V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Grumman XP-50

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 14. 4. 2014, 11:27

Grumman XP-50
Soubor:Grumman XP-50.jpg
Základní charakteristika
Určení prototyp stíhacího letounu
Výrobce Grumman
Konstruktér
První let 14. května 1941
Zařazen
Vyřazen zničen při prvním letu
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty Grumman XF5F Skyrocket
Uživatel USAAC


Grumman XP-50 byl pozemní variantou dvoumotorového palubního stíhacího letounu Grumman XF5F Skyrocket. Účastnil se soutěže amerických leteckých sil (USAAC) na konstrukci dvoumotorové těžké přepadové stíhačky. Firma Grumman typ označovala G-46. Stavba prototypu byla objednána 25. listopadu 1939, bylo mu přiděleno označení XP-50, ale vítězem soutěže se stal konkurenční Lockheed XP-38.

Obsah

Vývoj

Konstrukce XP-50 byla téměř totožná s typem XF5F-1 Skyrocket. Především byl upraven nos letounu, protože prototyp dostal příďový podvozek. Byl také vybaven samosvornými obaly nádrží a pancéřováním pilotní kabiny. Plánovanou výzbroj tvořily dva 20 mm kanóny a dva 12,7 mm kulomety.

Testy

XP-50 poprvé a naposledy vzlétl 14. května 1941. Při letu mu vybuchlo turbodmychadlo, což způsobilo ztrátu prototypu. Projekt XP-50 tím skončil.

Firma Grumman v době havárie prototypu pracovala na projektu vycházejícím z typů XP-50 a XF5F-1, označenému G-51. USAC požadovalo dodání dvou prototypů G-51, označených jako XP-65, hrazených z prostředků původně určených na vývoj XP-50. Uvažovalo se o jediném letounu, který by sloužil jak v armádě, tak v námořnictvu. Protichůdné požadavky na obě varianty ale zvyšovaly předpokládané váhu a výkony letounů. Proto byly obě varianty projektovány odděleně. Firma Grumman se ale mezitím stala hlavním dodavatelem letounů US Navy, a proto bylo rozhodnuto projekt XP-65 zastavit a pokračovat jen ve vývoji jejího nejnadějnějšího typu v této kategorii, ze kterého vznikl Grumman F7F Tigercat.

Prototyp XP-50

Hlavní technické údaje

  • Posádka: 1
  • Délka: 9,73 m
  • Rozpětí: 12,80 m
  • Výška: 3,66 m
  • Nosná plocha: 28,24 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3770 kg
  • Vzletová hmotnost: 4790 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 5925 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright R-1820-67
    • Výkon pohonné jednotky: 1200 hp (895 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 680 km/h ve výšce 7620 m
  • Dolet: 2010 km
  • Dostup: 12 190 m

Výzbroj

  • 2 × 20mm kanón
  • 2 × 12,7mm kulomet
  • 2 × 45kg puma