hry
Ačkoli nepřátelé ve hře vypadají jako zombie, autorské studio je nazývá „zrůdy“ – nejsou to oživení mrtví, ale oběti epidemie, nakažení lidé. Zrůdy nemluví, ale jsou schopny jednat ve shodě díky tomu, že vycítí feromony svého druhu. Existuje několik druhů zrůd a při tvorbě každé z nich vývojáři využili různé zdroje inspirace. Zrůdy se mohou se shromažďovat ve velkých potulných hordách (50 až 500 jedinců). Ve hře je celkem 40 takových hord. Každá horda se pohybuje po smysluplných trasách navržených tak, aby připomínaly migraci divokých zvířat – například zrůdy, které se bojí světla, mohou během dne přezimovat v budovách staré pily, po západu slunce se vydat k napajedlu a pak se pohybovat po okolí. Některé hordy přítomné ve hře zůstávají tam, kde mají dostatek vody a potravy, ale jiné se pohybují hodně daleko po regionu.
Hráč může například sledovat obludné zrůdy, které pronásledují svou kořist, nebo se zcela nečekaně setkat s hordou.
Chování a animace jednotlivých zrůd mimo hordu jsou individuálně nastaveny a interakce hráče s těmito nepřáteli může být velmi komplexní. Deacon se může k nepříteli nenápadně připlížit, zaútočit na něj, odvést jeho pozornost házením kamenů a dalších zdrojů hluku. V případě hordy by byl stejný individualizovaný přístup příliš technicky náročný – místo toho jsou hordy rozděleny do „shluků“, menších skupinek po 20 až 50-60 zrůdách (100 u největších hord) a každý shluk je řízen umělou inteligencí společnou pro všechny tvory v něm. Zrůdy se vzhledově mírně liší, ale bylo by příliš nákladné vyrábět stovky unikátních modelů – ve skutečnosti se hordy skládají pouze z osmi modelů zrůd s dodatečnou variací výšky. Vývojáři navrhli umělou inteligenci hord tak, aby byly souboje s nimi zajímavější – například horda běžící na herní postavu by se měla roztahovat do stran, snažit se ji chytit do kleští a nedovolit jí snadno pokosit nepřátele dávkou z kulometu.
Days Gone má několik vzájemně propojených příběhů, které hráčům umožňují přepínat mezi vyprávěním. Tým chtěl, aby vyprávění bylo zajímavé a svěží. Hra neustále sleduje postup hráčů. Při vytváření herního rozhraní se Bend Studio inspirovalo nabídkou aplikace Netflix. Hra původně měla mít morální dilemata, která mohla změnit vyprávění, ale tato funkce byla odstraněna v závěrečné fázi vývoje hry, protože pro tým bylo obtížné ukázat hráčům dopad těchto rozhodnutí.
Hlavním tématem hry je "vykoupení" – jak Deacon prochází, často považovaný za outsidera, roste a stává se schopným vůdcem. Navzdory postapokalyptickému prostředí hry se tým snažil vytvořit povzbudivější atmosféru, protože Deaconův příběh by měl ukázat, jak může zlepšit svět, a odhaluje myšlenku, že přežití není totéž co život. Protože je Deacon členem motorkářského klubu, vývojáři studovali sdružení amerických motorkářů Hells Angels.
Oznámení a uvedení na trh
Vydavatel Sony Interactive Entertainment představil Days Gone na E3 2016. Hra byla původně plánována na vydání v roce 2018, ale její vydání bylo odloženo na další rok. Konečné datum vydání bylo přesunuto z 22. února na 26. dubna 2019 s cílem vyhnout se konkurenci s jinými AAA hrami jako Metro Exodus. Před vydáním Sony představilo "speciální" a "sběratelskou" edici: První obsahuje stylizovanou stylovou hru, soundtrack a 48stránkový Artbook od Dark Horse, zatímco "sběratelská" edice dále obsahuje Deaconovu figurku s motocyklem a sadu nášivek na oblečení, šest ikon a nálepky. Jako předobjednávkový bonus mohli hráči získat včasný přístup k několika druhům zbraní a několik bodů vylepšení pro motorku. V rámci snahy společnosti Sony přenést více vlastního obsahu do osobních počítačů bylo Days Gone uvedeno 18. května 2021 na platformě Windows, ve službách Steam a Epic Games Store. Portování hry do Windows se ujal sám Bend Studio. V říjnu 2020 hra doplnila knihovnu streamovací služby PlayStation Now a v dubnu 2021 se stala dočasně bezplatnou hrou měsíce na PlayStation 4.
Po vydání vydalo Bend Studio několik bezplatných aktualizací. V červnu 2019 byl představen režim obtížnosti Survival, který deaktivuje možnost rychlého cestování a mini-mapu s různými indikátory.
Velká Galerie
YouTube
Days Gone – Full PS4 Gameplay Walkthrough |
Days Gone – Recenze (bez spoilerů) |
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|