V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Stará Tišnovka (železniční trať)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:mapa_okoli_brna.jpg|thumb|Mapa Brna (1920), kde je vidět trasování dnes již zaniklé Tišnovky]]
+
[[Soubor:Stará trať Sázava - Přibyslav.jpg|thumb|230px|výletní vlak na staré trati Sázava - Přibyslav v rámci mimořádné jízdy v červenci 2005]]
-
[[Soubor:Stará trať Sázava - Přibyslav.jpg|thumb|left|výletní vlak na staré trati Sázava - Přibyslav v rámci mimořádné jízdy v červenci 2005]]
+
[[Soubor:Brno, Svitavská pobřežní dráha, u Tkalcovské (08).jpg|thumb|230px|Koncový úsek Svitavské pobřežní dráhy v Zábrdovicích jakožto zbytek původní tratě do Tišnova]]
-
[[Soubor:Motorový vůz na staré trat Sázava - Přibyslav.jpg|thumb|lokomotiva výletního vlaku na staré trati Sázava - Přibyslav v rámci mimořádné jízdy v červenci 2005]]
+
[[Soubor:Brno, stará mapa s vyznačenou tratí Brno - Tišnov.png|thumb|230px|Mapa Brna (1920), kde je vidět trasování dnes již zaniklé Tišnovky]]
-
 
+
Trať '''Brno – Tišnov''' ('''Stará Tišnovka''') byla jednokolejná [[železniční trať]] spojující města [[Brno]] a [[Tišnov]]. Postupně byla prodlužována a nakonec vedla až do [[Žďár nad Sázavou|Žďáru nad Sázavou]], v roce 1953 byla nahrazena novou tratí [[Železniční trať Havlíčkův Brod - Kúty|Brno – Havlíčkův Brod]].
Trať '''Brno – Tišnov''' ('''Stará Tišnovka''') byla jednokolejná [[železniční trať]] spojující města [[Brno]] a [[Tišnov]]. Postupně byla prodlužována a nakonec vedla až do [[Žďár nad Sázavou|Žďáru nad Sázavou]], v roce 1953 byla nahrazena novou tratí [[Železniční trať Havlíčkův Brod - Kúty|Brno – Havlíčkův Brod]].
-
Trať Brno – Tišnov byla slavnostně otevřena v červenci 1885 za účasti polního maršála arcivévody Salvátora. Koncesi na stavbu trati získala soukromá společnost StEG (Společnost státní dráhy, dodnes se prý v okolí náspu můžeme setkat s jejími hraničními kameny). Náklady na stavbu činily 1 570 000 zlatých. Trať byla postupně prodlužována, v roce 1905 vedla až do Žďáru nad Sázavou ([[Trať 251|dnešní trať]] Tišnov – [[Bystřice nad Pernštejnem]] – [[Nové Město na Moravě]] – Žďár nad Sázavou, s výjimkou přeložky do nového nádraží ve Žďáře). Ze Žďáru trať poté navázala na již existující trať do [[Havlíčkův Brod|Havlíčkova  Brodu]].
+
Trať Brno – Tišnov byla slavnostně otevřena v červenci 1885 za účasti polního maršála arcivévody Salvátora. Koncesi na stavbu trati získala soukromá společnost StEG (Společnost státní dráhy, dodnes se prý v okolí náspu můžeme setkat s jejími hraničními kameny). Náklady na stavbu činily 1 570 000 zlatých. Trať byla postupně prodlužována, v roce 1905 vedla až do Žďáru nad Sázavou ([[Železniční trať Žďár nad Sázavou - Tišnov|dnešní trať]] Tišnov – [[Bystřice nad Pernštejnem]] – [[Nové Město na Moravě]] – Žďár nad Sázavou, s výjimkou přeložky do nového nádraží ve Žďáře). Ze Žďáru trať poté navázala na již existující trať do [[Havlíčkův Brod|Havlíčkova  Brodu]].
Po [[Mnichovská dohoda|okupaci Československa v roce 1938]] nabyla tišnovská trať strategického významu, protože neprocházela zabraným územím; druhá trať do [[Praha|Prahy]] (přes [[Česká Třebová|Českou Třebovou]]) už ležela v [[Sudety|Sudetech]]. Proto začala rychlá stavba nové dvoukolejné trati Brno – Havlíčkův Brod, která měla původní jednokolejku nahradit. Stavba pokračovala i za [[Protektorát Čechy a Morava|protektorátu]] a během války, kdy byly tunely (celkem 3) u Dolních Louček a Níhova upraveny na továrny vyrábějící letouny Messershmitt. K jejich zásobování byla z Tišnova vybudována úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm. Hlavní období stavby však spadá do poválečného období. První části trati byly otevřeny v roce 1953. Nová trať už byla trasována jinak než původní a byla dvojkolejná.
Po [[Mnichovská dohoda|okupaci Československa v roce 1938]] nabyla tišnovská trať strategického významu, protože neprocházela zabraným územím; druhá trať do [[Praha|Prahy]] (přes [[Česká Třebová|Českou Třebovou]]) už ležela v [[Sudety|Sudetech]]. Proto začala rychlá stavba nové dvoukolejné trati Brno – Havlíčkův Brod, která měla původní jednokolejku nahradit. Stavba pokračovala i za [[Protektorát Čechy a Morava|protektorátu]] a během války, kdy byly tunely (celkem 3) u Dolních Louček a Níhova upraveny na továrny vyrábějící letouny Messershmitt. K jejich zásobování byla z Tišnova vybudována úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm. Hlavní období stavby však spadá do poválečného období. První části trati byly otevřeny v roce 1953. Nová trať už byla trasována jinak než původní a byla dvojkolejná.
Řádka 17: Řádka 16:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Former railway line Brno - Tišnov}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku|Brno-Tišnov]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku|Brno-Tišnov]]
[[Kategorie:Doprava v Brně]]
[[Kategorie:Doprava v Brně]]

Aktuální verze z 16. 7. 2019, 13:56

výletní vlak na staré trati Sázava - Přibyslav v rámci mimořádné jízdy v červenci 2005
Koncový úsek Svitavské pobřežní dráhy v Zábrdovicích jakožto zbytek původní tratě do Tišnova
Mapa Brna (1920), kde je vidět trasování dnes již zaniklé Tišnovky

Trať Brno – Tišnov (Stará Tišnovka) byla jednokolejná železniční trať spojující města Brno a Tišnov. Postupně byla prodlužována a nakonec vedla až do Žďáru nad Sázavou, v roce 1953 byla nahrazena novou tratí Brno – Havlíčkův Brod.

Trať Brno – Tišnov byla slavnostně otevřena v červenci 1885 za účasti polního maršála arcivévody Salvátora. Koncesi na stavbu trati získala soukromá společnost StEG (Společnost státní dráhy, dodnes se prý v okolí náspu můžeme setkat s jejími hraničními kameny). Náklady na stavbu činily 1 570 000 zlatých. Trať byla postupně prodlužována, v roce 1905 vedla až do Žďáru nad Sázavou (dnešní trať Tišnov – Bystřice nad PernštejnemNové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou, s výjimkou přeložky do nového nádraží ve Žďáře). Ze Žďáru trať poté navázala na již existující trať do Havlíčkova Brodu.

Po okupaci Československa v roce 1938 nabyla tišnovská trať strategického významu, protože neprocházela zabraným územím; druhá trať do Prahy (přes Českou Třebovou) už ležela v Sudetech. Proto začala rychlá stavba nové dvoukolejné trati Brno – Havlíčkův Brod, která měla původní jednokolejku nahradit. Stavba pokračovala i za protektorátu a během války, kdy byly tunely (celkem 3) u Dolních Louček a Níhova upraveny na továrny vyrábějící letouny Messershmitt. K jejich zásobování byla z Tišnova vybudována úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm. Hlavní období stavby však spadá do poválečného období. První části trati byly otevřeny v roce 1953. Nová trať už byla trasována jinak než původní a byla dvojkolejná.

Po stavbě nové trati původní úsek PřibyslavSázava u Žďáru používalo železniční vojsko jako cvičnou trať. Po jeho zrušení jej privatizovala soukromá společnost SaZ, která na tomto úseku v létě 2007 nechala definitivně vytrhat koleje a snést všechny železné mosty. Uvažuje se o zřízení cyklostezky na takto opuštěném drážním tělese.

Zbytky trati je možné najít v různých částech Brna (např. starý most v Husovicích nebo vlečka do armádního skladu v Králově Poli), pěkně jsou vidět i na leteckých snímcích. Některé části původní trati se v Brně používají jako vlečky (například vlečka do plynáren na Radlasu). Podle části trati mezi Lelekovicemi a Mokrou Horou vede naučná stezka mikroregionu Ponávka.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Stará Tišnovka (železniční trať)