Právní předpis

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „České republiky“ textem „České republiky“)
 
Řádka 2: Řádka 2:
Právním předpisem se obvykle rozumí především [[obecně závazný právní předpis]], tedy předpisy veřejně vydávané [[orgán veřejné moci|orgány veřejné moci]] v rámci [[veřejná správa|veřejné správy]]. Protikladem obecně závazného právního předpisu je například [[vnitřní předpis]], což je neveřejný dokument (jehož zveřejnění ovšem je přípustné), kterým právnická osoba, ať už veřejnoprávní nebo soukromoprávní, upravuje práva a povinnosti svých [[pracovník]]ů, [[členství|člen]]ů, [[zaměstnanec|zaměstnanců]] či [[zástupce|zástupců]] v rámci své působnosti. Některé vnitřní předpisy musí právnická osoba vydat povinně na základě zákona a zákony ukládají povinnost se jimi řídit nebo zněním vnitřních předpisů podmiňují některé právní vztahy.  
Právním předpisem se obvykle rozumí především [[obecně závazný právní předpis]], tedy předpisy veřejně vydávané [[orgán veřejné moci|orgány veřejné moci]] v rámci [[veřejná správa|veřejné správy]]. Protikladem obecně závazného právního předpisu je například [[vnitřní předpis]], což je neveřejný dokument (jehož zveřejnění ovšem je přípustné), kterým právnická osoba, ať už veřejnoprávní nebo soukromoprávní, upravuje práva a povinnosti svých [[pracovník]]ů, [[členství|člen]]ů, [[zaměstnanec|zaměstnanců]] či [[zástupce|zástupců]] v rámci své působnosti. Některé vnitřní předpisy musí právnická osoba vydat povinně na základě zákona a zákony ukládají povinnost se jimi řídit nebo zněním vnitřních předpisů podmiňují některé právní vztahy.  
== Právní předpisy v České republice ==
== Právní předpisy v České republice ==
-
V [[právní řád|právním řádu]] [[Česko|České republiky]] existují následující typy právních předpisů:
+
V [[právní řád|právním řádu]] [[Česká republika|České republiky]] existují následující typy právních předpisů:
* [[Ústava]], [[Listina základních práv a svobod]]{{#tag:ref|status Listiny sporný, je však prohlášena za součást [[ústavní pořádek|ústavního pořádku]], viz [[Listina základních práv a svobod#Česká republika|zde]]|group="p"}}  a [[ústavní zákon]]y,
* [[Ústava]], [[Listina základních práv a svobod]]{{#tag:ref|status Listiny sporný, je však prohlášena za součást [[ústavní pořádek|ústavního pořádku]], viz [[Listina základních práv a svobod#Česká republika|zde]]|group="p"}}  a [[ústavní zákon]]y,
* [[zákon (právo)|zákony]] a [[Zákonné opatření Senátu|zákonná opatření]]
* [[zákon (právo)|zákony]] a [[Zákonné opatření Senátu|zákonná opatření]]
* [[vyhláška|vyhlášky]] ([[ústřední orgán státní správy|ústředního orgánu státní správy]] nebo jiného úřadu zmocněného k jejich vydávání, [[obec|obce]] nebo [[kraj (územní jednotka)|kraje]])
* [[vyhláška|vyhlášky]] ([[ústřední orgán státní správy|ústředního orgánu státní správy]] nebo jiného úřadu zmocněného k jejich vydávání, [[obec|obce]] nebo [[kraj (územní jednotka)|kraje]])
* [[nařízení]] ([[vláda|vlády]], [[obec|obce]] nebo [[kraj (územní jednotka)|kraje]])
* [[nařízení]] ([[vláda|vlády]], [[obec|obce]] nebo [[kraj (územní jednotka)|kraje]])
-
Součástí státního [[právní řád|právního řádu]] České republiky a právním předpisem v širším smyslu jsou<ref>čl. 10 [[Ústava České republiky|Ústavy]]</ref> i [[Parlament]]em [[ratifikace|ratifikované]] a vyhlášené [[mezinárodní smlouva|mezinárodní smlouvy]] a po vstupu [[Česko|České republiky]] do [[Evropská unie|Evropské unie]] v roce [[2004]] i [[samovykonatelnost|samovykonatelná]] ustanovení [[unijní legislativa|unijní legislativy]].
+
Součástí státního [[právní řád|právního řádu]] České republiky a právním předpisem v širším smyslu jsou<ref>čl. 10 [[Ústava České republiky|Ústavy]]</ref> i [[Parlament]]em [[ratifikace|ratifikované]] a vyhlášené [[mezinárodní smlouva|mezinárodní smlouvy]] a po vstupu [[Česká republika|České republiky]] do [[Evropská unie|Evropské unie]] v roce [[2004]] i [[samovykonatelnost|samovykonatelná]] ustanovení [[unijní legislativa|unijní legislativy]].
Je sporné, zda za součást právního řádu mohou být považovány i některé starší právní předpisy, které byly vydány s jinými označeními a dosud nepozbyly platnosti. V české právní praxi není totiž automaticky uplatňována zásada, že [[podzákonný právní předpis]] pozbývá platnosti automaticky společně se zákonem, na základě jehož zmocnění byl vydán.  
Je sporné, zda za součást právního řádu mohou být považovány i některé starší právní předpisy, které byly vydány s jinými označeními a dosud nepozbyly platnosti. V české právní praxi není totiž automaticky uplatňována zásada, že [[podzákonný právní předpis]] pozbývá platnosti automaticky společně se zákonem, na základě jehož zmocnění byl vydán.  

Aktuální verze z 6. 4. 2023, 08:56

Právní předpis je dokument vydaný jednostranně z pozice moci, který zpravidla obsahuje jednu nebo více právních norem nebo jejich složek. Právní předpis je součástí právního řádu. Za právní předpis se nepovažují smlouvy (s výjimkou přímo aplikovatelných mezinárodních smluv), rozhodnutí, usnesení, rozsudky, výměry, deklarace a podobné akty, třebaže obsahově se jim některé právní předpisy podobají. Právním předpisem se obvykle rozumí především obecně závazný právní předpis, tedy předpisy veřejně vydávané orgány veřejné moci v rámci veřejné správy. Protikladem obecně závazného právního předpisu je například vnitřní předpis, což je neveřejný dokument (jehož zveřejnění ovšem je přípustné), kterým právnická osoba, ať už veřejnoprávní nebo soukromoprávní, upravuje práva a povinnosti svých pracovníků, členů, zaměstnanců či zástupců v rámci své působnosti. Některé vnitřní předpisy musí právnická osoba vydat povinně na základě zákona a zákony ukládají povinnost se jimi řídit nebo zněním vnitřních předpisů podmiňují některé právní vztahy.

Obsah

Právní předpisy v České republice

V právním řádu České republiky existují následující typy právních předpisů:

Součástí státního právního řádu České republiky a právním předpisem v širším smyslu jsou[1] i Parlamentem ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy a po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2004 i samovykonatelná ustanovení unijní legislativy. Je sporné, zda za součást právního řádu mohou být považovány i některé starší právní předpisy, které byly vydány s jinými označeními a dosud nepozbyly platnosti. V české právní praxi není totiž automaticky uplatňována zásada, že podzákonný právní předpis pozbývá platnosti automaticky společně se zákonem, na základě jehož zmocnění byl vydán.

Související články

Poznámky

  1. status Listiny sporný, je však prohlášena za součást ústavního pořádku, viz zde

Reference

  1. čl. 10 Ústavy