V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Lützow (kapesní bitevní loď)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 30. 4. 2022, 10:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Deutschland v roce 1933

Deutschland v roce 1933

Základní údaje Deutschland v roce 1933
Typ: kapesní bitevní loď
Třída: Deutschland
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 5. února 1929
Spuštěna na vodu: 19. května 1931
Uvedena do služby: 1. dubna 1933
Osud: 4. května 1945 potopena vlastní posádkou
1949 znovu potopena
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka: loděnice Deutsche Werke
Kiel
Takticko-technická data
Výtlak: 10 700 tun (standardní)
14 290 tun (plný)
Délka: 186 m
Šířka: 21,6 m
Ponor: 7,4 m
Pohon: 8× naftový motor MAN
2 šrouby
54 000 k
Palivo:
Rychlost: 28,5 uzlů (53 km/h)
Dosah: 16 500 km při 37 km/h
Posádka: 1150
Pancíř: 170 mm čela věží
80 mm boky
40 mm pancéřová paluba
Výzbroj: 6× 280 mm
8× 150 mm
3× 88 mm
8× 37 mm
6× 20 mm
8× 533 mm torpédomety
Elektronika:
Letadla: Arado Ar 196
1 × katapult
Ostatní:
Lützow (původně Deutschland) byl německý těžký křižník stejnojmenné třídy. Kriegsmarine tyto lodě nejprve klasifikovala jako Panzerschiff (obrněná loď), ale v únoru 1940 byly překlasifikovány právě na těžké křižníky. Britové je posměšně nazývali kapesní bitevní loď.

Obsah

Popis

Deutschland při spuštění na vodu

Nová těžká plavidla, která Německo stavělo koncem dvacátých let, se musela podřídit omezením daným Versailleskou smlouvou a nesměla přesáhnout výtlak 10 000 tun. Aby byla ušetřena hmotnost, bylo v dosud nebývalé míře použito svařování. Lodě třídy Deutschland přesto limit překročily, což ale bylo zatajeno. Kromě Deutschlandu byly postaveny ještě sesterské Admiral Graf Spee a Admiral Scheer. Deutchland jako první loď své třídy neměl konstrukční zlepšení uplatněná u jeho sesterských lodí, jako byl nový komín s šikmým vyústěním, můstek a stožáry.

Kýl lodi byl založen v únoru 1929 v loděnici Deutsche WerkeKielu. Spuštěna byla v květnu 1931 a na první zkušební plavbu vyplula v květnu 1932. Do služby vstoupila v dubnu 1933. V roce 1934 byly tři 88mm kanóny nahrazeny šesti kanóny stejné ráže v dvouhlavňové lafetaci. V roce 1939 pak byly nahrazeny stejným počtem děl ráže 105 mm.

Španělská občanská válka

Deutschland v roce 1936

Během španělské občanské války byl Deutschland odeslán ke španělskému pobřeží, kde měl podporovat Frankovy nacionalisty. Loď absolvovala celkem sedm misí v letech 19361939. Při jedné z těchto operací, byl Deutchland 29. května 1937 napaden dvěma republikánskými bombardéry, které ho poškodily, přičemž 31 námořníků zahynulo a dalších 101 bylo zraněno. Sesterská loď Deutchlandu, Admiral Scheer na oplátku ostřeloval španělský přístav Alméria a přitom zničila 35 domů a zabila 19 civilistů. Těla německých námořníků byla nejprve pohřbena v Gibraltaru, ale později byla převezena do Německa a pohřbena při velkém vojenském pohřbu.

Přejmenování

Po vypuknutí 2. světové války došlo v listopadu 1939 k přejmenování Deutschlandu na Lützow, jelikož Adolf Hitler se bál, že by případná ztráta lodi pojmenované Německo, měla negativní propagandistický efekt.

Invaze do Norska

Záď lodi v roce 1940

V únoru 1940 byly lodě této třídy překlasifikovány na těžké křižníky a v dubnu 1940 se podílely na invazi do Norska. Lützow byl součástí svazu, který měl obsadil norské hlavní město Oslo a účastnil se Bitvy v úžině Drobak. Německý svaz vplouval do Oslofjordu pod vedením těžkého křižníku Blücher. Ten ale potopila palba děl a stařičká torpéda vyrobená v roce 1900 a vypuštěná z norské pobřežní pevnosti Oscarsborg. Lützow se poté stáhl, ale i tak byl třikrát zasažen 150 mm kanóny z pevnosti Kopaas, které vyřadily zadní hlavní dělovou věž. Ze zbývající přední věže pak Lützow pevnost zdálky ostřeloval, ale její posádka neutrpěla ztráty a bránila vjezdu německých lodí, dokud král a norská vláda nebyly evakuováni.

Roky oprav

Lützow se poté vrátil do Německa kvůli opravám a přípravě na korzárskou plavbu do Atlantiku. V průlivu Skagerrak ho ale torpédovala britská ponorka HMS Spearfish. Zásah torpéda téměř odlomil celou záď lodi a opravy trvaly až do jara 1941. Brzy nato, v červnu téhož roku, byl Lützow opět torpédován, tentokrát torpédovým bombardérem Bristol Beaufort z britské 42. perutě. Další opravy v Kielu trvaly až do ledna 1942. V prosinci 1942 se Lützow společně s těžkým křižníkem Admiral Hipper zúčastnil bitvy v Barentsově moři.

Druhá polovina války

V dalších letech se Lützow účastnil jen menších operací. Asi největší akce této doby začala v září 1944 v Baltském moři a trvala po několik měsíců. Lützow v této době palbou svých děl podporoval ustupující Wehrmacht. Loď byla v lednu 1945 těžce poškozena britskými bombardéry v přístavu Swinemünde. Tehdy ji zasáhly tři šestitunové pumy Tallboy a částečně dosedla na dno přístavu. Lützow byl opraven a dále pokračoval v dělostřelecké podpoře armády, než byl 4. května 1945 potopen vlastní osádkou. Po válce byl vyzvednut Sověty, kteří ho použili jako cvičný cíl a definitivně potopili v roce 1949.

Prameny

YouTube video

KMS Deutschland – KMS Lützow
Panzerschiff Deutschland, Pocket-Battleship Deutschland


Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lützow (kapesní bitevní loď)
  Německé těžké křižníky třídy Deutschland  

Lützow (ex Deutschland) • Admiral Graf Spee • Admiral Scheer