Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Bugatti Veyron
Z Multimediaexpo.cz
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
| popis1 = Bugatti Veyron (autosalon [[Tokio]]) | | popis1 = Bugatti Veyron (autosalon [[Tokio]]) | ||
| popis2 = | | popis2 = | ||
- | | | + | | třída = Supersport |
+ | | koncern = Volkswagen | ||
+ | | karoserie = [[kupé]], [[Targa (auto)|targa]] | ||
+ | | designer = [[Jozef Kabaň]] (VW) | ||
| motor = [[Čtyřdobý spalovací motor|benzínový motor]] 8,0 l<br/>(736 [[Watt|kW]]) | | motor = [[Čtyřdobý spalovací motor|benzínový motor]] 8,0 l<br/>(736 [[Watt|kW]]) | ||
| prevodovka = šestistupňová | | prevodovka = šestistupňová | ||
Řádka 24: | Řádka 27: | ||
}}</ref> Od roku [[2008]] se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou. | }}</ref> Od roku [[2008]] se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou. | ||
- | Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší | + | Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200 km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm<sup>3</sup>, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[Krouticí moment|točivý moment]] 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy. |
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně. | Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně. |
Aktuální verze z 26. 10. 2015, 09:34
Bugatti Veyron | ||
Bugatti Veyron (autosalon Tokio) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | Volkswagen | |
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | kupé, targa | |
Designér | Jozef Kabaň (VW) | |
Třída | Supersport | |
Technické údaje | ||
Délka | 4 462 | |
Šířka | 1 998 | |
Výška | 1 204 | |
Rozvor | 2 710 | |
Hmotnost | 1 888 | |
Objem nádrže | ||
Motor a převodovka | ||
Motor | benzínový motor 8,0 l (736 kW) | |
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka | šestistupňová |
Bugatti Veyron 16,4 byl nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku 2007 byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně Barabus TKR, který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu Jozef Kabaň.[1] Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200 km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 koní) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,[2] a proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.[3]
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000£, výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.[4][3]
V pořadu Top Gear byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005[5] a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
Obsah |
Technická data
- Výkon: 736 kW – 1 001 koní při 6 000 ot./min. (Super Sport: 882 kW – 1 200 k při 6 400 ot./min.)
- Max. rychlost: 407,5 km/h (Super Sport: 431 km/h)
- Max. točivý moment: 1 250 Nm od 2 200 do 5 500 ot./min. (Super Sport: 1 500 Nm od 3 000 do 5 000 ot./min.)
- Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s)
- 407–0 km/h: 10 s podle výrobce
YouTube
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jay Leno's Garage [HD] |
RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition !! [HD] |
Reference
- ↑ JP. Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám. Auto.cz [online]. 28.5.2009 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ DR. Bugatti bude vyrábět více Veyronů. Auto.cz [online]. 13.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ 3,0 3,1 KINKOR, Ondřej. Svezení s Bugatti Veyron: raketové zrychlení za 37 milionů. iDnes.cz [online]. 18.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ ZEZULKA, Libor. Bugatti Veyron: propadák za milion eur?. Auto.cz [online]. , 16.. 11. 2004 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.
- ↑ http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |