Eskalátory v moskevském metru

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 24. 4. 2009, 09:33; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Eskalátory ve stanici metra Park Pobědy měří 126 m a jsou nejdelší v Rusku a jedny z nejdelších ve světě

Eskalátory jsou jedním z nejdůležitějších prvků Moskevského metra, fungují již od jeho začátku. V celé síti je jich celkem 544, jedná se o 29 různých typů (pouze 50 % z nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).[1]

Eskalátory lze rozčlenit na krátké, které se nacházejí v mělce založených stanicích, přestupních chodbách a ve výstupech z vestibulů a na hlubinné, které jsou umístěné v eskalátorových tunelech. Tyto druhé uvedené bývají minimálně tříramenné, ve vytížených stanicích se ale používají čtyřramenné eskalátory. Nejdelší v celé síti se nacházejí ve stanici Park Pobědy; jsou jedny z nejdelších na světě, jejich délka totiž činí 126 m.

Obsah

Výměna

Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; rekonstrukce probíhají již od 70. let 20. století, kdy byly zaváděny do stanic i v jiných zemích známé schody typu ET. V některých dalších stanicích však zatím ještě k výměně nedošlo; a to i přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré.

Například v roce 2005 byly měněny jezdicí schody ve stanicích Semjonovskaja, Majakovskaja a Taganskaja, plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní Kolcevské linky.[2]

Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na dobu devíti měsíců až roku a půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k ztížení přestupu, což vede na velmi vytížených klíčových stanicích ke kritickým situacím.

Soubor:Okhotny ryad 03.jpg
Přestupní eskalátory ve stanici Ochotnyj rjad; původní již byly odstraněny a nahrazeny modernějšími

Obsluha

V rámci dopravce existuje již od 3. dubna 1952 tzv. Eskalátorová služba[3], která má na starost správu (tj. dohled, kontrolu a opravu) všech eskalátorů a výtahů Moskevského metra. Tato práce obstarává několik set lidí, vzhledem k velkému počtu schodů.

Bezpečnost

Eskalátory jsou vybaveny, podobně jako je tomu i v jiných městech, brzdou, kterou je lze v případě nehody zastavit. (zneužití je zakázáno[4]) V prvním desetiletí 21. století však bylo cca 40 eskalátorů vybaveno speciálními senzory, které zastaví schody při případném pádu cestujícího automaticky.[3]

V minulosti však takto zabezpečeny jezdicí schody moskevské podzemní dráhy nebyly; 17. prosince roku 1982 například došlo ve stanici Aviamotornaja k nehodě; porucha (přetržení řetězu) eskalátoru způsobila pád a zranění téměř stovky lidí, z kterých 8 nepřežilo. Tato nehoda patří nejhorším v celé historii Moskevského metra.

Související články



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.