V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Oligopol

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 2. 2019, 10:44; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Oligopol, neboli koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem. Ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví.

Obsah

Původ slova

Oligopol vychází z řeckého slova Ὀλιγοσ (óligos), znamenající „málo“ (množství firem v této struktuře). Koluze pravděpodobně vychází z anglického slova collusion, znamenající „tajná dohoda“.

Základní rysy

Příklad vzniku oligopolu – rapidní úbytek nezávislých vlastníků médií na americkém trhu v posledních několika letech.

Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou:

  • existence několika firem v odvětví
  • zpravidla diferencovaný produkt
  • bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P>MC).

Druhy oligopolů

Rozlišujeme dva typy oligopolů podle diferenciace (odlišnosti) produktů:

  • Ryzí (homogenní) oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí nediferenciovaný produkt.

Firmy v homogenním oligopolu produkují víceméně stejný produkt, např. ocel, ropa, čpavek apod.

  • Diferenciovaný oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí diferenciovaný produkt.

Diferencovaný oligopol je odvětvím, v němž firmy produkují výrobky, které jsou ale spotřebiteli vnímány jako diferencované – odlišné. Velkou roli zde hraje kromě vlastností samotného produktu také marketing a image značky. Typickým příkladem diferenciovaného oligopolu je trh s auty nebo trh s cigaretami.

Smluvní oligopol

V situaci, kde několik firem prodává stejné nebo podobné výrobky, jejich ceny jsou přibližně na stejné úrovni a vzájemná cenová válka by je oslabila. Uzavřou tajnou dohodu o stanovení monopolní ceny, každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol.

Oligopol s dominantní firmou

Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, kterou si ponechá, se pak silná oligopolní firma chová jako monopol.

Cenové vůdcovství

Menší firmy v odvětví respektují cenu, kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší.

Duopol

Duopol je oligopol pouze se dvěma firmami. Jedná se o výrazné zjednodušsní reálné situace. Je definováno několik modelů duopolu:

Externí odkazy