Sedan (automobil)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 15. 4. 2011, 23:49

Sedan je typ automobilové karoserie. Jedná se o konvenční typ, pro který je typické oddělení zavazadlového prostoru od prostoru pro posádku (tzv. tříprostorová karoserie). Sedan má vždy dvě řady sedadel a zpravidla na každé straně dvě boční okna, některé vozy mají ještě jedno menší za zadními dveřmi (jako např. VW Passat B5). Dříve byly sedany nejrozšířenější karoserií napříč všemi třídami aut, dnes převažují zejména ve střední, vyšší střední třídě a mezi luxusními vozy. Sedany nižší střední třídy a malých vozů bývají spíše méně významnou verzí dané modelové řady, větší zájem o ně je na trzích v rozvojových zemích, případně v zemích východní Evropy.

Obsah

Základní dělení sedanů

Sedan se stupňovitou zádí

Jedná se o klasický tvar, anglicky nazývaný notchback. Typickým zástupcem je Volvo 740/760 s téměř kolmým zadním oknem. Hlavní výhodou je velký prostor pro cestující na zadních sedadlech, nevýhodou je naopak horší aerodynamika. Z toho důvodu mají dnes sedany s stupňovitou zádí skloněné zadní okno se zřetelným přechodem do víka zavazadlového prostoru.

Sedan se splývavou zádí

U těchto aut střecha plynule přechází do víka zavazadlového prostoru, zadní okno je pevné. Anglicky se tento tvar nazývá fastback. Tato koncepce je nyní více populární, protože má sportovnější design a lepší aerodynamické vlastnosti.

Další typy sedanů

Dvoudveřový sedan

Dříve běžné verze automobilů se stupňovitou zádí, současné generace těchto aut jsou považovány za coupé.

Limuzína

Jedná se o sedan s dlouhým rozvorem, který je zaměřený výhradně na luxus a komfort. Limuzína je určená pro přepravu s řidičem, proto může mít přepážku oddělující první řadu sedadel od prostoru pro cestující. Často také má mezi dveřmi nebo za zadními dveřmi prodlouženou karoserii.

Sportovní sedan

Zvláštní kategorie sedanů, které se vyznačují malou celkovou výškou, relativně výkonnými motory a sportovní naladění.

Supersportovní sedan

Specifická kategorie modelů, které spojují konstrukci běžných automobilů s technikou ze závodních a supersportovních aut, výkon jejich motorů se pohybuje v řádu stovek koní.