Trolejbusová doprava v Chomutově a v Jirkově
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | |||
'''[[Trolejbusová doprava]] v [[Chomutov]]ě a v [[Jirkov]]ě''' představuje nejnovější trolejbusový provoz na území [[Česká republika|České republiky]]. Jedná se o síť několika [[trolejbusová trať|trolejbusových tratí]], spojujících tato [[Čechy|severočeská]] města. Provozovatelem je od roku [[1996]] [[Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova]] (DPCHJ). | '''[[Trolejbusová doprava]] v [[Chomutov]]ě a v [[Jirkov]]ě''' představuje nejnovější trolejbusový provoz na území [[Česká republika|České republiky]]. Jedná se o síť několika [[trolejbusová trať|trolejbusových tratí]], spojujících tato [[Čechy|severočeská]] města. Provozovatelem je od roku [[1996]] [[Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova]] (DPCHJ). | ||
== Historie == | == Historie == | ||
Za dob [[normalizace]] byl mezi městy Chomutov a Jirkov budován rozsáhlý pás [[sídliště|sídlišť]], jehož dopravní obsluha přestávala být zvládnutelná za pomocí [[autobusová doprava|autobusové dopravy]]. Proto se začala hledat řešení, která by danou situaci vyřešila. Pro kloubové [[autobus]]y [[Ikarus 280]] byl nevhodný kopcovitý terén, jako jeden z přijatelných plánů se tak zvolila tramvajová rychlodráha. Její relizaci však postihl ekonomický úpadek přelomu 80. a 90. let; přestože již někde byly komunikace připravené pro tramvajové těleso, od stavby se ustoupilo. Místo toho dostaly roku [[1990]] zelenou právě [[trolejbus]]y, které se ukázaly v tehdejší finanční situaci jako vhodná kombinace [[elektrická trakce|elektrické trakce]] a autobusové dopravy. | Za dob [[normalizace]] byl mezi městy Chomutov a Jirkov budován rozsáhlý pás [[sídliště|sídlišť]], jehož dopravní obsluha přestávala být zvládnutelná za pomocí [[autobusová doprava|autobusové dopravy]]. Proto se začala hledat řešení, která by danou situaci vyřešila. Pro kloubové [[autobus]]y [[Ikarus 280]] byl nevhodný kopcovitý terén, jako jeden z přijatelných plánů se tak zvolila tramvajová rychlodráha. Její relizaci však postihl ekonomický úpadek přelomu 80. a 90. let; přestože již někde byly komunikace připravené pro tramvajové těleso, od stavby se ustoupilo. Místo toho dostaly roku [[1990]] zelenou právě [[trolejbus]]y, které se ukázaly v tehdejší finanční situaci jako vhodná kombinace [[elektrická trakce|elektrické trakce]] a autobusové dopravy. | ||
S výstavbou první trati, vedoucí z [[Jirkov]]a na dnešní konečnou ''Vodní'' v [[Chomutov]]ě, se začalo roku [[1992]] a o tři roky později, [[1. červenec|1. července]] [[1995]], se zde svezli první cestující. Nová síť zahrnovala obě konečné v Jirkově a meziměstskou trať. Pro trolejbusy vznikl i nový [[dopravce]] ([[Česká automobilová doprava - Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova]]), který se roku [[1991]] vytvořil sloučením ČAD a místního dopravního podniku. [[1. leden|1. ledna]] [[1996]] byl otevřen nový úsek v Chomutově, umožňující dopravní obsluhu [[železnice|železničního]] [[Železniční stanice|nádraží]]. O další dva roky později se na síť napojila i další trať vedoucí k železárnám a zároveň u zastávky U hřbitova byla vytvořena odbočka k poliklinice Chomutov. Také se změnil systém číslování linek; trolejbusy mají od této doby čísla řad 20 (městské linky v Chomutově) a 30 (meziměstské linky). K poslednímu prodloužení došlo [[1. prosinec|1. prosince]] [[2000]], kdy byla otevřena nová smyčka na chomutovském autobusovém nádraží. | S výstavbou první trati, vedoucí z [[Jirkov]]a na dnešní konečnou ''Vodní'' v [[Chomutov]]ě, se začalo roku [[1992]] a o tři roky později, [[1. červenec|1. července]] [[1995]], se zde svezli první cestující. Nová síť zahrnovala obě konečné v Jirkově a meziměstskou trať. Pro trolejbusy vznikl i nový [[dopravce]] ([[Česká automobilová doprava - Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova]]), který se roku [[1991]] vytvořil sloučením ČAD a místního dopravního podniku. [[1. leden|1. ledna]] [[1996]] byl otevřen nový úsek v Chomutově, umožňující dopravní obsluhu [[železnice|železničního]] [[Železniční stanice|nádraží]]. O další dva roky později se na síť napojila i další trať vedoucí k železárnám a zároveň u zastávky U hřbitova byla vytvořena odbočka k poliklinice Chomutov. Také se změnil systém číslování linek; trolejbusy mají od této doby čísla řad 20 (městské linky v Chomutově) a 30 (meziměstské linky). K poslednímu prodloužení došlo [[1. prosinec|1. prosince]] [[2000]], kdy byla otevřena nová smyčka na chomutovském autobusovém nádraží. | ||
+ | |||
== Vozový park == | == Vozový park == | ||
- | Prvních 11 let byl jediným typem, který zde byl v provozu, kloubový [[trolejbus]] [[Škoda 15Tr]] (v počtu 25 | + | Prvních 11 let byl jediným typem, který zde byl v provozu, kloubový [[trolejbus]] [[Škoda 15Tr]] (v počtu 25 kusů). V roce [[2006]] byla dodána nízkopodlažní vozidla (první v historii DPCHJ) {{Nowrap|[[Solaris Trollino 12|Solaris Trollino 12 AC]]}} v počtu 5 kusů, v důsledku toho bylo odstaveno 6 trolejbusů 15Tr (jeden byl prodán na náhradní díly do [[Žilina|Žiliny]]). Zatím posledním přírůstkem je trolejbus Škoda 25Tr Irisbus dodaný 8. prosince 2009. |
+ | |||
Pokud nemají reklamní polep, jezdí vozy v městském modro–bílém nátěru, trolejbusy po generální opravě mají pouze bílý lak. Kloubové trolejbusy nejsou vybaveny [[digitální transparent|digitálními transparenty]], hlášení zastávek je provozováno ve všech trolejbusech přibližně od března roku [[2007]]. | Pokud nemají reklamní polep, jezdí vozy v městském modro–bílém nátěru, trolejbusy po generální opravě mají pouze bílý lak. Kloubové trolejbusy nejsou vybaveny [[digitální transparent|digitálními transparenty]], hlášení zastávek je provozováno ve všech trolejbusech přibližně od března roku [[2007]]. | ||
- | + | ||
- | {|class="wikitable" | + | Na konci roku 2015 bylo v provozu celkem 16 trolejbusů následujících typů vozidel: |
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
! Obrázek | ! Obrázek | ||
! Typ | ! Typ | ||
! Modifikace a podtypy | ! Modifikace a podtypy | ||
- | |- | + | ! Počet<br />(stav k 31. 12. 2015) |
- | | | + | |- align="center" |
+ | | [[Soubor:Skoda 15Tr 007.jpg|90px|Škoda 15Tr]] | ||
| '''[[Škoda 15Tr]]''' | | '''[[Škoda 15Tr]]''' | ||
| Škoda 15Tr | | Škoda 15Tr | ||
- | |- | + | | 10 |
- | | | + | |- align="center" |
+ | | [[Soubor:Solaris 12AC 101.jpg|90px|Solaris Trollino 12 AC]] | ||
| '''[[Solaris Trollino 12]]''' | | '''[[Solaris Trollino 12]]''' | ||
| Solaris Trollino 12 AC | | Solaris Trollino 12 AC | ||
- | |- | + | | 5 |
- | | | + | |- align="center" |
+ | | [[Soubor:Skoda 25TrBT 026.JPG|90px|Škoda 25Tr Irisbus]] | ||
| '''[[Škoda 25Tr Irisbus]]''' | | '''[[Škoda 25Tr Irisbus]]''' | ||
- | | Škoda | + | | Škoda 25Tr Irisbus |
+ | | 1 | ||
|} | |} | ||
+ | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.dpchj.cz/ Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova] | * [http://www.dpchj.cz/ Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova] | ||
Řádka 34: | Řádka 42: | ||
* [http://www.mestskadoprava.net/galeria/category.php?cat=307 Fotogalerie na stránkách mestskadoprava.net] | * [http://www.mestskadoprava.net/galeria/category.php?cat=307 Fotogalerie na stránkách mestskadoprava.net] | ||
- | {{Commonscat|Trolleybuses in Chomutov and Jirkov}} | + | |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Trolleybuses in Chomutov and Jirkov}}{{Článek z Wikipedie}}{{MHD v Česku}} |
- | {{MHD v Česku}} | + | |
[[Kategorie:Sítě trolejbusové dopravy|Chomutov a Jirkov]] | [[Kategorie:Sítě trolejbusové dopravy|Chomutov a Jirkov]] | ||
[[Kategorie:Okres Chomutov]] | [[Kategorie:Okres Chomutov]] |
Aktuální verze z 10. 7. 2017, 22:44
Trolejbusová doprava v Chomutově a v Jirkově představuje nejnovější trolejbusový provoz na území České republiky. Jedná se o síť několika trolejbusových tratí, spojujících tato severočeská města. Provozovatelem je od roku 1996 Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ).
Historie
Za dob normalizace byl mezi městy Chomutov a Jirkov budován rozsáhlý pás sídlišť, jehož dopravní obsluha přestávala být zvládnutelná za pomocí autobusové dopravy. Proto se začala hledat řešení, která by danou situaci vyřešila. Pro kloubové autobusy Ikarus 280 byl nevhodný kopcovitý terén, jako jeden z přijatelných plánů se tak zvolila tramvajová rychlodráha. Její relizaci však postihl ekonomický úpadek přelomu 80. a 90. let; přestože již někde byly komunikace připravené pro tramvajové těleso, od stavby se ustoupilo. Místo toho dostaly roku 1990 zelenou právě trolejbusy, které se ukázaly v tehdejší finanční situaci jako vhodná kombinace elektrické trakce a autobusové dopravy. S výstavbou první trati, vedoucí z Jirkova na dnešní konečnou Vodní v Chomutově, se začalo roku 1992 a o tři roky později, 1. července 1995, se zde svezli první cestující. Nová síť zahrnovala obě konečné v Jirkově a meziměstskou trať. Pro trolejbusy vznikl i nový dopravce (Česká automobilová doprava - Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova), který se roku 1991 vytvořil sloučením ČAD a místního dopravního podniku. 1. ledna 1996 byl otevřen nový úsek v Chomutově, umožňující dopravní obsluhu železničního nádraží. O další dva roky později se na síť napojila i další trať vedoucí k železárnám a zároveň u zastávky U hřbitova byla vytvořena odbočka k poliklinice Chomutov. Také se změnil systém číslování linek; trolejbusy mají od této doby čísla řad 20 (městské linky v Chomutově) a 30 (meziměstské linky). K poslednímu prodloužení došlo 1. prosince 2000, kdy byla otevřena nová smyčka na chomutovském autobusovém nádraží.
Vozový park
Prvních 11 let byl jediným typem, který zde byl v provozu, kloubový trolejbus Škoda 15Tr (v počtu 25 kusů). V roce 2006 byla dodána nízkopodlažní vozidla (první v historii DPCHJ) Solaris Trollino 12 AC v počtu 5 kusů, v důsledku toho bylo odstaveno 6 trolejbusů 15Tr (jeden byl prodán na náhradní díly do Žiliny). Zatím posledním přírůstkem je trolejbus Škoda 25Tr Irisbus dodaný 8. prosince 2009.
Pokud nemají reklamní polep, jezdí vozy v městském modro–bílém nátěru, trolejbusy po generální opravě mají pouze bílý lak. Kloubové trolejbusy nejsou vybaveny digitálními transparenty, hlášení zastávek je provozováno ve všech trolejbusech přibližně od března roku 2007.
Na konci roku 2015 bylo v provozu celkem 16 trolejbusů následujících typů vozidel:
Obrázek | Typ | Modifikace a podtypy | Počet (stav k 31. 12. 2015) |
---|---|---|---|
Škoda 15Tr | Škoda 15Tr | 10 | |
Solaris Trollino 12 | Solaris Trollino 12 AC | 5 | |
Škoda 25Tr Irisbus | Škoda 25Tr Irisbus | 1 |
Externí odkazy
- Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova
- Oficiální web o Chomutovské dopravě
- Článek o trolejbusové síti Chomutova a Jirkova
- Článek o desátém výročí provozu trolejbusů v Chomutově v roce 2005
- Fotogalerie
- Fotogalerie na stránkách mestskadoprava.net
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |