V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Okťabrskaja (stanice metra v Moskvě)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Oktyabrskaya-Radialnaya.jpg|right|thumb|Střední loď stanice na šesté lince]]
+
[[Soubor:Okt rad 02.jpg|thumb|240px|Střední loď stanice (2011)]]
-
[[Soubor:Oktyabrskaya-Koltsevaya.jpg|right|thumb|Střední loď stanice na páté lince]]
+
[[Soubor:Okt rad 01.jpg|thumb|240px|Nástupiště stanice (2011)]]
-
 
+
'''Okťabrskaja''' (rusky: '''Октябрьская''') je přestupní [[Stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|moskevského]] [[metro|metra]]. Kříží se zde linky [[Kalužsko-Rižskaja (linka metra v Moskvě)|Kalužsko-Rižskaja]] (stanice otevřena [[13. říjen|13. října]] [[1962]]) a [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevaja]] (stanice otevřena [[1. leden|1. ledna]] [[1950]]).
-
'''Okťabrskaja''' (rusky: '''Октябрьская''') je přestupní [[Stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|moskevského]] [[metro|metra]]. Kříží se zde linky [[Kalužsko-Rižskaja (linka metra v Moskvě)|Kalužsko-Rižskaja]] (stanice otevřena [[13. říjen|13. října]] [[1962]]) a [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevaja]] (stanice otevřena [[1. leden|1. ledna]] [[1950]]).
+
== Charakter stanice ==
== Charakter stanice ==
Řádka 21: Řádka 20:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Oktyabrskaya-Radialnaya}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Moskvě]]
[[Kategorie:Stanice metra v Moskvě]]

Aktuální verze z 5. 9. 2016, 19:14

Střední loď stanice (2011)
Nástupiště stanice (2011)

Okťabrskaja (rusky: Октябрьская) je přestupní stanice moskevského metra. Kříží se zde linky Kalužsko-Rižskaja (stanice otevřena 13. října 1962) a Kolcevaja (stanice otevřena 1. ledna 1950).

Charakter stanice

Stanice je podzemní; skládá se ze dvou částí – ze dvou nástupišť. První, které je mělčí (40 m hluboko) patří páté lince, hlouběji pod ním se nachází nástupiště druhé, Kalužsko-Rižské linky (50 m hluboko pod zemí).

Obě nástupiště spojuje jediná přestupní chodba, která vychází z prostředku obou nástupišť; z jejich konců pak vedou přímé výstupy, vyusťující po eskalátorovém tunelu každý do svého vestibulu. U starší a mělčí části stanice je to vestibul povrchový, součást budovy Moskevského institutu oceli (vestibul existuje již od roku 1955; budova vznikla v 80. letech dodatečně a vestibul tak byl do ní přímo zakomponován). Umístěn je na ulici Sadovoje Kolco, pod níž okružní linka vede a jehož trasu zhruba kopíruje. Novější část stanice má rovněž povrchový vestibul, tento je však modernější a nachází se více směrem k středu města.

Architektonické ztvárnění podzemních částí obou stanic se velmi liší; v případě Kolcevské části stanice je o velmi bohatě zdobené, odpovídající vrcholu stalinistického období (architekt R. M. Poljakov za něj získal státní cenu SSSR). Obklad tvoří mramor, osvětlení je provedeno jako stylizované pochodně. Bohatě zdobeny jsou i stropy a stěny za nástupištěm. Tématem bylo vítězství Rudé armády nad fašistickým Německem. U novějšího a hlubšího nástupiště je patrná strohost a jistá spartánskost; pilíře jsou mohutnější než u starší části stanice (vzhledem k hloubce a tehdejším technologiím); obloženy jsou též bílým mramorem. Strop je omítnut bez dalších ozdob.

Manipulační spojky

Obě dvě linky, jež se zde kříží nejsou přímo propojeny manipulační spojkou; přesto severním směrem za spodní částí stanice vychází jednokolejná trať, jež se rozvětvuje a vede na linku Serpuchovsko-Timirjazevskaja, též i na Zamoskvoreckou a i na okružní, avšak přímá cesta není mezi pátou a šestou linkou v tomto místě možná. Jedná se o nejvíce komplikovaný uzel manipulačních spojek v celé síti moskevského metra.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Okťabrskaja (stanice metra v Moskvě)