Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Kawasaki Ki-45
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 12. 1. 2014, 21:58
Kawasaki Ki-45 | ||
Image:Kawasaki Ki-45-1.jpg | ||
Kawasaki Ki-45 Torjú | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Kawasaki Kókúki Kógjó Kabušiki Kaiša | |
Konstruktér | Takeo Doi | |
První let | 1939 | |
Zařazen | 1942 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1687 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Kawasaki Ki-45 Torjú (japonsky: 屠龍, Drak zabíječ) byl japonský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce. Jeho počátky spadají do roku 1937, kdy japonská armáda požadovala dvoumotorový stíhací letoun. Roku 1939 vzlétl první prototyp, avšak letoun byl natolik nezdařený, že se uvažovalo o zastavení vývoje. Další prototypy vzlétly roku 1940, ale ani zde nebyly uspokojivé výsledky. V létě roku 1941 vzlétl nový prototyp nazvaný Kawasaki Ki-45 Kai, který se již armádě zamlouval a tak byla objednána sériová výroba. V japonské armádě dostal typ označení dvoumístný stíhací letoun typ 2 (二式複座戦闘機, Nišiki fukuza sentóki). Letoun byl používaný zejména proti americkým bombardovacím svazům. Spojenci dali tomu respektovanému protivníkovi kódové jméno Nick. Japonci se Ki-45 naučili používat i k nočnímu stíhání, kdy byly letouny naváděny pomocí rádiového spojení ze země a k vyhledávání rozsvěcovali světlomety umístěné v přední části trupu. Jejich nasazovaní bylo poměrně úspěšné i vůči americkým létajícím pevnostem B-29, od podzimu 1944 do konce války sestřelily Ki-45 více než 150 Boeingů B-29. V závěru války byly Ki-45 používány i k sebevražedným náletům japonských pilotů na americké lodě.
Technické údaje
- Typ: dvoumotorový těžký stíhací, stíhací bombardovací a noční stíhací letoun.
- Osádka: 2
- Motor: 2x Micubiši Ha-102
- Výkon: 2 x 727 kW
- Výzbroj: 1 kanón Ho-3 ráže 20 mm v přídi, 1 kanón typ 98 ráže 37 mm ve spodní části trupu, 1 obranný kulomet typ 98 v zadní kabině, u typu Ki-45 Kai c 1 kanón Ho-203 r. 37 mm ve spodní části trupu, dva kanóny Ho-5 r. 20 mm zaměřené kupředu šikmo vzhůru, 1 obranný kulomet typ 98
- Rozpětí: 15,02 m
- Délka: 10,60 m
- Výška: 3,70 m
- Nosná plocha: 32,00 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 3 695 kg
- Vzletová hmotnost: 5 276 kg
- Max. rychlost u země: 547 km/h
- Výstup do 5 000 m: 6 min 17 s
- Dostup: 10 730 m
- Dolet: 2260 km
Prameny
- VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.
Letouny Japonské armády za druhé světové války | |||
---|---|---|---|
Stíhací letouny | Bombardovací letouny | ||
Ki-10 • Ki-27 • Ki-43 | Ki-21 • Ki-30 • Ki-32 • Ki-48 • Ki-49 • Ki-51 • Ki-66 • Ki-67 | ||
Průzkumné letouny | Transportní letouny | Ostatní letouny | Kluzáky |
Ki-15 • Ki-46 • Ki-36 | Ki-34 • Ki-54 • Ki-56 • Ki-57 | Ki-115 • Ki-167 • Ka-1 | Ku-1 • Ku-8 • Ku-11 |
Experimentální letouny a prototypy | |||
Ki-74 • Ki-78 • Ki-83 • Ki-87 • Ki-94-I a II • Ki-96 • Ki-108 • Ku-6 • Ku-7 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |