V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Schwerer Panzerspähwagen

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(6-kolé: Typo)
(+ Aktualizace)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:SdKfz232-8rad-ardennes-france-1940.png|thumb|220px|SdKfz 232 ve Francii ]]
[[Soubor:SdKfz232-8rad-ardennes-france-1940.png|thumb|220px|SdKfz 232 ve Francii ]]
 +
[[File:SdKfz 232.jpg|thumb|220px|SdKfz. 232]]
Označení '''Schwerer Panzerspähwagen''' (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá [[obrněné vozidlo|obrněná vozidla]] [[Nacistické Německo|Třetí říše]], používaná během [[Druhá světová válka|druhé světové války]].
Označení '''Schwerer Panzerspähwagen''' (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá [[obrněné vozidlo|obrněná vozidla]] [[Nacistické Německo|Třetí říše]], používaná během [[Druhá světová válka|druhé světové války]].
Řádka 6: Řádka 7:
== 6-kolé==
== 6-kolé==
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely).
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely).
-
[[Image:SdKfz 232.jpg|thumb|220px|SdKfz. 232]]
+
 
===SdKfz. 231===
===SdKfz. 231===
Řádka 18: Řádka 19:
== 8-kolé ==
== 8-kolé ==
-
[[Image:SdKfz231(8-Rad)-1.jpg|thumb|220px|Zničené osmikolové vozidlo SdKfz231]]
+
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-639-4261-33A, Im Osten, Panzerspähwagen.jpg|thumb|220px|Sd.Kfz. 231]]
 +
[[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-158-0094-33, Balkan, Spähpanzer der Leibstandarte Adolf Hitler.jpg|thumb|220px|Sd.Kfz. 231 8-Rad (1941)]]
===SdKfz. 231 ===
===SdKfz. 231 ===
===SdKfz. 232 ===
===SdKfz. 232 ===
-
The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od r. [[1938]].
+
The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od roku [[1938]].
Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku [[1943]] a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad)  (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]], který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet [[MG 34]].
Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku [[1943]] a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad)  (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]], který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet [[MG 34]].
=== SdKfz. 233 "Stummel" ===  
=== SdKfz. 233 "Stummel" ===  
-
Šlo o přestavěné vozy 232, kdy jim byl přidán kanon [[7,5 cm KwK 37|7.5 cm KwK 37 L/24]] a otevřená nástavba. V továrně [[Büssing|Büssing-NAG]] jich bylo mezi prosincem 1942 a říjnem 1943 vyrobeno 109. Dalších 10 bylo přestavněno v říjnu 1942 z podvozků 231/232. Tyto varianty do služby začaly vstupovat během roku [[1942]] a sloužily až do konce války. Četa šesti vozů podporovala pruzkumný prapor.
+
Šlo o přestavěné vozy 232, kdy jim byl přidán kanon [[7,5 cm KwK 37|7.5 cm KwK 37 L/24]] a otevřená nástavba. V továrně Büssing-NAG jich bylo mezi prosincem 1942 a říjnem 1943 vyrobeno 109. Dalších 10 bylo přestavněno v říjnu 1942 z podvozků 231/232. Tyto varianty do služby začaly vstupovat během roku [[1942]] a sloužily až do konce války. Četa šesti vozů podporovala pruzkumný prapor.
-
=== SdKfz. 263===
+
=== SdKfz. 263 ===
8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem [[MG 34]], ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]]. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3.
8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem [[MG 34]], ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]]. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3.
-
=== SdKfz. 234===
+
[[File:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|220px|Sd.Kfz. 234/4]]
-
[[Image:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|220px|SdKfz234]]
+
=== SdKfz. 234 ===
Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3.
Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3.
Řádka 49: Řádka 51:
== YouTube ==
== YouTube ==
{| border="4" width="442" align="left"
{| border="4" width="442" align="left"
-
|  {{#widget:YouTube|id=sanWQr9ByeI}}
+
|  {{#widget:YouTube|id=igev98b0dBE}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz 233 (anglicky)'''  
+
| '''Wehrmacht Armoured Cars: Sd.Kfz 231 / 232 (8-Rad)'''  
|}
|}
{| border="4" width="442" align="right"
{| border="4" width="442" align="right"
-
|  {{#widget:YouTube|id=zKwPKcPB__0}}
+
|  {{#widget:YouTube|id=D-HPtLPK-Ts}}
|- align="center"
|- align="center"
-
| '''Schwerer Panzerspahwagen SdKfz 234 Puma (anglicky)'''  
+
| '''The Tank Museum – Sd.Kfz. 234 Panzerspähwagen'''  
|}
|}
<br style="clear: both;" />
<br style="clear: both;" />

Verze z 21. 6. 2021, 08:00

SdKfz 232 ve Francii
SdKfz. 232

Označení Schwerer Panzerspähwagen (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá obrněná vozidla Třetí říše, používaná během druhé světové války.

V německé armádě byly obrněné vozy používány pro důležitou průzkumnou roli, kdy byly vysílány před tankové jednotky a zjištovali údaje o nepříteli.

Obsah

6-kolé

Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety 19321937. Označení SdKfz znamená Sonderkraftfarhzeug (vozidlo pro speciální účely).


SdKfz. 231

První z německých obrněných vozidel mělo základ na podvozku 6x4 z náklaďáku. SdKfz 231 byl vyzbrojen kanónem 2 cm KwK 30 L/55 a kulometem Maschinengewehr 13. V zadu mělo druhého řidiče a tak mohlo být řízeno relativně snadno jak dopředu tak nazpátek. Do služby nastoupilo roku 1932 a nahrazeno bylo roku 1937, kdy je německá armáda nahrazovala 8-kolými. Ačkoliv už byly nahrazovány, tak se ještě používaly v průzkumných jednotkách během invaze do Polska a v bitvě o Francii, poté byly staženy a zařazeny jako cvičné. Posádka se skládala z velitele, střelce, řidiče a obsluhy rádia (zadní řidič).

SdKfz. 232

Tato verze přepravovala rádio Fu. Ger.11 SE 100 středního dosahu a Fu. Spr. Ger. "a" krátkého dosahu. Tento typ byl rozpoznatelný díky anténě, která byla přes celou korbu vozidla a vypadala jako kostra postele.

SdKfz. 263

Radiový vůz "Funkspähwagen" byl opatřen zvláštní radio-výbavou a další obsluhou. Kvůli speciální výbavě byla věz pevná a nemohla otáčet

8-kolé

Sd.Kfz. 231
Sd.Kfz. 231 8-Rad (1941)

SdKfz. 231

SdKfz. 232

The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od roku 1938.

Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku 1943 a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad) (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem 2 cm KwK 30 L/55, který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet MG 34.

SdKfz. 233 "Stummel"

Šlo o přestavěné vozy 232, kdy jim byl přidán kanon 7.5 cm KwK 37 L/24 a otevřená nástavba. V továrně Büssing-NAG jich bylo mezi prosincem 1942 a říjnem 1943 vyrobeno 109. Dalších 10 bylo přestavněno v říjnu 1942 z podvozků 231/232. Tyto varianty do služby začaly vstupovat během roku 1942 a sloužily až do konce války. Četa šesti vozů podporovala pruzkumný prapor.

SdKfz. 263

8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem MG 34, ráže 7,92 mm. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3.

Sd.Kfz. 234/4

SdKfz. 234

Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3.

SdKfz. 234/1

SdKfz. 234/1 byl vybaven kanonem 2 cm KwK 38 L/55 a spřaženým kulometem MG 34 ráže 7,92 mm v otočné, šestiboké otevřené věži (proti granátům byla věž chráněna sítí).

SdKfz. 234/2 "Puma"

Tato verze byla vyzbrojena kanonem 5 cm KwK 39/1 L/60. Její hmotnost byla okolo 12 t, ale dosahovala rychlosti až 85 km/h. Byl to jeden z nejlepších obrněných vozů, který byl k mání; s jeho kanonem, dost silným na obrněné vozidlo, se byl schopen utkat s některými lehkými tanky a pěchotou.

SdKfz. 234/3 "Stummel"

Tato verze, jako SdKfz. 233, přepravovala 7.5 cm KwK 37 L/24 kanon v otevřené a vyvýšené nástavbě.

SdKfz. 234/4

Další varianta z 8-kolých, ale s protitankovým kanonem 7,5 cm PaK 40 L/48.

YouTube

Wehrmacht Armoured Cars: Sd.Kfz 231 / 232 (8-Rad)
The Tank Museum – Sd.Kfz. 234 Panzerspähwagen


Související odkazy

Externí odkazy