Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
McDonnell Douglas MD-11
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 11. 3. 2014, 11:30
McDonnell Douglas MD-11 | ||
MD-11F společnosti FedEx Express | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | McDonnell Douglas / Boeing | |
Konstruktér | ||
První let | 10. ledna 1990 | |
Zařazen | prosinec 1990 (Finnair) | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1988–2000 | |
Vyrobeno | 200 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | FedEx Express | |
UPS Airlines Lufthansa Cargo KLM |
McDonnell Douglas MD-11 je americký třímotorový, celokovový velkokapacitní dopravní letoun dolnoplošného uspořádání, určený pro střední a dlouhé tratě. Letoun má dva motory zavěšené v motorových gondolách pod křídly, třetí motor je umístěný nad ocasní částí pod směrovkou. Typ MD-11 je výrazně modernizovanou verzí letadla DC-10. Ve srovnání s DC-10 je delší má větší rozpětí křídel a při stavbě letounu bylo použito výrazně většího množství kompozitních materiálů. MD-11 dostal i výkonější a modernější motory a oproti DC-10 je vybaven skleněným (glass) kokpitem což umožnilo snížení počtu členů posádky ze 3 u DC-10 na 2 piloty.
Obsah |
Vývoj
Počátky
Ačkoliv byl program MD-11 zahájen v roce 1986, McDonnell Douglas se začal poohlížet po nástupci DC-10 již v roce 1976. Postupně vznikaly další verze DC-10 jako byly DC-10-10 nebo DC-10-30. Firma McDonnell Douglas se tím snažila zabránit odlivu zákazníků. Hlavním důvodem pro odliv zákazníků byla malá sedačková kapacita a krátký dolet. Z těchto důvodů došlo k postupnému vylepšování DC-10 a vznikaly postupně další varianty jejichž hlavní vylepšení spočívala převážně ve zvyšování přepravní kapacity a prodlužování doletu. Posledním vylepšením DC-10 byla verze DC-10-63 s přepravní kapacitou až 350 cestujících a byl navržen jako letoun pro mezikontinentální lety.
Bohužel po sériích závažných nehod DC-10 (let American Airlines č.191, Western Airlines let č. 2605 a letu č.901 letecké společnosti Air New Zealand), které byly poměrně hojně zmedializovány. Tyto nehody způsobily značnou nedůvěru v letadla 3-motorové konfigurace. Tato skutečnost a celkový pokles v letectví způsobili zastavení prací na projektu DC-10-60 Super.
Technické údaje
MD-11 (Dopravní) | MD-11CF (Convertible Freighter) | MD-11F (Nákladní) | MD-11C (Combi) | MD-11ER (Zvýšený dolet) | |
---|---|---|---|---|---|
Cestující/Náklad | 410 (1 třída) 323 (2 třídy) 293 (3 třídy) | 410 (1 třída) 323 (2 třídy) 293 (3 třídy) 26 palet | 26 palet na hl. palubě dodatečně ve spodním nákl. prostoru compartment capacities | 290 (1 třída) 214 (2 třídy) 181 (3 třídy) 6 palet | 410 (1 třída) 323 (2 třídy) 293 (3 třídy) |
Celková délka | 202 ft 2 in (61,62 m) s motory GE 200 ft 11 in (61,24 m) s motory PW | ||||
Délka trupu | 192 ft 5 in (58,65 m) | ||||
Šířka trupu | 19 ft 9 in (6,02 m) | ||||
Rozpětí | 169 ft 6 in (51,66 m) | ||||
Nosná plocha | 3 648 ft2 (338,9 m2) včetně wingletů | ||||
Výška ocasu | 57 ft 9 in (17,60 m) | ||||
Max. vzletová hmotnost * | standardní: 602 500 lb (273 300 kg) těžká: 630 500 lb (286 000 kg) | standardní: 625 000 lb (283 000 kg) těžká: 630 500 lb (286 000 kg) | standardní: 610 000 lb (280 000 kg) těžká: 630,500 lb (286 000 kg) | standardní: 610 000 lb (280 000 kg) těžká: 630 500 lb (286 000 kg) | 630 500 lb (286 000 kg) |
Max. přistávací hmotnost | 430 000 lb (200 000 kg) | 471 500 lb (213 900 kg) volitelná: 481 000 lb (218 000 kg) (218 405 kg) | 491 500 lb (222 900 kg) | 458 000 lb (208 000 kg) | 491 500 lb (222 900 kg) |
Operační prázdná hmotnost | 283 975 lb (128 809 kg) | 288 296 lb (130 769 kg) | 248 567 lb (112 748 kg) | 283 975 lb (128 809 kg) | 291 120 lb (132 050 kg) |
Délka rozletu při MVH | 10 300 ft (3 100 m) | ||||
Max. dolet | 6 840 nmi (12 670 km) | Cest.: 6 840 nmi (12 670 km) Náklad: 3 950 nmi (7 320 km) | 3 950 nmi (7 320 km) | 6 720 nmi (12 450 km) | 7 240 nmi (13 410 km) |
Max. cestovní rychlost | 0,88 Mach (587 mph, 945 km/h, 520 kn) | ||||
Typická cestovní rychlost | 0,82 Mach (544 mph, 876 km/h, 473 kn) | ||||
Dostup | 43 000 ft (13 000 m) | ||||
Motory (3x) | Pratt & Whitney PW4460 - 60 000 lbf (270 kN) PW4462 - 62 000 lbf (280 kN) General Electric CF6-80C2D1F - 61 500 lbf (274 kN) |
Pozn.: *Těžká odkazuje na letadla s možností "prodlouženého doletu" a letadla s PD bez přídavných palivových nádrží. PD je k dispozici u všech modelů. Standartní se vztahuje na původní konfiguraci letounu.
Reference
- ↑ Marriott, Leo (December 1992). McDonnell Douglas MD-11 (Modern Civil Aircraft: 12). Howell Press. ISBN 071102071X.
- ↑ MD-11 MDC K0388E, Airplane Characteristics for Airport Planning, August 1998.
- ↑ MD-11 page on Airliners.net
Externí odkazy
- MD-11 product page and MD-11 history page on Boeing.com (anglicky)
- MD-11 production list on planespotters.net (anglicky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |