V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Výroba čelních automobilových skel

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 16. 3. 2009, 17:04; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Automobilová skla jsou technicky velice náročné výrobky, které mají svůj význam nejen v oblasti bezpečnosti, ale i v celkovém designu a tudíž konkurenceschopnosti konečného výrobku, tj. automobilu. Pro laiky bude jistě užitečný obecný a zjednodušený popis výrobního postupu.

Na začátku stojí tzv. linka přířezů. Na ní se řežou z velkoformátových tabulí skla (6x3m) přířezy. Přířez má již specifickou velikost danou rozměry automobilového skla, které z něj bude vyrobeno.

Další linka je linka modelů s integrovaným sítotiskovým strojem.Na ní se z přířezu vyřízne z přířezu tvar modelu a to pro vnější a vnitřní sklo, obrousí se hrany a tyto skla se následně umyjí v myčce. Pak se na sklo natiskne černý okraj tzv. sítotisk. Jeho účelem je skrýt montážní zóny a nikoli nevýznamný je i estetický efekt. Sítotisková barva se vysuší v ultrafialové sušičce. Na vnější sklo se pak nanese separační prášek, aby se skla v dalším procesu neslepila.

Další proces je ohyb, který probíhá v elektrické peci na principu gravitace. Ohyb je klíčovým procesem, jehož know-how si chrání každý výrobce automobilových skel. Sklo se postupně zahřívá a tím jak měkne se gravitační silou postupně prohýbá do požadovaného tvaru. Následně se sklo chladí, čímž se dosáhne vnitřního napětí ve skle, což je důležitý parametr zabraňující praskání skla, ať už vlivem pnutí karoserie nebo mechanickým poškozením.

Následující proces je tzv. laminace, kde se mezi vnitřní a vnější sklo vloží PVB (bezpečnostní) folie. V dalších krocích se z prostoru mezi skly odsává vzduch a to nejprve za studena a pak za tepla. K dokonalému odsátí vzduch dochází pak za vysokého tlaku a teploty v autoklávu.

Následuje linka konečné kontroly, kde se sklo nejen kontroluje, ale jsou na něm prováděny drobné dokončující operace, např. ořez přečnívající folie, letování konektorů u vyhřívaných skel atd.

Posledním technologickým krokem je extruze, což je nanesení polyuretanového profilu na vnitřní stranu skla, který zlepšuje vodotěsnost, zvukotěsnost, prachutěsnost a v neposlední řadě usnadňuje montáž do automobilu.