Víceprvková náprava

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (+ Typo)
(-- chybná GIF animace)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[File:5link3Drear1.gif|right|325px]]
 
[[File:5link3Dtop1.gif|right|325px]]
[[File:5link3Dtop1.gif|right|325px]]
-
<!-- obrázky nefungují - čert ví proč :-( -->
 
__NOTOC__
__NOTOC__
'''Víceprková náprava''' je typ [[náprava|nápravy]] typicky používané pro [[nezávislé odpružení]]. Má tři nebo více příčných a jedno či více podélných ramen. Tato ramena nemají stejnou délku a mohou se odklánět od svého "zjevného" směru.
'''Víceprková náprava''' je typ [[náprava|nápravy]] typicky používané pro [[nezávislé odpružení]]. Má tři nebo více příčných a jedno či více podélných ramen. Tato ramena nemají stejnou délku a mohou se odklánět od svého "zjevného" směru.
Řádka 33: Řádka 31:
* [[Vozidlo]]
* [[Vozidlo]]
* [[Automobil]]
* [[Automobil]]
-
* [[Struktura motorového vozidla]]
+
* [[Motorové vozidlo|Struktura motorového vozidla]]
* [[Hnací náprava]]
* [[Hnací náprava]]

Aktuální verze z 23. 2. 2015, 00:05

5link3Dtop1.gif

Víceprková náprava je typ nápravy typicky používané pro nezávislé odpružení. Má tři nebo více příčných a jedno či více podélných ramen. Tato ramena nemají stejnou délku a mohou se odklánět od svého "zjevného" směru.

Typicky má každé rameno na každém svém konci kulový nebo pružný kloub. V důsledku toho jsou ramena zatěžována v podélném směru, tedy v tahu nebo tlaku, ale nikoli v ohybu. Některé víceprvkové nápravy používají vlečená ramena nebo A-ramena, mající na jednom z konců dva klouby.

Na přední nápravě je jedno z příčných ramen nahrazeno tyčí spojující převodovou skříň nebo převodku řízení se závěsem kola.

V zájmu jednoduššího pochopení se obvykle uvažuje funkce ramen v každé z tří pravoúhlých rovin.

Půdorysný pohled

Ramena obvykle zajišťují vhodnou vzdálenost pro hnací hřídele a řídicí tyče. K tomu je potřeba dvojice podélně oddělených ramen.

Přední pohled

Ramena zajišťují optimální odklon kola, částečně v tom ohledu, že se odklon mění podle toho, jak se kolo pohybuje nahoru a dolů.

Boční pohled

Ramena reagují na hnací a brzdnou zátěž, obvykle prostřednictvím podélného spoje. Také ovládají záklon rejdového čepu. Je ovšem potřeba řešit též brzdný točivý moment - buď pomocí druhého podélného spoje nebo otáčením závěsu, které vychyluje příčná ramena z roviny, takže jim umožňuje reagovat na rotační síly, anebo pomocí tuhého ukotvení podélného ramena k závěsu.

Výhody víceprvkové nápravy

Víceprvková náprava umožňuje konstruktérovi, aby měl vůz jak kvalitní jízdní vlastnosti, tak dobrou ovladatelnost.

V nejjednodušší formě je víceprvková náprava pravoúhlá - tedy, že lze v jednom okamžiku měnit jeden parametr nápravy, aniž by se změnily ty ostatní. To je v přímém kontrastu s nápravou se dvěma A-rameny, kde se při posunu ukotvení nebo při změně vůle v uložení mění dva nebo více parametrů.

Další výhody se týkají jízdy mimo silnice. Víceprvková náprava činí vozidlo flexibilnější, to znamená, že se náprava snadněji přizpůsobí měnícím se úhlům v terénu. Tedy vozidla s víceprvkovými nápravami jsou ideální pro sporty, jako je jízda po skalách nebo v poušti. Malá poznámka k použití víceprvkové nápravy pro závody v poušti: pro vyrovnání se s houpáním je potřeba dobrý příčný stabilizátor.

Nevýhody víceprvkové nápravy

Víceprvková náprava je drahá a složitá. Je také obtížné vyladit geometrii bez plné 3D CAD analýzy. Plnění požadovaných parametrů pod zátěží je velmi důležité a musí být testováno v mnohatělesovém simulačním programu.

Související články

Externí odkazy