Fenestron
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[ | + | [[Soubor:Fenestron_555c.jpg|thumb|240px|Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135]] |
- | [[ | + | [[Soubor:Kamov Ka-62 at Paris Air Show 2013 2.jpg|thumb|240px|Fenestron – Kamov Ka-62]] |
+ | [[Soubor:OH-1 JGSDF 20080518 3.jpg|thumb|240px|Japonský typ Kawasaki OH-1]] | ||
'''Fenestron''' je zcela uzavřený [[ocasní rotor]]. V podstatě se jedná o [[tunelový ventilátor]] zabudovaný v ocasní části [[vrtulník]]u, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru. | '''Fenestron''' je zcela uzavřený [[ocasní rotor]]. V podstatě se jedná o [[tunelový ventilátor]] zabudovaný v ocasní části [[vrtulník]]u, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru. | ||
- | Název ''Fenestron'' je ochrannou známkou společnosti | + | Název ''Fenestron'' je ochrannou známkou společnosti Eurocopter. |
== Historie == | == Historie == | ||
Řádka 27: | Řádka 28: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Helicopter types with Fenestron}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Konstrukce letadel]] | [[Kategorie:Konstrukce letadel]] |
Aktuální verze z 14. 10. 2018, 17:51
Fenestron je zcela uzavřený ocasní rotor. V podstatě se jedná o tunelový ventilátor zabudovaný v ocasní části vrtulníku, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.
Název Fenestron je ochrannou známkou společnosti Eurocopter.
Obsah |
Historie
Vyrovnávací rotor Fenestron byl poprvé použit na konci šedesátých let na druhém experimentálním modelu SA 340 a později na modelu Aérospatiale SA 341 Gazelle. Tunelový ventilátor byl rovněž použit na projektu vrtulníku Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, který byl roku 2004 zrušen.
Konstrukce
Na rozdíl od běžných ocasních rotorů, které mívají maximálně 5 listů, mají Fenestrony 8 až 18 listů. Tyto listy jsou uspořádány v různých vzdálenostech, čímž dochází k výraznému snížení hlučnosti. Krytí Fenestronu umožňuje vyšší počet otáček a tedy i menší rozměry než jsou u klasických rotorů.
Výhody / Nevýhody
Výhody
- Menší rozměry umožňují umístit fenestron výše nad osoby nebo předměty na zemi a tím zvyšuje jejich bezpečnost.
- Díky větší vzdálenosti od země a celkovému uzavření je fenestron méně náchylný na zničení cizími tělesy.
- Velké množství listů snižuje hlučnost a vibrace.
Nevýhody
- vyšší hmotnost
- vyšší odpor vzduchu krytí fenestronu
- vyšší stavební náklady
- potřeba většího výkonu motoru
Související články
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |