Letoun vznikl na základě požadavku na rychlý stroj, který bude mít nízkou přistávací rychlost a tím pádem malé nároky na délku letištní plochy. Byly zkoušeny různé možnosti a jako nejpřijatelnější se ukázal stroj s měnitelnou geometrií křídel. První prototyp letounu nazvaný E-231 vzlétl 10. června 1967. O rok později bylo rozhodnuto o sériové výrobě. MiG-23 byl prvním sovětským stíhačem s pulsním dopplerovským radarem se schopností vyhledávat cíle i v dolní polosféře. Šípy jeho křídla je možno nastavit na úhly: 16° pro vzlet, přistání, pomalý let a optimální stoupání, 45° pro akrobacii a 72° pro lety nadzvukovou rychlostí.
Verze letounu
MiG-23BN v muzeu Kbely (2009)
MiG-23 S Flogger A – první sériová verze vyráběná od roku 1969 do roku 1970 v počtu 50 ks.
MiG-23 SM Flogger A – verze S vybavená čtyřmi zbraňovými pylony.
MiG-23 M Flogger B – verze s novým motorem Tumanskij R-27 o tahu 120 kN
MiG-23 MF Flogger B – exportní varianta verze M určená pro členské země Varšavské smlouvy, Kubu a Angolu. V ČSSR sloužila od 24.srpna 1978
MiG-23 MS Flogger E – exportní verze do ostatních zemí
MiG-23 ML Flogger G – verze z roku 1976 byla vybavena novým motorem R-35-300 o tahu 130 kN. Snížila se hmotnost letounu, rozšířený výzbroj.
MiG-23 P(MLA) Flogger G – záchytný stíhač z roku 1977. Od verze M se lišil pouze elektronikou. Vyráběl se pouze pro potřeby protivzdušné obrany SSSR.
MiG-23 MLD Flogger K – modifikace verze P - záchytný stíhač se zlepšenou manévrovatelností.
MiG-23 UB – dvoumístná verze odvozená od MiG-23 MF určená pro výcvik, plně bojeschopná.
MiG-23 B/BN/BK/BM Flogger F/H – útočná verze letounu bez palubního radiolokátoru.
Max. rychlost: 1 350 km/hod / 0 m, 2500 km/h (2,35 M) / 12 500 m
Min. rychlost: 260 km/hod
Vzletová rychlost: 300 km/hod
Dostup: 18 300 m
Stoupavost: 230 m/s
Max. dolet: 2 550 km
Dolet s maximální zátěží: 960 km
Vzletová dráha: 850 m
Přistávací dráha: 880 m
Max. přetížení: 8,5 g
Výzbroj: 1× dvouhlavňový 23 mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku)
YouTube video
Czechoslovak Mig-23 – Original comunistic document