Šabolovskaja (stanice metra v Moskvě)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(Vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Shabolovskaya.jpg|right|thumb|Střední loď stanice]]
+
[[Soubor:Shabol Antares 07.jpg|220px|thumb|Střední loď stanice (2011)]]
'''Šabolovskaja''' (rusky: '''Шаболовская''') je [[Stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|moskevského]] [[metro|metra]]. Pojmenována je podle ulice Šabolovka vedoucí nad ní.
'''Šabolovskaja''' (rusky: '''Шаболовская''') je [[Stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|moskevského]] [[metro|metra]]. Pojmenována je podle ulice Šabolovka vedoucí nad ní.
== Charakter stanice ==
== Charakter stanice ==
-
Šabolovskaja se nachází na [[Kalužsko-Rižskaja (linka metra v Moskvě)|Kalužsko-Rižské lince]], v její jižní části, nedaleko centra města. Je konstruována jako trojlodní s prostupy, hluboce založená, 46,5 m pod povrchem. Má jen jeden výstup, vedoucí ze střední lodi [[eskalátorový tunel|eskalátorovým tunelem]] do proskleného povrchového [[vestibul]]u čtevcového [[půdorys]]u. Střední loď je zkrácena a na jejím konci je umístěná dekorativní skleněná stěna zobrazující [[televizni věž]] [[Vladimír Šuchov|Šuchovskaja]]. Na obklad stanice byl použit světlý mramor, na podlahu světlá žula a stěny za nástupištěm jsou obloženy vlnitným hliníkem. Hlavním tématem při [[architektura|architektonickém]] ztvárnění stanice bylo [[rádio]] a [[televizní vysílaní]].
+
Šabolovskaja se nachází na [[Kalužsko-Rižskaja (linka metra v Moskvě)|Kalužsko-Rižské lince]], v její jižní části, nedaleko centra města. Je konstruována jako trojlodní s prostupy, hluboce založená, 46,5 m pod povrchem. Má jen jeden výstup, vedoucí ze střední lodi [[eskalátorový tunel|eskalátorovým tunelem]] do proskleného povrchového [[vestibul]]u čtevcového [[půdorys]]u. Střední loď je zkrácena a na jejím konci je umístěná dekorativní skleněná stěna zobrazující [[televizni věž]] [[Vladimír Šuchov|Šuchovskaja]]. Na obklad stanice byl použit světlý mramor, na podlahu světlá žula a stěny za nástupištěm jsou obloženy vlnitným hliníkem. Hlavním tématem při [[architektura|architektonickém]] ztvárnění stanice bylo [[Rozhlas|rádio]] a [[televizní vysílaní]].
Velká část stanice byla postavena již roku [[1962]] jako součást úseku [[Okťabrskaja (stanice metra v Moskvě)|Okťabrskaja]] – [[Novyje Čerjomuški (stanice metra v Moskvě)|Novyje Čerjomuški]], ale vzhledem ke komplikacím s [[eskalátorový tunel|eskalátorovým tunelem]] se výstavba zpozdila o 18 let. Pro veřejnost se tak Šabolovskaja otevřela až [[6. listopad]]u roku [[1980]]. Během dlouhé doby výstavby však byly některé její prvky modernizovány, takže již v ničem nepřipomíná stanice z 60. let minulého století.
Velká část stanice byla postavena již roku [[1962]] jako součást úseku [[Okťabrskaja (stanice metra v Moskvě)|Okťabrskaja]] – [[Novyje Čerjomuški (stanice metra v Moskvě)|Novyje Čerjomuški]], ale vzhledem ke komplikacím s [[eskalátorový tunel|eskalátorovým tunelem]] se výstavba zpozdila o 18 let. Pro veřejnost se tak Šabolovskaja otevřela až [[6. listopad]]u roku [[1980]]. Během dlouhé doby výstavby však byly některé její prvky modernizovány, takže již v ničem nepřipomíná stanice z 60. let minulého století.

Verze z 11. 4. 2016, 12:21

Střední loď stanice (2011)

Šabolovskaja (rusky: Шаболовская) je stanice moskevského metra. Pojmenována je podle ulice Šabolovka vedoucí nad ní.

Charakter stanice

Šabolovskaja se nachází na Kalužsko-Rižské lince, v její jižní části, nedaleko centra města. Je konstruována jako trojlodní s prostupy, hluboce založená, 46,5 m pod povrchem. Má jen jeden výstup, vedoucí ze střední lodi eskalátorovým tunelem do proskleného povrchového vestibulu čtevcového půdorysu. Střední loď je zkrácena a na jejím konci je umístěná dekorativní skleněná stěna zobrazující televizni věž Šuchovskaja. Na obklad stanice byl použit světlý mramor, na podlahu světlá žula a stěny za nástupištěm jsou obloženy vlnitným hliníkem. Hlavním tématem při architektonickém ztvárnění stanice bylo rádio a televizní vysílaní.

Velká část stanice byla postavena již roku 1962 jako součást úseku OkťabrskajaNovyje Čerjomuški, ale vzhledem ke komplikacím s eskalátorovým tunelem se výstavba zpozdila o 18 let. Pro veřejnost se tak Šabolovskaja otevřela až 6. listopadu roku 1980. Během dlouhé doby výstavby však byly některé její prvky modernizovány, takže již v ničem nepřipomíná stanice z 60. let minulého století.

Externí odkazy