V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Bugatti Veyron

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO)
Řádka 15: Řádka 15:
| objemnadrze =   
| objemnadrze =   
}}
}}
-
'''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4465 mm, šířka 2000 mm, rozvor 2710 mm, vysoký 1204 mm a pohotovostní hmotnost je 1888 kg. Na podzim roku [[2007]] byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h.
+
'''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4&nbsp;465 mm, šířka 2&nbsp;000 mm, rozvor 2&nbsp;710 mm, vysoký 1&nbsp;204 mm a pohotovostní hmotnost je 1&nbsp;888 kg. Na podzim roku [[2007]] byl rychlostní rekord překonán vozem [[SSC Ultimate Aero TT]], který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně [[Barabus TKR]], který dosahuje rychlosti 435&nbsp;km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu [[Jozef Kabaň]].<ref>{{Citace elektronického periodika
 +
| autor = JP
 +
| titul = Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám
 +
| periodikum = Auto.cz
 +
| datum vydání = 28.5.2009
 +
| datum přístupu = 10.8.2009
 +
| url = http://news.auto.cz/design/jozef-kaban-je-novy-sefdesigner-skody-auto-od-bugatti-veyron-k-novym-skodovkam.html
 +
}}</ref> Od&nbsp;roku [[2008]] se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.
-
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400km/h za necelých 10 s. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[kroutící moment|točivý moment]] 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou [[Ricardo]] a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
+
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400&nbsp;km/h za necelých 10&nbsp;sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[kroutící moment|točivý moment]] 1&nbsp;250 Nm je k dispozici mezi 2&nbsp;200 a 5&nbsp;500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4&nbsp;l/100&nbsp;km, mimo město 14,7&nbsp;l/100&nbsp;km, kombinovaná spotřeba činí 24,1&nbsp;l/100&nbsp;km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960&nbsp;g/km ve městě, 350&nbsp;g/km mimo město a 574&nbsp;g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400&nbsp;km, v praxi to však bude asi ještě méně.
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4&nbsp;l/100&nbsp;km, mimo město 14,7&nbsp;l/100&nbsp;km, kombinovaná spotřeba činí 24,1&nbsp;l/100&nbsp;km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960&nbsp;g/km ve městě, 350&nbsp;g/km mimo město a 574&nbsp;g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400&nbsp;km, v praxi to však bude asi ještě méně.
-
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně<ref>{{Citace elektronického periodika
+
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,<ref>{{Citace elektronického periodika
  | autor = DR
  | autor = DR
  | titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů
  | titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů
Řádka 28: Řádka 35:
  | datum přístupu = 10.8.2009
  | datum přístupu = 10.8.2009
  | url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html
  | url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html
-
}}</ref>
+
}}</ref> a&nbsp;proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.<ref name=idnes>{{Citace elektronického periodika
-
, proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.<ref name=idnes>{{Citace elektronického periodika
+
  | příjmení = Kinkor
  | příjmení = Kinkor
  | jméno = Ondřej
  | jméno = Ondřej
Řádka 38: Řádka 44:
  | url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref>
  | url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref>
-
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300&nbsp;ks, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1&nbsp;000&nbsp;000[[britská libra|£]], výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.<ref>{{Citace elektronického periodika
+
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300&nbsp;kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1&nbsp;000&nbsp;000[[britská libra|£]], výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.<ref>{{Citace elektronického periodika
  | příjmení = Zezulka
  | příjmení = Zezulka
  | jméno = Libor
  | jméno = Libor
Řádka 53: Řádka 59:
V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
-
Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431&nbsp;km/h (elektronicky omezena na 415&nbsp;km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
+
Od roku [[2010]] se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431&nbsp;km/h (elektronicky omezena na 415&nbsp;km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
== Technická data ==
== Technická data ==
Řádka 61: Řádka 67:
* Zrychlení: 0–100&nbsp;km/h: 2,5&nbsp;s, 0–200&nbsp;km/h: 7,3&nbsp;s, 0–300&nbsp;km/h: 16,7&nbsp;s (Super Sport: 2,5&nbsp;s, 6,7&nbsp;s a 14,6&nbsp;s)
* Zrychlení: 0–100&nbsp;km/h: 2,5&nbsp;s, 0–200&nbsp;km/h: 7,3&nbsp;s, 0–300&nbsp;km/h: 16,7&nbsp;s (Super Sport: 2,5&nbsp;s, 6,7&nbsp;s a 14,6&nbsp;s)
* 407–0&nbsp;km/h: 10&nbsp;s podle výrobce
* 407–0&nbsp;km/h: 10&nbsp;s podle výrobce
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=vCSyflSV42Q}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse<br />Jay Leno's Garage [HD]'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=2cXzWpShaHA}}
 +
|- align="center"
 +
| '''RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition&nbsp;!! [HD]'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Reference ==
== Reference ==
Řádka 73: Řádka 92:
[[Kategorie:Francouzské automobily]]
[[Kategorie:Francouzské automobily]]
[[Kategorie:Supersportovní automobily]]
[[Kategorie:Supersportovní automobily]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Verze z 4. 2. 2015, 00:46

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron 16.4 – Frontansicht (1), 5. April 2012, Düsseldorf.jpg
Bugatti Veyron (autosalon Tokio)
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér
Třída
Technické údaje
Délka 4 462
Šířka 1 998
Výška 1 204
Rozvor 2 710
Hmotnost 1 888
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor benzínový motor 8,0 l
(736 kW)
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka šestistupňová

Bugatti Veyron 16,4 byl nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku 2007 byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně Barabus TKR, který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu Jozef Kabaň.[1] Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.

Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 koní) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.

Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.

Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,[2] a proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.[3]

Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000£, výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.[4][3]

V pořadu Top Gear byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005[5] a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).

Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.

Obsah

Technická data

  • Výkon: 736 kW – 1 001 koní při 6 000 ot./min. (Super Sport: 882 kW – 1 200 k při 6 400 ot./min.)
  • Max. rychlost: 407,5 km/h (Super Sport: 431 km/h)
  • Max. točivý moment: 1 250 Nm od 2 200 do 5 500 ot./min. (Super Sport: 1 500 Nm od 3 000 do 5 000 ot./min.)
  • Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s)
  • 407–0 km/h: 10 s podle výrobce

YouTube

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Jay Leno's Garage [HD]
RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition !! [HD]


Reference

  1. JP. Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám. Auto.cz [online]. 28.5.2009 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  2. DR. Bugatti bude vyrábět více Veyronů. Auto.cz [online]. 13.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  3. 3,0 3,1 KINKOR, Ondřej. Svezení s Bugatti Veyron: raketové zrychlení za 37 milionů. iDnes.cz [online]. 18.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  4. ZEZULKA, Libor. Bugatti Veyron: propadák za milion eur?. Auto.cz [online]. , 16.. 11. 2004 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  5. http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti Veyron
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti Veyron