Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Metro v Athénách
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 18. 8. 2013, 21:48
Metro v Athénách je základním páteřním systémem athénské dopravy. V současné době se systém metra skládá ze tří linek, vytvářející v centru města přestupní trojúhelník (podobně jako například v Praze nebo Kyjevě).
Celá síť dosahuje délky 52 km s 48 stanicemi. Provozovatelem linek 2 a 3 je společnost Attiko Metro, linku 1 pak provozuje společnost ISAP S. A.
Obsah |
Historie
První linka metra v Athénách byla zprovozněna již 27. února 1869; avšak jako železniční povrchová trať mezi Athénami a Pireem. Roku 1904 byla elektrifikována a postupně prodlužována, roku 1957 byl zprovozněn první podzemní úsek. Dnes je na mapě sítě nejdelší a značena je zelenou barvou.
Velký rozvoj, během něhož vznikly další dvě linky, začal v 90. letech 20. století. V této době se již smog a dopravní zácpy pomalu stávaly pro město nesnesitelné, a tak v listopadu roku 1991 se začalo stavět. I přes značné obtíže během výstavby (obtížné geologické podmínky, velké množství archeologických památek) byly obě linky otevřeny úspěšně k roku 2000 a následně i prodlouženy v letech 2004 a 2005. Nalezené starořecké vykopávky byly zakomponovány do některých stanic a staly se tak součástí metra.
Vznikla také příměstská železniční trať, spojující město s letištěm, je z ní umožněn přestup na všechny tři linky metra.
Druhá a třetí linka se prodlužují, nové úseky mají být otevřeny do roku 2010. U druhé linky se jedná o dva úseky oběma směry do velmi rušných předměstí, u třetí pak o jedno západní prodloužení. Roku 2005 se také objevily i první plány na už čtvrtou linku metra, která by měla tvar písmene U a nacházela by se v západní části města.
Vozový park
V současné době tvoří vozový park Athénského metra 41 šestivozových moderních vlaků, z nichž polovina používaná na linkách 2 a 3 je jihokorejské výroby. Tyto vozy se používají zhruba od začátku století a nahradily předchozí východoněmecké z 80. let, které budou sešrotovány a ještě starší z let šedesátých, ty budou přestavěny na speciální vozy.
Linkové vedení
# | Jednotlivé linky |
---|---|
1 | Pireus - Kifissia |
2 | Aghios Antonios - Ag.Dimitrios/Al.Panagoulis |
3 | Egaleo - Doukissis Plakentias - Airport |
Externí odkazy
- Attiko Metro S.A. Oficiální stránky provozovatele linek 2 a 3
- (ISAP) S.A. Oficiální stránky společnosti provozující první linku metra
- Popis provozu metra na stránkách Urbanrail.net (anglicky)
- Interiér jedné ze stanic
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |