Fenestron

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Heli.fenestron.750pix.jpg|thumb|Fenestron na Eurocopteru EC 120B]]
+
[[Soubor:Fenestron_555c.jpg|thumb|240px|Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135]]
-
[[Image:Fenestron_555c.jpg|thumb|Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135]]
+
[[Soubor:Kamov Ka-62 at Paris Air Show 2013 2.jpg|thumb|240px|Fenestron – Kamov Ka-62]]
 +
[[Soubor:OH-1 JGSDF 20080518 3.jpg|thumb|240px|Japonský typ Kawasaki OH-1]]
'''Fenestron''' je zcela uzavřený [[ocasní rotor]]. V podstatě se jedná o [[tunelový ventilátor]] zabudovaný v ocasní části [[vrtulník]]u, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.
'''Fenestron''' je zcela uzavřený [[ocasní rotor]]. V podstatě se jedná o [[tunelový ventilátor]] zabudovaný v ocasní části [[vrtulník]]u, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.
-
Název ''Fenestron'' je ochrannou známkou společnosti [[Eurocopter]].
+
Název ''Fenestron'' je ochrannou známkou společnosti Eurocopter.
== Historie ==
== Historie ==
Řádka 27: Řádka 28:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Helicopter types with Fenestron}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Konstrukce letadel]]
[[Kategorie:Konstrukce letadel]]

Aktuální verze z 14. 10. 2018, 17:51

Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135
Fenestron – Kamov Ka-62
Japonský typ Kawasaki OH-1

Fenestron je zcela uzavřený ocasní rotor. V podstatě se jedná o tunelový ventilátor zabudovaný v ocasní části vrtulníku, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.

Název Fenestron je ochrannou známkou společnosti Eurocopter.

Obsah

Historie

Vyrovnávací rotor Fenestron byl poprvé použit na konci šedesátých let na druhém experimentálním modelu SA 340 a později na modelu Aérospatiale SA 341 Gazelle. Tunelový ventilátor byl rovněž použit na projektu vrtulníku Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, který byl roku 2004 zrušen.

Konstrukce

Na rozdíl od běžných ocasních rotorů, které mívají maximálně 5 listů, mají Fenestrony 8 až 18 listů. Tyto listy jsou uspořádány v různých vzdálenostech, čímž dochází k výraznému snížení hlučnosti. Krytí Fenestronu umožňuje vyšší počet otáček a tedy i menší rozměry než jsou u klasických rotorů.

Výhody / Nevýhody

Výhody

  • Menší rozměry umožňují umístit fenestron výše nad osoby nebo předměty na zemi a tím zvyšuje jejich bezpečnost.
  • Díky větší vzdálenosti od země a celkovému uzavření je fenestron méně náchylný na zničení cizími tělesy.
  • Velké množství listů snižuje hlučnost a vibrace.

Nevýhody

  • vyšší hmotnost
  • vyšší odpor vzduchu krytí fenestronu
  • vyšší stavební náklady
  • potřeba většího výkonu motoru

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fenestron