Kirišima (bitevní loď)
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 17. 3. 2010, 00:26
Kirišima v čínském přístavu Amoy, 21. října 1938 | |
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | bitevní křižník (od roku 1930 bitevní loď) |
Třída: | třída Kongó |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | |
Objednána: | ve finančním roce 1911 v loděnicích firmy Micubiši v Nagasaki |
Zahájení stavby: | 17. března 1912 |
Spuštěna na vodu: | 1. prosince 1913 |
Uvedena do služby: | 19. dubna 1915 |
Osud: | potopena u Guadalcanalu 15. listopadu 1942 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 36 600 t |
Délka: | 222 m |
Šířka: | 31 m |
Ponor: | 9,7 m |
Pohon: | parní turbíny, 4 hřídele 136 000 shp |
Palivo: | |
Rychlost: | 30 uzlů |
Dosah: | 10 000 námořních mil při 14 uzlech |
Posádka: | 1360 |
Pancíř: | |
Výzbroj: | 8 × 356 mm (14 palců) 16 × 152 mm (6 palce) 8 × 127 mm (5 palců) DP až 118 × 25 mm L/60 Typ 96 |
Elektronika: | |
Letadla: | 3 (od roku 1936) |
Ostatní: |
Kirišima (japonsky: 霧島) byla bitevní loď japonského Císařského námořnictva. Původně byla postavena jako čtvrtý bitevní křižník třídy Kongó.
Její stavba byla zahájena 14. března 1912 v loděnicích firmy Micubiši v Nagasaki, spuštěna byla 1. prosince 1913 a do služby vstoupila 19. dubna 1915. Mezi lety 1933 a 1934 byla modernizována a přestavěna v loděnicích v Kure. Po přestavbě bylo změněno její zařazení z bitevního křižníku na „rychlou bitevní loď“ – její výtlak vzrostl o 4000 tun, ale zároveň si uchovala svou vysokou rychlost.
Hned po vypuknutí války v Pacifiku se Kirišima zapojila do válečných akcí. Byla součástí úderného svazu letadlových lodí, který 7. prosince 1941 zaútočil na americkou flotilu kotvící v Pearl Harboru.
19. února 1942 se zůčastnila útoku na Darwin.
15. listopadu 1942 se Kirišima utkala s americkými plavidly v námořní bitvě u Guadalcanalu, ve které sice svojí palbou poškodila bitevní loď USS South Dakota, ale zároveň byla sama vyřazena z boje těžkou palbou bitevní lodi USS Washington. Na lodi vypukly požáry a otvory po zásazích pod čarou ponoru na pravoboku začala do trupu pronikat voda. Ve 3 h 25 min se Kirišima 7 mil na severozápad od ostrova Savo převrátila na pravobok a potopila. Více než 300 členů posádky její potopení nepřežilo, zbylých 1125 (včetně kapitána Iwabučiho) se zachránilo.
Vrak Kirišimy byl v srpnu 1992 nalezen dr. Robertem D. Ballardem v hloubce 1200 m, převrácený bez chybějící přídě.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |