V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Plánované zastarávání

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 7. 2014, 09:04; Ivan Drago (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Plánované zastarávání je výrobní politika způsobující, že produkty zastarávají ještě před tím, než by skutečně potřebovaly obměnu.[1] Zastarávání výrobků je obvykle plánováno tak, aby byl výrobek provozuchopný po dobu záruční lhůty. Kritici této politiky si stěžují, že jde o plýtvání penězi spotřebitelů, spotřebovávání cenných zdrojů a rozrůstání skládek.[2] Plánované zastarávání je také někdy podporováno reklamou, která nabádá spotřebitele, že potřebuje výrobek nový, jinak nebude vyhovovat společenským měřítkům, které reklamní průmysl společnosti nastavuje, což je případ např. módního průmyslu.[3] Tato praktika má potenciální výhody pro výrobce, protože spotřebitel k získání stálého užívání výrobku je nucen kupovat opakovaně, ať už od téhož výrobce (náhradní díl nebo novější model) nebo od konkurence, která se také může ve své výrobě opírat o plánované zastarávání. Další odvětvím, kde se často vyskytuje plánované zastarávání, je spotřební elektronika. Část zákazníků někdy vyžaduje nejnovější technické inovace, a to i v případě, že starší model stále funguje.[1]

Plánované zastarávání ve výpočetní technice

Jev plánovaného zastarávání lze pozorovat také u výrobců softwaru a hardwaru. Příkladem je situace, kdy výrobce operačního systému podporuje aktuální verzi svého produktu jen po určitý čas od vydání a po uplynutí této lhůty (označované jako „životní cyklus“) podporu (např. vydávání různých akutalizací a oprav chyb) cíleně ukončí.

Tím je uživatel donucen po skončení „životního cyklu“ zakoupit aktuální, podporovanou verzi softwaru. Tato nová verze bývá obvykle náročnější na datovou kapacitu a výpočetní výkon počítače, tudíž je uživatel tlačen zároveň k upgradu svého hardwaru nebo přímo koupi nového, výkonnějšího počítače.

Výsledkem je tak neustálé nakupování nového softwaru a hardwaru, a to dokonce i v případech, kdy v průběhu času nejsou od počítače vyžadovány nové, výpočetně náročnější úlohy, a přitom by daný počítač i programové vybavení byly nadále schopny své služby (počítače sloužící v úřadech k psaní a evidencím).

Výrobci hardwaru solidárně reagují na toto chování vydavatelů softwaru tím, že např. nabídnou podporu (ovladače) svých komponent pouze pro „aktuální“ operační systém. Někteří dokonce odstraňují ze svých serverů i již existující hardwarové ovladače pro operační systém, který právě pozbyl své podpory.

Literatura

Reference

  1. 1,0 1,1 KOTLER, Philip, et al. Moderní marketing: 4. evropské vydání. Praha : Grada, 2007. Dostupné online. ISBN 978-80-247-1545-2. S. 225. (čeština) 
  2. HOWARD, Brian Clark. Five products designed to fail early [online]. Yahoo!, 2010-3-29, [cit. 2011-06-03]. Dostupné online. (angličtina) 
  3. GONČAROV, Pavel. Etické a ekonomické aspekty reklamy [online]. 2009, [cit. 2011-06-03]. Dostupné online. (čeština) 

Externí odkazy