Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Grumman XP-50
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 14. 4. 2014, 11:27
Grumman XP-50 | ||
Soubor:Grumman XP-50.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | prototyp stíhacího letounu | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 14. května 1941 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | zničen při prvním letu | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 | |
Varianty | Grumman XF5F Skyrocket | |
Uživatel | USAAC | |
Grumman XP-50 byl pozemní variantou dvoumotorového palubního stíhacího letounu Grumman XF5F Skyrocket. Účastnil se soutěže amerických leteckých sil (USAAC) na konstrukci dvoumotorové těžké přepadové stíhačky. Firma Grumman typ označovala G-46. Stavba prototypu byla objednána 25. listopadu 1939, bylo mu přiděleno označení XP-50, ale vítězem soutěže se stal konkurenční Lockheed XP-38.
Obsah |
Vývoj
Konstrukce XP-50 byla téměř totožná s typem XF5F-1 Skyrocket. Především byl upraven nos letounu, protože prototyp dostal příďový podvozek. Byl také vybaven samosvornými obaly nádrží a pancéřováním pilotní kabiny. Plánovanou výzbroj tvořily dva 20 mm kanóny a dva 12,7 mm kulomety.
Testy
XP-50 poprvé a naposledy vzlétl 14. května 1941. Při letu mu vybuchlo turbodmychadlo, což způsobilo ztrátu prototypu. Projekt XP-50 tím skončil.
Firma Grumman v době havárie prototypu pracovala na projektu vycházejícím z typů XP-50 a XF5F-1, označenému G-51. USAC požadovalo dodání dvou prototypů G-51, označených jako XP-65, hrazených z prostředků původně určených na vývoj XP-50. Uvažovalo se o jediném letounu, který by sloužil jak v armádě, tak v námořnictvu. Protichůdné požadavky na obě varianty ale zvyšovaly předpokládané váhu a výkony letounů. Proto byly obě varianty projektovány odděleně. Firma Grumman se ale mezitím stala hlavním dodavatelem letounů US Navy, a proto bylo rozhodnuto projekt XP-65 zastavit a pokračovat jen ve vývoji jejího nejnadějnějšího typu v této kategorii, ze kterého vznikl Grumman F7F Tigercat.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 1
- Délka: 9,73 m
- Rozpětí: 12,80 m
- Výška: 3,66 m
- Nosná plocha: 28,24 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 3770 kg
- Vzletová hmotnost: 4790 kg
- Max. vzletová hmotnost: 5925 kg
- Pohonná jednotka: 2 × vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright R-1820-67
- Výkon pohonné jednotky: 1200 hp (895 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 680 km/h ve výšce 7620 m
- Dolet: 2010 km
- Dostup: 12 190 m
Výzbroj
- 2 × 20mm kanón
- 2 × 12,7mm kulomet
- 2 × 45kg puma
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |