V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Curtiss XP-62

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 23. 4. 2014, 14:09; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Curtiss XP-62
Soubor:Curtiss XP-62 061024-F-1234P-022.jpg
XP-62 na letištní ploše
Základní charakteristika
Určení prototyp stíhacího letounu
Výrobce Curtiss-Wright Corporation
Konstruktér
První let 21. července 1943
Zařazen
Vyřazen září 1943
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty
Uživatel USAAF

Curtiss XP-62 byl prototyp jednomotorového, silně vyzbrojeného stíhacího letounu, který vyvinula firma Curtiss-Wright Corporation pro americké letecké síly (USAC, předchůdce USAAF). Kontrakt, uzavřený 29. dubna 1941, požadoval první let prototypu do 15 měsíců. Bylo požadováno, aby měl tento nový stíhací letoun rychlost 468 mil, ve výšce 27 000 stop.

Obsah

Vývoj

Typ XP-62 byl poháněn dvouhvězdicovým, vzduchem chlazeným motorem Wright R-3350-17 „Duplex Cyclone“ o výkonu 2300 koní. Byl to nejtěžší motor, který byl do té doby použit při stavbě stíhacího letounu a stejný motor poháněl i tehdy vyvíjený těžký bombardér Boeing B-29 Superfortress. Motor roztáčel dvojici třílistých, protiběžných vrtulí. Jelikož měl typ operovat ve velkých výškách, byl vybaven turbokompresorem a přetlakovou kabinou. Bylo to poprvé, co byl americký jednomístný stíhací letoun s přetlakovou kabinou projektován už od počátku. Byl to dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a ostruhovým kolečkem. Výzbroj měla být složena buď z osmy kanónů ráže 20 mm, anebo dvanácti kulometů ráže 12,7 mm. První prototyp byl označen XP-62 a druhý XP-62A.

V srpnu 1941 byly specifikace upraveny a požadovaná rychlost snížena na 721 km/h (448 mil v hodině), při vyšší hmotnosti letounu. V lednu 1942 bylo při revizi projektu rozhodnuto letoun odlehčit zmenšením výzbroje 4 z 8 kanónů a odmontováním zařízení, ochraňujícího vrtuli stroje před námrazou. Kontrakt na dodání prvních 100 kusů XP-62 byl podepsán 25. května 1942, tedy rok před záletem prototypu. Ale už 27. července 1942 byl kontrakt zrušen, protože byl mohl ovlivnit dodávky továrnou Curtiss v licenci stavěných a v Evropě nutně potřebných, stíhaček Republic P-47 Thunderbolt.

Testy

Problémy s přetlakovou kabinou a pohonným ústrojím letounu vedly k opoždění celého projektu. První prototyp, se sériovým číslem 41-35873, vzlétl až 21. července 1943, aniž by byla přetlaková kabina dokončena a byl testován jen krátce. Stavba druhého prototypu XP-62A byla zrušena 21. září 1943. Práce na typu probíhaly pomalu, až byl nakonec na podzim 1944 jako neperspektivní sešrotován. Protože byly testy prototypu omezené, nejsou známy ani plné parametry typu.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1
  • Délka: 12,04 m
  • Pozpětí: 16,36 m
  • Výška: 4,95 m
  • Nosná plocha: 39,0 m²
  • Plošné zatížení: 171 kg/m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 5340 kg
  • Vzletová hmotnost: 6650 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 7553 kg
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový motor Wright R-3350-17
    • Výkon motoru: 2300 hp (1700 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 721 km/h
  • Dostup: 10 900 m
  • Dolet: 2400 km