Grumman E-1 Tracer
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[letoun včasné výstrahy]] | |typ = [[letoun včasné výstrahy]] | ||
|výrobce = [[Grumman]] | |výrobce = [[Grumman]] | ||
- | |image = Soubor:E-1B | + | |image = [[Soubor:Grumman G-117 WF-2-E-1B Tracer 147212 in New York-Flickr.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = E-1 Tracer v malém leteckém muzeu (2018) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
- | |první let = [[17. | + | |první let = [[17. prosinec|17. prosince]] [[1956 v letectví|1956]] |
|zaveden = 1958 | |zaveden = 1958 | ||
|vyřazen = 1977 | |vyřazen = 1977 | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
|hlavní uživatel = [[US Navy]] | |hlavní uživatel = [[US Navy]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Grumman E-1 Tracer''' byl [[Spojené státy americké|americký]] jednoúčelový [[letoun včasné výstrahy]] a řízení letového provozu, který používalo [[Námořnictvo Spojených států amerických|americké námořnictvo]] od konce 50. let 20. století. |
- | + | Letoun byl odvozený od palubního transportního letounu [[Grumman S-2 Tracker]] vznikl jako náhrada typů [[Grumman AF Guardian]] a [[Douglas A-1 Skyraider]]. | |
- | + | Počátkem 70. let byl ve službě sám nahrazen typem [[Grumman E-2 Hawkeye]]. | |
== Vývoj a konstrukce == | == Vývoj a konstrukce == | ||
Řádka 27: | Řádka 27: | ||
== Přezdívka letounu == | == Přezdívka letounu == | ||
- | Grumman E-1 Tracer byl podle starého označovacího systému námořnictva pojmenován '''Grumman WF''' a proto byla jeho původní přezdívka "Willy Fudd". Příbuzný typ S-2 Tracker byl dle starého systému označován S2F a přezdíván "Stoof". E-1, který vypadal jako S-1 s velkým radarem nad trupem se proto přezdívalo "Stoof with a Roof". | + | Grumman E-1 Tracer byl podle starého označovacího systému námořnictva pojmenován '''Grumman WF''' a proto byla jeho původní přezdívka "Willy Fudd". Příbuzný typ S-2 Tracker byl dle starého systému označován S2F a přezdíván "Stoof". E-1, který vypadal jako S-1 s velkým radarem nad trupem se proto přezdívalo "Stoof with a Roof". |
== Varianty == | == Varianty == | ||
+ | |||
* '''XWF-1 ''' - studie přestavby typu Grumman S2F-1 Tracker na letoun včasné výstrahy. Nerealizováno. | * '''XWF-1 ''' - studie přestavby typu Grumman S2F-1 Tracker na letoun včasné výstrahy. Nerealizováno. | ||
* '''WF-2''' - Sériová varianta. V roce [[1962]] přeznačena na '''E-1B'''. 88 kusů. | * '''WF-2''' - Sériová varianta. V roce [[1962]] přeznačena na '''E-1B'''. 88 kusů. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
+ | [[File:E-1B VAW-11 CVA-19 1962.jpg|thumb|240px|Grumman E-1 Tracer jednotky ''VAW-11 Early Eleven'' se připravuje ke startu z letadlové lodi [[USS Hancock (CV-19)|USS Hancock]], 1962]] | ||
+ | [[File:E-1B VAW-11 CVA-64 1963.jpeg|thumb|240px|Čtveřice E-1 squadrony ''VAW-11 Early Eleven'' v letu nad letadlovou lodí [[USS Constellation (CVA-64)|USS Constellation]], rok 1963–64]] | ||
* '''Posádka:''' 4 (2× pilot, 2× operátor radaru) | * '''Posádka:''' 4 (2× pilot, 2× operátor radaru) | ||
* '''Rozpětí:''' 21,2 m | * '''Rozpětí:''' 21,2 m | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
* '''Max. vzletová hmotnost:''' 13 222 kg | * '''Max. vzletová hmotnost:''' 13 222 kg | ||
* '''Nejvyšší rychlost:''' 462 km/h | * '''Nejvyšší rychlost:''' 462 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 4 800 m |
* '''Stoupavost:''' 340 m/min | * '''Stoupavost:''' 340 m/min | ||
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 2 092 km |
=== Pohonná jednotka === | === Pohonná jednotka === | ||
Řádka 56: | Řádka 56: | ||
=== Výzbroj === | === Výzbroj === | ||
* Žádná | * Žádná | ||
- | + | == Reference == | |
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* (anglicky) [http://www.s2ftracker.com Informace o všech dochovaných letounech řady E-1/C-1/S-2] | * (anglicky) [http://www.s2ftracker.com Informace o všech dochovaných letounech řady E-1/C-1/S-2] | ||
- | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | + | {{Flickr|Grumman+E-1+Tracer}}{{Commonscat|Grumman E-1 Tracer}}{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman]] | [[Kategorie:Letadla Grumman]] | ||
[[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] | [[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] |
Aktuální verze z 11. 1. 2021, 10:53
E-1 Tracer | ||
E-1 Tracer v malém leteckém muzeu (2018) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | letoun včasné výstrahy | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 17. prosince 1956 | |
Zařazen | 1958 | |
Vyřazen | 1977 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 88 | |
Varianty | Grumman C-1 Trader, Grumman S-2 Tracker | |
Uživatel | US Navy | |
Grumman E-1 Tracer byl americký jednoúčelový letoun včasné výstrahy a řízení letového provozu, který používalo americké námořnictvo od konce 50. let 20. století.
Letoun byl odvozený od palubního transportního letounu Grumman S-2 Tracker vznikl jako náhrada typů Grumman AF Guardian a Douglas A-1 Skyraider.
Počátkem 70. let byl ve službě sám nahrazen typem Grumman E-2 Hawkeye.
Obsah |
Vývoj a konstrukce
E-1 Tracer byl odvozený od transportního typu Grumman C-1 Trader. Dalším příbuzným letounem, který měl stejnou koncepci, byl protiponorkový typ Grumman S-2 Tracker. Konstrukcí se jednalo o C-1, u který na vzpěrách nad trupem nesl radar Hazeltine AN/APS-82, krytý pod velkým radomem. Radar sloužil především pro sledování vzdušných cílů. Novinkou byl indikátor pohyblivých vzdušných cílů (Airborne Moving Target Indicator - AMTI), který umožňoval sledování nízko leticích cílů, které by dříve bylo obtížné odlišit od mořské hladiny.
Pro zachování stability byla původní jednoduchá ocasní plocha letounu nahrazena rozměrnější dvojitou. K prvnímu letu stroje došlo 17. prosinec 1956 v továrně Grummanu v Peconic river na Long Islandu.[1] Letouny E-1 byly ve službě v letech 1958–1977. Dodnes se dochovalo pět kusů, které jsou všechny v amerických muzeích.[2]
Přezdívka letounu
Grumman E-1 Tracer byl podle starého označovacího systému námořnictva pojmenován Grumman WF a proto byla jeho původní přezdívka "Willy Fudd". Příbuzný typ S-2 Tracker byl dle starého systému označován S2F a přezdíván "Stoof". E-1, který vypadal jako S-1 s velkým radarem nad trupem se proto přezdívalo "Stoof with a Roof".
Varianty
- XWF-1 - studie přestavby typu Grumman S2F-1 Tracker na letoun včasné výstrahy. Nerealizováno.
- WF-2 - Sériová varianta. V roce 1962 přeznačena na E-1B. 88 kusů.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 4 (2× pilot, 2× operátor radaru)
- Rozpětí: 21,2 m
- Délka: 12,9 m
- Výška: 4,9 m
- Nosná plocha: 46,35 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 8504 kg
- Vzletová hmotnost: 12 065 kg
- Max. vzletová hmotnost: 13 222 kg
- Nejvyšší rychlost: 462 km/h
- Dostup: 4 800 m
- Stoupavost: 340 m/min
- Dolet: 2 092 km
Pohonná jednotka
- 2× hvězdicový vzduchem chlazený motor Wright R-1820-82WA Cyclone
- Výkon motoru: 1525 hp (1137 kW)
Výzbroj
- Žádná
Reference
- ↑ GlobalSecurity.org: [http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/e-1.htm WF-2 / E-1 Tracer "Willie Fudd" or "Stoof with a Roof"], 13. 04. 2008
- ↑ David D Jackson: Surviving Grumman S2F Tracker Information Repository, 13. 04. 2008
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |