Solovjov D-30
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu „== Nejznámější sociální sítě (připojte se) == {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}} <facelikebutton style="2" showsend="0"></facelikebutton>“ textem „== 290 sociálních sítí a dalších služeb (při) |
m (Nahrazení textu „{{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}}{{#widget:Tweet button}}<facelikebutton style="2" showsend="0"></facelikebutton><br /> {{#widget:AddThis |page_name={{PAGENAME}} |page_url={{fullurl:{{PAGENAME}}}} |account_id=my) |
||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
== 290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se) == | == 290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se) == | ||
- | {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true | + | {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}}<br style="clear: both;" /> |
{{#widget:AddThis | {{#widget:AddThis | ||
|page_name={{PAGENAME}} | |page_name={{PAGENAME}} | ||
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
|logo_background=FFFFFF | |logo_background=FFFFFF | ||
|logo_color=FFFFFF | |logo_color=FFFFFF | ||
- | |brand= | + | |brand=Multimediaexpo.cz |
- | |options=favorites, | + | |options=favorites, facebook, twitter, email, more |
|offset_top=0 | |offset_top=0 | ||
|offset_left=0 | |offset_left=0 |
Verze z 21. 6. 2014, 10:27
Solovjov D-30 je dvouproudový, dvourotorový motor s dvoustupňovými turbínami, který pohání moderní ruské nadzvukové stíhací letadlo – MiG-31. Byl vytvořen ruskou společností Aviadvigatěl v několika různých variantách.
Původní motory typové řady D-30 byly zabudovány již do civilních dopravních letounů Tu-134 na počátku 60. let 20. století. Po částečné modernizaci byly použity také v dopravního letounu Iljušin Il-62 a vojenském transportním letounu Iljušin Il-76.
Výrazně silnější modifikace D-30F se poprvé objevila v roce 1972 v sovětském stíhacím letadlu – MiG-25. Na rozdíl od civilní verze D-30 je mj. vybaven přídavným spalováním.
Současný motor D-30F6 je složen z komplexního kompresoru, jehož nízkotlaká část má pět stupňů a vysokotlaká část deset stupňů. Následuje velká spalovací komora a dvě dvoustupňové turbíny. Motor je v letounu MiG-31 uložen vždy ve dvojici vedle sebe. Vzduch je do této dvojice pohonných jednotek přiváděn velkými dlouhými kanály krabicového průřezu. Přední vstupní část kanálu a první stupeň nízkotlakého kompresoru je vybaven účinným odmrazovacím systémem. Na spodní straně každého z kanálů jsou hydraulicky regulovatelné klapky pro korigování nasávaného vzduchu podle aktuálního režimu letu. Na horní straně potom protipumpážní dvířka a další průduchy. Prostory pohonných jednotek jsou ze žáruvzdorné oceli se speciálními keramickými prvky. Motory jsou vybaveny automatickým systémem pro detekci požáru a jeho okamžitou likvidaci. U aktuální verze letounu MiG-31M jsou obě pohonné jednotky modernizovány a nesou označení D-30F8.
290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se)
Externí odkazy
|