Šablona:Článek dne/2013/32

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Zamyká „Multimediaexpo.cz:Článek dne/2013/32“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání)))
(+ Masivní vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:2001Style B.jpg|right|160px|Švédský bojový tank (2005)]]
+
[[Soubor:Volkswagen Bubbla sista bilen.jpg|right|160px|Poslední Brouk (číslo 21 529 464)]]
-
'''[[2001: Vesmírná odysea]]''' je slavný [[film]], natočený [[Stanley Kubrick]]em v roce [[1968]] a inspirovaný povídkou Hlídka (''Sentinel'') [[Arthur C. Clarke|Arthura C. Clarka]]. Clarke se podílel na scénáři a později původní povídku rozšířil na román. Mezi fanoušky [[science fiction]] se obě díla stala jednoznačným kultem. Tady se zaměřujeme především na filmové dílo. Knižní podoba může ještě podrobněji dovysvětlit některé nejasné myšlenkové konstrukce filmu, ale na druhé straně by však obě díla neměla být směšována, protože jejich pojetí a částečně i vyznění je odlišné.
+
'''[[Volkswagen Brouk|Volkswagen Typ 1]]''', spíše známý pod názvem '''Brouk''', je lidový vůz vyráběný německou automobilkou Volkswagen v letech [[1938]] [[2003]]. Název Brouk vznikl jako lidová přezdívka a až později se začal používat jako oficiální jméno modelu. V některých zemích se však nikdy jméno Beetle oficiálně nepoužívalo. V roce [[1998]] představil VW nástupce, [[Volkswagen New Beetle|New Beetle]], který designově navazuje na původního Brouka.
 +
Jedná se o nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Jediný vůz, který by jej mohl připravit o prvenství, je jeho sourozenec, VW Typ 2 ve verzích [[minibus]] a kombi, který je stále vyráběn v [[Brazílie|Brazílii]].  
-
Film je nejen příběhem, ale především velkým vizuálním dílem režiséra. Prvních 30 minut nezazní lidské slovo. Známá je například scéna příletu raketoplánu k rotující kosmické stanici za doprovodu Straussova [[valčík]]u.
+
V roce [[1931]] začali Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto für Jedermann“ (auto pro každého), poprvé bylo použito jméno „Volkswagen“. Porsche preferoval plochý vzduchem chlazený čtyřválcový motor, ale Zündapp použil vodou chlazený pětiválec. V roce [[1932]] vyjely tři prototypy. Všechny tyto vozy byly zničeny během války, poslední v roce 1945 během bombardování [[Stuttgart]]u.
 +
V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu, jednoduchého vozu schopného přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100&nbsp;km/h. Lidový vůz měl být dostupný občanům [[Nacistické Německo|Třetí říše]] za 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Tehdejší průměrný plat byl okolo 32 marek týdně.
 +
Autorem designu Brouka je Erwin Komenda, Porscheho šéfdesigner. Výroba začala v roce [[1939]], ale válka začala dříve, než se začaly vyrábět vozy Volkswagen masově a výrobní linky byly zabrány pro výrobu vojenských vozidel. Výroba civilních VW začala až po válce.
-
Technické dekorace filmu byly tvořeny podle soudobých technických projektů se snahou o realistické podání.
+
Když projekt začal, předchozí název ''Porsche 60'' Ferdinanda Porscheho byl nahrazen oficiálním názvem '''KdF-Wagen'''. Název odkazoval na název organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), odnože nacistické Německé pracovní fronty. Později byl projekt znám jako Typ 1, ale proslavil se jako Brouk po skončení druhé světové války. Prototypy vznikaly od roku 1931; první prototypy byly postaveny Zündappem (výrobce motocyklů) v [[Norimberk]]u, a byly označeny jako Porsche Typ 12. Další série prototypů byla postavena roku 1933 společností NSU.  
-
Úvod filmu se odehrává v dávné minulosti. Nedaleko tlupy pralidí se objeví podivný obelisk, který předky lidí během opakovaných seancí naučí používat nástroje a zbraně. Tím výrazně zlepší jejich šanci na další přežití, zejména v souboji s konkurující tlupou - její vůdce je právě pomocí zbraně zabit a tlupa zahnána na útěk. Děj filmu se vzápětí geniálním a známým střihem (kost triumfálně vyhozená do vzduchu se mění v kosmickou loď) posune o miliony let později.
+
Do začátku války v roce 1939 se stihla vyrobit pouze hrstka vozů, po té byla výroba zastavena a nahrazena vojenskou produkcí. Protože vozidlo bylo navrženo co nejjednodušeji, mělo v armádě úspěchy. Například vzduchem chlazený motor se osvědčil v pouštních akcích německých jednotek Afrika&nbsp;Korps.  
-
 
+
-
Další část se odehrává v roce [[2001]]. Lidstvo objeví na Měsíci záhadný útvar neznámého původu, zvaný ''monolit''. Útvar se vydává prozkoumat doktor Heywood R. Floyd. Záběry z cesty ve filmu představují přelom v technice filmových triků a dodnes působí mimořádně věrohodně. Po přistání (a vysvětlovacím setkání s osazenstvem měsíční základny) se Floyd vydává k z podzemí vykopanému monolitu. Ten náhle (v knize po ozáření slunečními paprsky) vyšle rádiový signál k planetě Jupiteru (v knize k Saturnu).
+
-
 
+
-
Po roce se k Jupiteru vydá kosmická loď Discovery s úkolem zjistit údaje o příjemci signálu. Kvůli utajení ale přinejmenším bdělá část posádky (část&nbsp;osádky&nbsp;je&nbsp;v&nbsp;hibernaci) nezná celý obsah mise.
+
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 3. 12. 2013, 09:15

Poslední Brouk (číslo 21 529 464)

Volkswagen Typ 1, spíše známý pod názvem Brouk, je lidový vůz vyráběný německou automobilkou Volkswagen v letech 19382003. Název Brouk vznikl jako lidová přezdívka a až později se začal používat jako oficiální jméno modelu. V některých zemích se však nikdy jméno Beetle oficiálně nepoužívalo. V roce 1998 představil VW nástupce, New Beetle, který designově navazuje na původního Brouka. Jedná se o nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Jediný vůz, který by jej mohl připravit o prvenství, je jeho sourozenec, VW Typ 2 ve verzích minibus a kombi, který je stále vyráběn v Brazílii.

V roce 1931 začali Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto für Jedermann“ (auto pro každého), poprvé bylo použito jméno „Volkswagen“. Porsche preferoval plochý vzduchem chlazený čtyřválcový motor, ale Zündapp použil vodou chlazený pětiválec. V roce 1932 vyjely tři prototypy. Všechny tyto vozy byly zničeny během války, poslední v roce 1945 během bombardování Stuttgartu. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu, jednoduchého vozu schopného přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Lidový vůz měl být dostupný občanům Třetí říše za 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Tehdejší průměrný plat byl okolo 32 marek týdně. Autorem designu Brouka je Erwin Komenda, Porscheho šéfdesigner. Výroba začala v roce 1939, ale válka začala dříve, než se začaly vyrábět vozy Volkswagen masově a výrobní linky byly zabrány pro výrobu vojenských vozidel. Výroba civilních VW začala až po válce.

Když projekt začal, předchozí název Porsche 60 Ferdinanda Porscheho byl nahrazen oficiálním názvem KdF-Wagen. Název odkazoval na název organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), odnože nacistické Německé pracovní fronty. Později byl projekt znám jako Typ 1, ale proslavil se jako Brouk po skončení druhé světové války. Prototypy vznikaly od roku 1931; první prototypy byly postaveny Zündappem (výrobce motocyklů) v Norimberku, a byly označeny jako Porsche Typ 12. Další série prototypů byla postavena roku 1933 společností NSU.

Do začátku války v roce 1939 se stihla vyrobit pouze hrstka vozů, po té byla výroba zastavena a nahrazena vojenskou produkcí. Protože vozidlo bylo navrženo co nejjednodušeji, mělo v armádě úspěchy. Například vzduchem chlazený motor se osvědčil v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps.