Tatra 111
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 26. 10. 2013, 10:55
Tatra 111 je jedním z nejslavnějších nákladních automobilů značky Tatra, který si svou spolehlivostí a dobrými jízdními vlastnostmi v terénu rychle získal oblibu jak u armády, tak i u civilních řidičů nejen v Československu, ale i v zahraničí, především v drsných podmínkách Sibiře v tehdejším Sovětského svazu. V Magadanu jí byl dokonce postaven pomník. Vůz Tatra 111 byl vyráběn od roku 1942 až do roku 1962, kdy byl ve výrobě definitivně nahrazen vozem Tatra 138.
Obsah |
Konstrukce
Podvozek
Při stavbě T 111 byly v plné míře využity zásady tatrovácké koncepce. Automobil měl pohon všech kol s vypínatelným pohonem přední nápravy. Podvozek vozidla byl tvořen páteřní nosnou rourou, na kterou byly přírubami uchyceny rozvodovky jednotlivých náprav, včetně přední. Všechny nápravy byly výkyvné, což společně s torzně tuhým páteřovým rámem a uzávěrkami diferenciálů umožňovalo vozu velmi dobrou průchodnost terénem.
Motor
Motor T 111 byl vznětový s přímým vstřikováním paliva. Měl 12 válců ve dvou řadách uspořádaných do V o celkovém objemu 14,8 litru a byl chlazen vzduchem pomocí dvou axiálních ventilátorů, poháněných nejprve zapouzdřeným řetězovým, později jednodušším řemenovým převodem.
Převodovka
Převodovka byla mechanická čtyřstupňová a byla doplněna přídavnou převodovkou pro jízdu v terénu, nebo pro případ, kdy bylo potřeba použít velký kroutící moment (velkou tažnou sílu). Vozidla byla schopná například utáhnout až dva přívěsy o celkové hmotnosti do 22 tun. Alternativně mohl být montován i naviják.
Doba vzniku a modernizace
Automobil byl vyvinut ještě za druhé světové války v období nedostatku kvalitních konstrukčních materiálů a barevných kovů. Přesto 111 vynikala vysokou životností i v těžkých provozních podmínkách. První „stojedenáctky“ byly proto paradoxně používány Wehrmachtem, po osvobození a únorovém puči se proslavily hlavně na velkých stavbách socialismu.
Tatra 111 prošla během let výroby mnoha úpravami a vylepšeními. Původně poměrně vysoko nastavený výkon motoru 210 koní při 2250 otáčkách za minutu, navržený pro krátkodobé bojové nasazení (uvažovaná průměrná životnost vozidla u Wehrmachtu při bojovém nasazení byla 6 hodin), byl později z důvodu zvýšení spolehlivosti a možnosti dlouhodobého zatížení snížen na 180 koní při 1 800 ot/min. Nosnost osm tun u prvních vozů byla později zvýšena na 10,3 tuny.
Na pohled nejvýznamnější změny zaznamenala v průběhu výroby kabina řidiče, která byla u prvních vozů velmi jednoduchých hranatých tvarů s malými okny. Vyráběla se z dřevotřísky, která nahrazovala během války nedostatkový ocelový plech. Pozdější kabiny už byly ocelové, zpočátku s dřevěnou kostrou; poslední modely však byly už celoocelové s typickým negativním sklonem čelních skel.
Tatra 111 dosahovala rychlost u prvních vozů 75 km/h, později, po snížení otáček motoru 62 km/h při poměrně příznivé průměrné spotřebě 30 litrů nafty na 100 km. Motory typu T 111 našly poměrně široké využití. Mimo vozidel T 111 poháněly i silniční tahače Tatra 141, méně známé jednostranné sklápěče Tatra 147, ale také například populární motorové železniční vozy Tatra M131 (známé pod přezdívkou Hurvínek) , nebo malé letištní tahače a navijáky, či vojenské motorové čluny.
Motory s jiným počtem válců odvozené od T 111 zase poháněly například Tatru 128 (8V), horský autobus Tatra 500 HB (8V), nebo známý střední terénní automobil Praga V3S a jeho silniční verzi Praga S5T (motory 6R). Motor T 111 byl ještě během války zabudován i do prototypů německých osmikolových transportérů ARK 234-1, kolově-pásových vozidel FAMO F3 a od dvanáctiválce T 111 byl odvozen i osmnáctiválcový motor do W s třemi řadami válců, určený pro pohon německých tanků Tiger.
Celkově bylo vyrobeno necelých 34 tisíc automobilů typu Tatra 111 v mnoha provedeních a modifikacích. Nejčastěji to byly valníky a sklápěče, ale i autojeřáby, bagry, cisternové vozy, vozy na přepravu cementu, tahače a mnohé speciální nástavby.
Související články
Externí odkazy
- Tatra a. s., oficiální stránky
- Popis na www.tatraportal.com (slovensky)
- Fotografie Tatry 111 na stránkách Klubu vojenské historie Deštné
- Článek o unikátním autobusu na podvozku Tatry 111
- Velká fotogalerie vozů Tatra 111 s různými nástavbami
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |