V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Maglev v Šanghaji

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 11. 2012, 13:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Maglev Šanghaj
Interiér Maglevu Šanghaj (2006)

Maglev v Šanghaji (také Transrapid, anglicky: Shanghai Maglev Train) je vysokorychlostní pozemní dráha spojující stanici na mezinárodním letišti Shanghai Pudong International s vnitřní aglomerací Šanghaje (stanice Třída Lóngyáng).

Má dvě nástupní / výstupní stanice, dvě napájecí stanice, jeden provozní dispečink a jedno centrum údržby.

Pravidelný provoz byl zahájen počátkem roku 2004. Rychlostní rekord překonal 12. listopadu 2003, když dosáhl rychlosti 501 km/h. Maglev v Šanghaji se tak stal absolutně nejrychlejším komerčním traťovým vozidlem na světě podle jízdního řádu !

Obsah

Technologie

Technologii vozidel vznášejících se díky odpudivým účinkům magnetického pole dodala německá firma Siemens. Zkušební provoz 30 km dlouhé dvoukolejné dráhy byl zahájen 31. prosince 2002. Během jednoleté zkušební doby se podle zpráv v čínském tisku vyskytly technické problémy (požár kabelu a koroze dílů), ty však nebyly oficiálně potvrzeny.

Maglev je velmi zajímavý tím, že uvnitř stroje není žádný elektromotor. Ten se nachází na trati v rozvinuté a ploché podobě. Na rozdíl od elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky (kotva), protože zbývající část motoru tvoří elektromagnety umístěné ve vlaku. Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které "letí" tratí a zásadně působí na elektromagnety na spodku vlaku. Díky tomu, jak se mění frekvence střídavého proudu, se mění i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje proto žádné brzdy.

Maglev spotřebuje výrazně méně energie než jiné typy "klasických" elektrických rychlovlaků. Je to dáno tím, že pod proudem je vždy jen jedna malá část tratě a ostatní jsou vypnuté až do chvíle, kdy se vlak přiblíží. Největší spotřebu energie tvoří udržení rychlosti přes 400 km/h, protože je třeba překonat značný odpor vzduchu. I tak je však celková spotřeba o přibližně 30 procent nižší.

Maglev je, při rychlosti kolem 200 km/h, zdrojem menší hlučnosti než osobní automobil při rychlostí 70 km/h. Hlučnost vlaku projíždějícího rychlostí kolem 400 km/h je ve vzdálenosti 25 metrů od něho zhruba 90 dB.

Provoz

Souprava ujede vzdálenost 30 km asi za 8 minut tedy průměrnou rychlostí přes 245 km/h. Po 3 a půl minutách od rozjezdu urazí asi 12,5 km a dosáhne cestovní rychlosti 431 km/h. Tuto rychlost udržuje po dobu 50 sekund a poté začne zpomalovat, opět na úseku dlouhém 12,5 km.

Denní doba 06:45–08:45 09:00–10:45 11:00–12:45 13:00–16:45 17:00–21:40
Jízdní doba (min:sek) 8:10 7:20 8:10 7:20 8:10
Maximální dosažená rychlost 301 km/h 431 km/h 301 km/h 431 km/h 301 km/h
Průměrná rychlost 224 km/h 251 km/h 224 km/h 251 km/h 224 km/h
Interval 15 minut 15 minut 15 minut 15 minut 20 minut


V maglevu nyní funguje i superrychlý mobilní internet na standardu LTE. Tuto síť vybudovala kolem jeho trati čínská společnost Huawei jako demonstraci své technologie.[1]

YouTube

Shanghai Transrapid Maglev SMT
Transrapid Shanghai (Michal Pohořelský, říjen 2006)


Reference

  1. IHNED.cz – Na palubě vlaku rychlejšího než formule 1 a s rychlým mobilním internetem LTE

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maglev v Šanghaji
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maglev v Šanghaji