Ronnie Peterson

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 15: Řádka 15:
  | První vítězství    = [[Grand Prix Francie 1973|GP Francie 1973]]
  | První vítězství    = [[Grand Prix Francie 1973|GP Francie 1973]]
  | Poslední vítězství = [[Grand Prix Rakousko 1978|GP Rakousko 1978]]
  | Poslední vítězství = [[Grand Prix Rakousko 1978|GP Rakousko 1978]]
-
  }}
+
  }}[[Soubor:Ronnie Peterson BMW.jpg|thumb|240px|Ronnie Peterson (1976)]]
-
 
+
'''Ronnie Peterson''' ({{vjazyce|sv}}''ˈrɔni ˈpɛtɛʂon'') (* [[14. únor]]a [[1944]] [[Örebro (město)|Örebro]], [[Švédsko]], † [[11. září]] [[1978]] [[Milán]], [[Itálie]]) byl švédský [[automobilový závodník]].  
-
'''Ronnie Peterson''' ({{vjazyce|sv}}''ˈrɔni ˈpɛtɛʂon'') (* [[14. únor]]a [[1944]] [[Örebro (město)|Örebro]], [[Švédsko]], † [[11. září]] [[1978]] [[Milán]], [[Itálie]]) byl švédský [[automobilový závodník]].  
+
== Kariéra ==
== Kariéra ==
Řádka 23: Řádka 22:
== Tragický ročník ==
== Tragický ročník ==
-
Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky [[formule 1]] ''Lelly Lombardiové'' [[hrabě]] ''Zanon'', majitel společnosti ''Lavazza'', jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na [[Colin Chapman|Colina Chapmana]] vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.<ref>[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ F1 News.cz]</ref> Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl [[USA|americký]] jezdec [[Mario Andretti]]. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli [[10. září]] [[1978]] se startovalo v italské [[Monza|Monze]]. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a [[Vittorio Brambilla]] nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi [[James Hunt|Jamesu Huntovi]] se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v Miláně zemřel.  
+
Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky [[formule 1]] ''Lelly Lombardiové'' [[hrabě]] ''Zanon'', majitel společnosti ''Lavazza'', jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na [[Colin Chapman|Colina Chapmana]] vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.<ref>[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ F1 News.cz]</ref> Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl [[USA|americký]] jezdec [[Mario Andretti]]. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli [[10. září]] [[1978]] se startovalo v italské [[Monza|Monze]]. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a [[Vittorio Brambilla]] nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi [[James Hunt|Jamesu Huntovi]] se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v&nbsp;Miláně zemřel.  
Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas.
Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas.
Řádka 30: Řádka 29:
<references />
<references />
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
*[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ Životopis Ronnie Petersona]
+
* [http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ Životopis Ronnie Petersona]
 +
 
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Ronnie+Peterson}}{{Commonscat|Ronnie Peterson}}{{Článek z Wikipedie}}
{{DEFAULTSORT:Peterson, Ronnie}}
{{DEFAULTSORT:Peterson, Ronnie}}
[[Kategorie:Švédský pilot F1]]
[[Kategorie:Švédský pilot F1]]
 +
[[Kategorie:Muži]]

Aktuální verze z 14. 2. 2018, 10:15

Ronnie Peterson (1976)

Ronnie Peterson (švédskyˈrɔni ˈpɛtɛʂon) (* 14. února 1944 Örebro, Švédsko, † 11. září 1978 Milán, Itálie) byl švédský automobilový závodník.

Obsah

Kariéra

K jeho prvním úspěchům patřilo vítězství v závodě formule 3 v roce 1969. V březnu roku 1970 poprvé startoval ve formuli 1. V tomto roce bez výrazných úspěchů, ale v následujícím roce 1971 se stal vicemistrem světa. Nestačil pouze na Jackieho Stewarta. I v roce 1973 bojoval o titul mistra světa, tentokrát skončil na třetí pozici, když se před ním umístili Jackie Stewart a Emerson Fittipaldi. V následujících letech jeho kariéra šla strmě dolů. Pokoušel se uspět v týmu Lotus a March. Po té zkoušel šestikolový Tyrrell, také bez výrazných úspěchů.

Tragický ročník

Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky formule 1 Lelly Lombardiové hrabě Zanon, majitel společnosti Lavazza, jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na Colina Chapmana vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.[1] Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl americký jezdec Mario Andretti. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli 10. září 1978 se startovalo v italské Monze. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a Vittorio Brambilla nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi Jamesu Huntovi se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v Miláně zemřel.

Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas.

Reference

  1. F1 News.cz

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ronnie Peterson
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ronnie Peterson