V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Macchi MC.202 Folgore

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[stíhací letoun]]
  |typ = [[stíhací letoun]]
  |výrobce = [[Macchi|Macchi Aeronautica]]
  |výrobce = [[Macchi|Macchi Aeronautica]]
-
  |image = soubor:Macchi M.C.202 MM445.png
+
  |image = [[Soubor:C.202 fighter taking off.jpg|250px]]
-
  |text = Bokorys letounu Macchi MC.202
+
  |text = C.202 v Regia Aeronautica (1942/1943)
  |konstruktér = [[Mario Castoldi]]
  |konstruktér = [[Mario Castoldi]]
  |první let = [[10. srpen|10. srpna]] [[1940]]
  |první let = [[10. srpen|10. srpna]] [[1940]]
Řádka 17: Řádka 17:
==Vývoj a užití==
==Vývoj a užití==
-
Letoun MC.202 navazoval na svého předchůdce [[Macchi MC.200 Saetta|MC.200]], jehož kvalitní drak prošel adaptací na novou pohonnou jednotku. Letoun '''MC.202 Folgore''' byl poháněn buď motorem DB 601 A-1, nebo licencí DB 601A továrny Alfa Romeo - RA.1000 RC-41 Monsonie. MV.202 byl vybaven zatahovacím podvozkem a zatahovacím zadním kolečkem. Zalétán byl v srpnu [[1940]] a v listopadu příštího roku již tento typ, zvaný Folgore, operoval v severní [[Afrika|Africe]] a ve [[Středomoří]]. Tento typ, byl-li odhodlaně pilotován, představoval nebezpečného protivníka všech spojeneckých letadel. Zřetelný nárust výkonu vedl k výrobě 11 sérií, v celkovém počtu 1100 letadel Folgore s importovanými nebo licenčně postavenými motory.
+
Letoun MC.202 navazoval na svého předchůdce [[Macchi MC.200 Saetta|MC.200]], jehož kvalitní drak prošel adaptací na novou pohonnou jednotku. Letoun '''MC.202 Folgore''' byl poháněn buď motorem DB 601 A-1, nebo licencí DB 601A továrny Alfa Romeo - RA.1000 RC-41 Monsonie. MV.202 byl vybaven zatahovacím podvozkem a zatahovacím zadním kolečkem.  
 +
 
 +
Zalétán byl v srpnu [[1940]] a v listopadu příštího roku již tento typ, zvaný Folgore, operoval v severní [[Afrika|Africe]] a ve [[Středomoří]]. Tento typ, byl-li odhodlaně pilotován, představoval nebezpečného protivníka všech spojeneckých letadel. Zřetelný nárust výkonu vedl k výrobě 11 sérií, v celkovém počtu 1100 letadel Folgore s importovanými nebo licenčně postavenými motory.
==Technické údaje==
==Technické údaje==
*Osádka: 1
*Osádka: 1
-
*Motor: 1 × Alfa Romeo AR.1000 RC-41-1
+
*Motor: 1 × Alfa Romeo AR.1000 RC-41-1
*Výkon motoru: 865 kW
*Výkon motoru: 865 kW
*Rozpětí: 10,6 m
*Rozpětí: 10,6 m
Řádka 27: Řádka 29:
*Výška: 3,02 m
*Výška: 3,02 m
*Nosná plocha: 16,80 m²
*Nosná plocha: 16,80 m²
-
*Hmotnost prázdného stroje: 2350 kg
+
*Hmotnost prázdného stroje: 2 350 kg
-
*Vzletová hmotnost: 2937 kg
+
*Vzletová hmotnost: 2 937 kg
*Max. rychlost: 600 km/h
*Max. rychlost: 600 km/h
*Dostup: 10500 m
*Dostup: 10500 m
Řádka 39: Řádka 41:
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
{{Italské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Macchi MC.202}}{{Italské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Italská stíhací letadla]]
[[Kategorie:Italská stíhací letadla]]

Aktuální verze z 27. 8. 2015, 20:38

Macchi MC.202 Folgore
C.202 fighter taking off.jpg
C.202 v Regia Aeronautica (1942/1943)
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Macchi Aeronautica
Konstruktér Mario Castoldi
První let 10. srpna 1940
Zařazen 1941
Vyřazen 1947
Výroba
Vyrobeno 1100
Varianty
Uživatel Itálie

Macchi MC.202 Folgore byl italský stíhací letoun používaný během druhé světové války.

Obsah

Vývoj a užití

Letoun MC.202 navazoval na svého předchůdce MC.200, jehož kvalitní drak prošel adaptací na novou pohonnou jednotku. Letoun MC.202 Folgore byl poháněn buď motorem DB 601 A-1, nebo licencí DB 601A továrny Alfa Romeo - RA.1000 RC-41 Monsonie. MV.202 byl vybaven zatahovacím podvozkem a zatahovacím zadním kolečkem.

Zalétán byl v srpnu 1940 a v listopadu příštího roku již tento typ, zvaný Folgore, operoval v severní Africe a ve Středomoří. Tento typ, byl-li odhodlaně pilotován, představoval nebezpečného protivníka všech spojeneckých letadel. Zřetelný nárust výkonu vedl k výrobě 11 sérií, v celkovém počtu 1100 letadel Folgore s importovanými nebo licenčně postavenými motory.

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Motor: 1 × Alfa Romeo AR.1000 RC-41-1
  • Výkon motoru: 865 kW
  • Rozpětí: 10,6 m
  • Délka: 8,85 m
  • Výška: 3,02 m
  • Nosná plocha: 16,80 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 2 350 kg
  • Vzletová hmotnost: 2 937 kg
  • Max. rychlost: 600 km/h
  • Dostup: 10500 m
  • Dolet: 765 km
  • Výzbroj: 2 × kulomet Breda ráže 12,7 mm, 2 × kulomet ráže 7,7 mm

Literatura

  • Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939 - 1945

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Macchi MC.202 Folgore
Italské vojenské letouny druhé světové války
Stíhací letouny

Fiat CR.32 • Fiat CR.42 • Fiat G.50 • Fiat G.55 • MC.200 • MC.202 • MC.205 • Re.2000 • Re.2001 • Re.2002 • Re.2005CVF.5 • Ro. 57

Bombardovací letouny

SM. 79 • SM. 81 • SM. 82 • SM. 84 • Breda Ba.65 • Breda Ba.88 • CANT Z.1007 • Fiat BR.20 • Fiat CMASA RS. 14Piaggio P.108