Tatra 810

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 5. 6. 2016, 13:27; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tatra T-810 ve službě Armády ČR
Tatra ANTS
Autojeřáb AD10 TATRA 810

Tatra 810 je třínápravové vojenské nákladní vozidlo z dílen kopřivnické Tatry, které nahradilo v Armádě České republiky legendární Pragu V3S, jenž byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. Automobil je především určen pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách.

Nová Tatra 810 se od svých předchůdců liší v mnoha aspektech, především nemá klasický tatrovácký vzduchem chlazený motor a ani jiné charakteristické prvky. Oproti stařičké "vejtřasce" dosahuje Tatra 810 téměř dvojnásobně vyšší rychlosti, jízda je pohodlnější, dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů, snížila se i spotřeba o 3,5 l/100 km a nechybí pochopitelně ani klimatizace, což oceňují především vojáci v zahraničních misích, kde je klimatické podnebí často velmi nehostinné. Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm, dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UK vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.

Armáda původně chtěla ve druhé polovině devadesátých let obměnit vozový park vozidly ROSS R210 6x6. Společnost Roudnické strojírny a slévárny vyrábějící tato vozidla však roku 1998 zkrachovala a licenci s veškerou dokumentací roku 2002 odkoupila Tatra. Vozidlo prošlo velmi významnou modernizaci a o tři roky později bylo představeno veřejnosti. První Tatrovky z celkového počtu 556 kusů armáda převzala 28. března 2008 ve vojenském zásobovacím středisku v Novém Jičíně. Hodnota kontraktu byla 2,6 mld Kč.

Uživatelé

  • Armáda České republiky – 588 kusů
  • Civilní uživatelé – jen 40 kusů "civilů" T810C Euro V (do konce roku 2013)
  • Armáda KSA

Technické údaje

  • Délka: 7 490 mm (7 790 delší rozvor)
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 320 mm (civilní 3 125)
  • Rozvor: 3 150 / 1 200 mm; (3450 / 1200 mm vybrané verze)
  • Pohotovostní hmotnost: 7300 kg (civilní 7600)
  • Užitečná hmotnost: 5 700 kg (civilní 7500)
  • Celková hmotnost: 13 000 kg (civilní 15500)
  • Dojezd: 800 km
  • Objem nádrže: 320 litrů; (civilní verze 220 l a 20 l AdBlue)
  • Spotřeba paliva na 100 km: 28,5 liltrů
  • Maximální rychlost : 105 km/h (omezeno elektronicky)
    • Civilní verze má omezovač rychlosti: 90 km/h (vozy pro záchranné sbory : 105 km/h)
  • Hloubka brodu: max 1200 mm včetně vlny; (civilní verze max 750 mm)
  • Převodovka: ZF Ecolite 6S 1000 TO (civil s PTO NL/10B či C i 1005, produkce ZF Maďarsko), přídavná sestupná Steyr VG 750/270 (produkce např. ZF Passau)
  • Motor: Renault DXi7 240 EC01 (Euro III), R6, vrtání 108 x zdvih 130 mm; (civilní verze Euro V DXi-7 260 EUV TR25 - záchranné sbory : TR0 bez redukce výkonu OBD SCR) - alianční motor Renault DXi7, Volvo D7E, Deutz 2013 vyráběný v německém Kóln am Main
  • Maximální výkon: 177 kW / 2300 ot/min, točivý moment 920 Nm / 1200–1700; (civilní verze 198 kW / 2000–2300, 1010 Nm / 1200–1700 ot/min)
  • Kabina : "střední" (z řady délek 1,8-2-2,2 m) Renault Midlum Global 2m (výroba pro Renault Midlum, Volvo FL a DAF LF ve francouzském Blainville sur Orne), úprava SVOS Přelouč. Některé moduly a díly jsou shodné s širší verzí kabiny použité na vozech Renault Premium / Kerax.
  • Naviják: hydraulický Seal SPH-80 délka lana 60 m

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 810
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 810