Reduktor
Z Multimediaexpo.cz
Reduktor (v automobilech často též redukce) je označení pro převodovku, která snižuje otáčky například turbovrtulového motoru na otáčky určené pro práci vrtule nebo u automobilů určených pro jízdu v terénu.
Obsah |
Letecký reduktor
Používá se u motorů s vysokým výkonem a vysokými otáčkami. Nejvhodnější otáčky pro práci vrtule jsou 1000 až 2000/min (otáčky motoru jsou v rozmezí 6000 až 40 000/min). Účinnost reduktoru je zhruba 98 až 99%. Nevýhodou je jeho vysoká hmotnost, složitá konstrukce a zvýšení mechanických ztrát v ložiscích. Teplo vyvinuté v reduktoru má vliv na 1 až 2% výkonu a tak je vybaven účinnou mazací soustavou, která teplo odvádí pomocí chladicího oleje. Převod reduktoru je definován vztahem :<math>{n=}\frac{Nv}{Nm}</math>, kde N</small>v</small> jsou otáčky vrtule, N</small>m</small> jsou otáčky motoru. Reduktory se dělí na:
- nesouosé – osa vrtulové hřídele není totožná s hřídelí motoru, ale je s ní rovnoběžná, tento typ se používá u řadových motorů.
- souosé – osa vrtulové hřídele je totožná s hřídelí motoru, tento typ se používá u hvězdicových a plochých motorů. Souosý reduktor je řešen převodem přes planetové soukolí.
Podle typu přenosu na:
- s ozubenými koly
- s plochým ozubeným řemenem (řemenové)
reduktor
Reduktor (též koncový převod, kolová redukce, nebo také Nápravová převodovka), je používán u nákladních automobilů, traktorů, stavebních strojů a pod. pro zvýšení točivého momentu. Celé převodové ústrojí (převodovka, spojovací hřídele a poloosy) pracuje s menším točivým momentem při vyšších otáčkách, takže nemusí být tak mohutně dimenzovány a jsou proto lehčí a menší. Vysoké otáčky/nízký točivý moment jsou v reduktoru sníženy pri znásobení točivého momentu. Nejčastější provedení je formou planetového převodu v náboji kola, u terénních vozidel bývá použito převodu pomocí čelních ozubených kol, kdy konstrukce reduktoru zvedá světlou výšku nápravy (Praga V3S, Mercedes Unimog, Tatra 810)
Redukční převodovka
Redukční převodovka je užívána u terénních automobilů pro zvýšení tažné síly v těžkém terénu a prudkém stoupání. Konstrukčně jde o další, zpravidla dvoustupňovou převodovku, umístněnou za hlavní převodovkou. Při běžné jízdě je zařazen přímý náhon (převod 1:1, tzv "silniční"), při jízdě v terénu (prudkém stoupání, vyprošťování) je zařazen redukovaný stupeň (převod cca 2:1, tzv terénní). Některé pracovní stroje mají tuto převodovku vícestupňovou (tzv "plazivé převody")pro použití přídavného nářadí, hnaného od motoru, kdy je potřeba vyšších otáček motoru při pomalé jízdě (např různé zametače vozovky a pod komunální technika). Příkladem můzou být různé nosiče nářadí - Mercedes Unimog, Praga UV 80
Související články
- Pohon automobilu
- Automatická převodovka
- Diferenciál
- Manuální převodovka
- Nápravová převodovka
- Převodovka (obecný popis)
- Planetová převodovka
- Rozvodovka
- Synchronizovaná převodovka
- Variátor
- Ozubené kolo (technický popis)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |