Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Nakadžima Ki-84
Z Multimediaexpo.cz
Nakadžima Ki-84 Hajate | ||
Nakadžima Ki-84 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Nakadžima Hikóki K. K. | |
Konstruktér | Tei Kojama | |
První let | duben-květen 1943 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | ||
Výroba | srpen 1943–1945 | |
Vyrobeno | 3514 | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Čínská lidová republika Tchaj-wan Indonésie |
Nakadžima Ki-84 Hajate (Bouře) (japonsky: 四式戦闘機, Jon šiki sentóki) byl japonský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce. Plný název sériových letounů byl Armádní stíhací letoun Typ 4 Model 1A Hajate, ve spojeneckém kódu byl označen Frank.
Jednalo se o robustní a rychlý letoun s dobrou pasívní ochranou pilota, se silnou výzbrojí a dlouhým doletem. Když se roku 1944 střetli s Ki-84 Američané, byli nemile překvapeni výkony nového soupeře. Avšak v té době měli již nad Japonci takovou početní převahu, že je nasazení jakéhokoliv moderního stroje nemohlo ohrozit.
Obsah |
Vývoj
Typ Ki-84 byl japonskou armádou objednán 29. prosince 1941, jako budoucí náhrada v té době do služby zaváděného typu Nakadžima Ki-43 Hajabusa. Nový typ si měl zachovat výbornou obratnost svého předchůdce a obecně dosahovat vyšších výkonů. Také měl mít pancéřování kabiny letounu a samosvorné obaly nádrží, což byly velké slabiny typu Ki-43. Vývoj nového typu vedl Tei Kojama, jež stál i u zrodu typů Ki-43 a Nakadžima Ki-44. První prototyp byl dokončen v březnu roku 1943 a o pět týdnů později zalétán. Zkoušky probíhaly úspěšně a brzy byly dokončeny další dva prototypy letounu. V září roku 1943 proběhl cvičný souboj prototypu Ki-84 s letounem Ki-44 a s německým Focke Wulfem 190 A5, který byl rozebraný přepraven do Japonska. Major Jasuhiki Kuroe, který pilotoval prototyp Ki-84, ho shledal jako nejlepší.
Sériové výrobě typu předcházely dvě předsérie, které byly vyrobeny mezi srpnem roku 1943 a březnem roku 1944. Poté už začala sériová výroba typu, jež trvala až do konce války. Celkem bylo postaveno 3514 kusů Ki-84.
Konstrukce
Ki-84 byl robusní dolnoplošník s kapkovitým překrytem pilotní kabiny a záďovým podvozkem, jehož hlavní nohy se zatahovaly směrem k trupu. Problémem letounu byla křehká konstrukce podvozku, jehož zhroucení bylo častou příčinou nehod při operacích z polních letišť. Letoun poháněl dvouhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Nakadžima Ha-45 (ve verzích Ha-45-11, Ha-45-12 či později výkonnější Ha 45-21), který roztáčel čtyřlistou vrtuli. Jeho výkon bylo možné krátkodobě zvýšit pomocí vstřikování směsy vody a metanolu. V případě pohonné jednotky měl typ po celou svou operační službu problémy s tlakem palivové soustavy, jež někdy způsoboval pokles výkonu motoru. Výbroj typu se skládala ze dvou synchronizovaných kulometů typu Ho-103 ráže 12,7 mm nad motorem a dvou kanónů Ho-5 ráže 20 mm v křídlech. Pod křídly byly dva závěsníky, na které bylo možné zavěsit dvě pumy o hmotnosti 250 kg či některou z nich zaměnit za přídavnou nádrž.
Postupně byly vyvinuty také zdokonalené varianty letounu. Do části letounů byl montován výkonnější motor Nadakžima Ha 45-25 o výkonu 2000 hp. Nasazení proti americkým těžkým bombardérům B-29 si vynutilo zesílení výzbroje letounu. Verze Ki-84-Ib měla místo synchronizovaných kulometů další dva 20mm kanóny Ho-5 (celkem tedy čtyři) a verze Ki-84-Ic měla dva z 20mm kanónů vyměněny za dva kusy typu Ho-105 ráže 30 mm.
K sériové výrobě výškové verze Ki-84-III s motorem Ha 45Ru s turbokompresorem už nedošlo. Vyráběna nebyla ani verze Ki-84N (také Ki-117) s motorem Nakadžima Ha 44-13 o výkonu 2500 hp a zvětšeným rozpětím. Poslední dva projekty výškové verze byly označeny Ki-84P a Ki-84R. Verze Ki-106 byla pokusem o výrobu letounu z nestrategických surovin. Do konce války byly postaveny dva prototypy s kostrou ze dřeva a potahem z překližky. Ki-113 byl nedokončený prototyp verze Ki-84 postavené pro změnu s ocelovou kostrou a potahem. Nedokončený zůstal i prototyp verze Ki-116 s řadovým motorem Micubiši Ha 112-II.
Operační nasazení
Pro ověření vlastností letounu byla také v říjnu 1943 vytvořena experimentální čútai vyzbrojená typem Ki-84, která však nebyla nasazena v bojové oblasti. Výsledky testování byly velice pozitivní. První řadovou jednotkou, která byla typem vyzbrojena byla 22. sentai, která byla nejprve krátce nasazena v Číně a stala se zde pro Američany nepříjemným překvapením. Poté byly letouny nasazeny především při obraně Filipín a Okinawy.
Na Filipíny byla soustředěna většina jednotek s moderními Ki-84 (jednalo se o 1., 11., 29., 51., 52., 71., 72., 73. a 200. sentai), přičemž letouny byly nasazeny především jako stíhací bombardéry proti pozemním cílům a americké invazní flotile. V boji tyto jednotky ztratily většinu svých letadel a musely být poté staženy do Japonska k přeskupení a vyzbrojení.
Řada jednotek poté bránila Japonsko před útoky amerických bombardérů. Působyly také na Okinawě, v Barmě, Číně, Thajsku, Mandžutsku, Indočíně, Indonésii a řada jednotek skončila svou bojovou činnost na Tchaj-wanu.
Po skončení války používaly ukořistěné kusy jak Kuomintang, tak komunistické síly. Letoun byl testován i v USA.
Uživatelé
Hlavní technické údaje
Ki-84-Ia
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 11,238 m
- Délka: 9,920 m
- Výška: 3,385 m
- Nosná plocha: 21 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 698 kg
- Vzletová hmotnost: 3 890 kg
- Maximální rychlost: 624 km/h ve výšce 6000 m
- Dostup: 11 000 m
- Dolet: 1 800 km
- 1 × dvouhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Nakadžima Ha-45 Model 21
- Výkon motoru: 1 990 k (1485 kW)
Výzbroj
- 2 × synchronizovaný kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm nad motorem (350 nábojů na hlaveň)
- 2 × kanón Ho-5 ráže 20 mm (150 nábojů na hlaveň)
- 500 kg pum
Prameny
- DVOŘÁK, Pavel. Nakajima Ki-84 Hayate. HPM, 1993, roč. III, čís. 8, s. 2–5. ISSN 1210-1427.
- DVOŘÁK, Pavel. Nakajima Ki-84 Hayate (dokončení). HPM, 1993, roč. III, čís. 9, s. 9–16. ISSN 1210-1427.
|
|
Letouny Japonské armády za druhé světové války | |||
---|---|---|---|
Stíhací letouny | Bombardovací letouny | ||
Ki-10 • Ki-27 • Ki-43 | Ki-21 • Ki-30 • Ki-32 • Ki-48 • Ki-49 • Ki-51 • Ki-66 • Ki-67 | ||
Průzkumné letouny | Transportní letouny | Ostatní letouny | Kluzáky |
Ki-15 • Ki-46 • Ki-36 | Ki-34 • Ki-54 • Ki-56 • Ki-57 | Ki-115 • Ki-167 • Ka-1 | Ku-1 • Ku-8 • Ku-11 |
Experimentální letouny a prototypy | |||
Ki-74 • Ki-78 • Ki-83 • Ki-87 • Ki-94-I a II • Ki-96 • Ki-108 • Ku-6 • Ku-7 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |