Kirišima (bitevní loď)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 17. 3. 2010, 00:26

Kirišima v čínském přístavu Amoy, 21. října 1938

Kirišima v čínském přístavu Amoy, 21. října 1938

Základní údaje Kirišima v čínském přístavu Amoy, 21. října 1938
Typ: bitevní křižník (od roku 1930 bitevní loď)
Třída: třída Kongó
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána: ve finančním roce 1911
v loděnicích firmy MicubišiNagasaki
Zahájení stavby: 17. března 1912
Spuštěna na vodu: 1. prosince 1913
Uvedena do služby: 19. dubna 1915
Osud: potopena u Guadalcanalu 15. listopadu 1942
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 36 600 t
Délka: 222 m
Šířka: 31 m
Ponor: 9,7 m
Pohon: parní turbíny, 4 hřídele
136 000 shp
Palivo:
Rychlost: 30 uzlů
Dosah: 10 000 námořních mil při 14 uzlech
Posádka: 1360
Pancíř:
Výzbroj: 8 × 356 mm (14 palců)
16 × 152 mm (6 palce)
8 × 127 mm (5 palců) DP
až 118 × 25 mm L/60 Typ 96
Elektronika:
Letadla: 3 (od roku 1936)
Ostatní:

Kirišima (japonsky: 霧島) byla bitevní loď japonského Císařského námořnictva. Původně byla postavena jako čtvrtý bitevní křižník třídy Kongó.

Její stavba byla zahájena 14. března 1912 v loděnicích firmy Micubiši v Nagasaki, spuštěna byla 1. prosince 1913 a do služby vstoupila 19. dubna 1915. Mezi lety 1933 a 1934 byla modernizována a přestavěna v loděnicích v Kure. Po přestavbě bylo změněno její zařazení z bitevního křižníku na „rychlou bitevní loď“ – její výtlak vzrostl o 4000 tun, ale zároveň si uchovala svou vysokou rychlost.

Hned po vypuknutí války v Pacifiku se Kirišima zapojila do válečných akcí. Byla součástí úderného svazu letadlových lodí, který 7. prosince 1941 zaútočil na americkou flotilu kotvící v Pearl Harboru.

19. února 1942 se zůčastnila útoku na Darwin.

15. listopadu 1942 se Kirišima utkala s americkými plavidly v námořní bitvě u Guadalcanalu, ve které sice svojí palbou poškodila bitevní loď USS South Dakota, ale zároveň byla sama vyřazena z boje těžkou palbou bitevní lodi USS Washington. Na lodi vypukly požáry a otvory po zásazích pod čarou ponoru na pravoboku začala do trupu pronikat voda. Ve 3 h 25 min se Kirišima 7 mil na severozápad od ostrova Savo převrátila na pravobok a potopila. Více než 300 členů posádky její potopení nepřežilo, zbylých 1125 (včetně kapitána Iwabučiho) se zachránilo.

Vrak Kirišimy byl v srpnu 1992 nalezen dr. Robertem D. Ballardem v hloubce 1200 m, převrácený bez chybějící přídě.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
HIJMS Kirishima