Eskalátory v moskevském metru

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Parkpobedy-escalator.jpg|right|thumb|Eskalátory ve stanici metra Park Pobědy měří 126 m a jsou nejdelší v Rusku a jedny z nejdelších ve světě]]
+
[[Soubor:Parkpobedy-escalator.jpg|thumb|240px|Eskalátory ve stanici metra Park Pobědy měří 126 m a jsou nejdelší v Rusku a jedny z nejdelších ve světě]]
-
 
+
'''[[Eskalátor]]y''' jsou jedním z&nbsp;nejdůležitějších prvků '''[[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]''', fungují již od&nbsp;jeho začátku. V&nbsp;celé síti je jich celkem 544, jedná se o&nbsp;29 různých typů (pouze 50 % z&nbsp;nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).<ref>[http://metro.molot.ru/escalator.shtml Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)]</ref>
'''[[Eskalátor]]y''' jsou jedním z&nbsp;nejdůležitějších prvků '''[[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]''', fungují již od&nbsp;jeho začátku. V&nbsp;celé síti je jich celkem 544, jedná se o&nbsp;29 různých typů (pouze 50 % z&nbsp;nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).<ref>[http://metro.molot.ru/escalator.shtml Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)]</ref>
Řádka 6: Řádka 5:
== Výměna ==
== Výměna ==
-
 
+
[[Soubor:MosMetro Okhotny Ryad img2 asv2018-01.jpg|thumb|240px|Přestupní eskalátory ve stanici [[Ochotnyj rjad (stanice metra v Moskvě)|Ochotnyj rjad]]; původní již byly odstraněny a nahrazeny modernějšími]]
Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v&nbsp;nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; [[rekonstrukce]] probíhají již od&nbsp;70. let [[20. století]], kdy byly zaváděny do stanic i v&nbsp;jiných zemích známé schody typu ET. V&nbsp;některých dalších stanicích však zatím ještě k&nbsp;výměně nedošlo; a to i&nbsp;přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré.
Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v&nbsp;nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; [[rekonstrukce]] probíhají již od&nbsp;70. let [[20. století]], kdy byly zaváděny do stanic i v&nbsp;jiných zemích známé schody typu ET. V&nbsp;některých dalších stanicích však zatím ještě k&nbsp;výměně nedošlo; a to i&nbsp;přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré.
-
Například v roce [[2005]] byly měněny jezdicí schody ve stanicích [[Semjonovskaja (stanice metra v Moskvě)|Semjonovskaja]], [[Majakovskaja (stanice metra v Moskvě)|Majakovskaja]] a [[Taganskaja (stanice metra v Moskvě)|Taganskaja]], plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevské]] linky.<ref>[http://www.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=25 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)]</ref>
+
Například v roce [[2005]] byly měněny jezdicí schody ve stanicích [[Semjonovskaja (stanice metra v Moskvě)|Semjonovskaja]], [[Majakovskaja (stanice metra v Moskvě)|Majakovskaja]] a [[Taganskaja (stanice metra v Moskvě)|Taganskaja]], plus dalších 12&nbsp;eskalátorů ve stanicích okružní [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevské]] linky.<ref>[http://www.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=25 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)]</ref>
Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i&nbsp;celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na&nbsp;dobu devíti měsíců až roku a&nbsp;půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k&nbsp;ztížení přestupu, což vede na&nbsp;velmi vytížených klíčových stanicích ke&nbsp;kritickým situacím.
Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i&nbsp;celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na&nbsp;dobu devíti měsíců až roku a&nbsp;půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k&nbsp;ztížení přestupu, což vede na&nbsp;velmi vytížených klíčových stanicích ke&nbsp;kritickým situacím.
-
 
-
[[Soubor:Okhotny ryad 03.jpg|left|thumb|Přestupní eskalátory ve stanici [[Ochotnyj rjad (stanice metra v Moskvě)|Ochotnyj rjad]]; původní již byly odstraněny a nahrazeny modernějšími]]
 
== Obsluha ==
== Obsluha ==
Řádka 26: Řádka 23:
== Související články ==
== Související články ==
* [[Eskalátory v pražském metru]]
* [[Eskalátory v pražském metru]]
 +
== Reference ==
 +
<references/>

Aktuální verze z 12. 7. 2019, 07:05

Eskalátory ve stanici metra Park Pobědy měří 126 m a jsou nejdelší v Rusku a jedny z nejdelších ve světě

Eskalátory jsou jedním z nejdůležitějších prvků Moskevského metra, fungují již od jeho začátku. V celé síti je jich celkem 544, jedná se o 29 různých typů (pouze 50 % z nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).[1]

Eskalátory lze rozčlenit na krátké, které se nacházejí v mělce založených stanicích, přestupních chodbách a ve výstupech z vestibulů a na hlubinné, které jsou umístěné v eskalátorových tunelech. Tyto druhé uvedené bývají minimálně tříramenné, ve vytížených stanicích se ale používají čtyřramenné eskalátory. Nejdelší v celé síti se nacházejí ve stanici Park Pobědy; jsou jedny z nejdelších na světě, jejich délka totiž činí 126 m.

Obsah

Výměna

Přestupní eskalátory ve stanici Ochotnyj rjad; původní již byly odstraněny a nahrazeny modernějšími

Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; rekonstrukce probíhají již od 70. let 20. století, kdy byly zaváděny do stanic i v jiných zemích známé schody typu ET. V některých dalších stanicích však zatím ještě k výměně nedošlo; a to i přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré.

Například v roce 2005 byly měněny jezdicí schody ve stanicích Semjonovskaja, Majakovskaja a Taganskaja, plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní Kolcevské linky.[2]

Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na dobu devíti měsíců až roku a půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k ztížení přestupu, což vede na velmi vytížených klíčových stanicích ke kritickým situacím.

Obsluha

V rámci dopravce existuje již od 3. dubna 1952 tzv. Eskalátorová služba[3], která má na starost správu (tj. dohled, kontrolu a opravu) všech eskalátorů a výtahů Moskevského metra. Tato práce obstarává několik set lidí, vzhledem k velkému počtu schodů.

Bezpečnost

Eskalátory jsou vybaveny, podobně jako je tomu i v jiných městech, brzdou, kterou je lze v případě nehody zastavit. (zneužití je zakázáno[4]) V prvním desetiletí 21. století však bylo cca 40 eskalátorů vybaveno speciálními senzory, které zastaví schody při případném pádu cestujícího automaticky.[3]

V minulosti však takto zabezpečeny jezdicí schody moskevské podzemní dráhy nebyly; 17. prosince roku 1982 například došlo ve stanici Aviamotornaja k nehodě; porucha (přetržení řetězu) eskalátoru způsobila pád a zranění téměř stovky lidí, z kterých 8 nepřežilo. Tato nehoda patří nejhorším v celé historii Moskevského metra.

Související články

Reference

  1. Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)
  2. Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)
  3. 3,0 3,1 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)
  4. Pravidla provozu v moskevském metru, bod 2.11.11 se týká eskalátorů a jejich zastavení