Grumman F9F Panther
Z Multimediaexpo.cz
(+ Aktualizace) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[Stíhací letoun|stíhací]]–[[bombardér]] | |typ = [[Stíhací letoun|stíhací]]–[[bombardér]] | ||
|výrobce = [[Grumman]] | |výrobce = [[Grumman]] | ||
- | |image = | + | |image = [[File:Grumman F9F-2 Panther-1950 aboard CVB-42.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = F9F-2 Panther v roce 1950 na palubě<br />letadlové lodi USS Franklin D. Roosevelt |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[24. listopad]]u [[1947 v letectví|1947]] | |první let = [[24. listopad]]u [[1947 v letectví|1947]] | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]], [[USMC]] | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]], [[USMC]] | ||
|více uživatelů = [[Argentina]] | |více uživatelů = [[Argentina]] | ||
- | }} | + | }}'''Grumman F9F Panther''' byl [[Spojené státy americké|americký]] palubní [[stíhací letoun]]. Sloužil i jako [[stíhací bombardér]]. Byl to první letoun s [[Proudový motor|reaktivním pohonem]] firmy [[Grumman]] a druhý proudový letoun, který vstoupil do služby v [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]. |
- | + | ||
- | '''Grumman F9F Panther''' byl [[Spojené státy americké|americký]] palubní [[stíhací letoun]]. Sloužil i jako [[stíhací bombardér]]. Byl to první letoun s [[Proudový motor|reaktivním pohonem]] firmy [[Grumman]] a druhý proudový letoun, který vstoupil do služby v [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]. | + | |
V době [[Korejská válka|korejské války]] byl Panther byl nejrozšířenější stíhací letoun na palubách amerických [[Letadlová loď|letadlových lodí]]. V této válce provedly Panthery 78 000 operačních letů a sestřelením [[Jak-9|Jaku-9]] [[Letectvo Korejské lidové republiky|severokorejského letectva]] dosáhly prvního vítězství US Navy v této válce. | V době [[Korejská válka|korejské války]] byl Panther byl nejrozšířenější stíhací letoun na palubách amerických [[Letadlová loď|letadlových lodí]]. V této válce provedly Panthery 78 000 operačních letů a sestřelením [[Jak-9|Jaku-9]] [[Letectvo Korejské lidové republiky|severokorejského letectva]] dosáhly prvního vítězství US Navy v této válce. | ||
Řádka 29: | Řádka 27: | ||
Už v roce [[1946]] se uvažovalo o použití šípového křídla pro zlepšení výkonů stroje. Jelikož se v Koreji ukázalo, že korejské [[MiG-15|MiGy-15]] mají díky šípovému křídlu výrazně vyšší výkony než F9F, byla vyvinuta varianta Pantheru s šípovým křídlem. Takto upravený [[Grumman F9 Cougar]] se od svého předchůdce lišil především použitým křídlem a ponechal si i jeho typové označení. | Už v roce [[1946]] se uvažovalo o použití šípového křídla pro zlepšení výkonů stroje. Jelikož se v Koreji ukázalo, že korejské [[MiG-15|MiGy-15]] mají díky šípovému křídlu výrazně vyšší výkony než F9F, byla vyvinuta varianta Pantheru s šípovým křídlem. Takto upravený [[Grumman F9 Cougar]] se od svého předchůdce lišil především použitým křídlem a ponechal si i jeho typové označení. | ||
- | |||
== Operační nasazení == | == Operační nasazení == | ||
- | + | [[File:USS Princeton CV-37.jpg|thumb|240px|Rok 1951. Dvojice F9F-2 Panther jednotky ''VF-191 Satan's Kittens'' vypouští přebytečné palivo před přistáním na palubě letadlové lodě [[USS Princeton (CV-37)|USS Princeton]]]] | |
=== US Navy === | === US Navy === | ||
Panthery verzí F9F-2, F9F-3 a F9F-5 se zúčastnili bojů korejské války, ve které v soubojích sestřelily dva Jaky-9 a pět MiGů-15 při ztrátě jednoho F9F. | Panthery verzí F9F-2, F9F-3 a F9F-5 se zúčastnili bojů korejské války, ve které v soubojích sestřelily dva Jaky-9 a pět MiGů-15 při ztrátě jednoho F9F. | ||
Řádka 42: | Řádka 39: | ||
=== Argentinské námořnictvo === | === Argentinské námořnictvo === | ||
Jediným zahraničním uživatelem Pantherů byla [[Argentina]]. Ta v roce 1958 zakoupila 24 vyřazených strojů, původně sloužících v US Navy. Jelikož však katapulty jediné argentinské letadlové lodě [[HMS Warrior (R31)|ARA Independencia (V-1)]] nebyly považovány za dost výkonné, létaly tyto Panthery jen z pozemních základem. Jednotky Pantherů byly mobilizovány během hraničního konfliktu s [[Chile]] v roce [[1965]]. Tehdy došlo ke generální mobilizaci, ale ne k jejich bojovému nasazení. Argentinské Panthery byly pro nedostatek náhradních dílů vyřazeny v roce 1968 a nahrazeny v USA zakoupenými letouny [[Douglas A-4 Skyhawk|Douglas A-4Q Skyhawk]]. | Jediným zahraničním uživatelem Pantherů byla [[Argentina]]. Ta v roce 1958 zakoupila 24 vyřazených strojů, původně sloužících v US Navy. Jelikož však katapulty jediné argentinské letadlové lodě [[HMS Warrior (R31)|ARA Independencia (V-1)]] nebyly považovány za dost výkonné, létaly tyto Panthery jen z pozemních základem. Jednotky Pantherů byly mobilizovány během hraničního konfliktu s [[Chile]] v roce [[1965]]. Tehdy došlo ke generální mobilizaci, ale ne k jejich bojovému nasazení. Argentinské Panthery byly pro nedostatek náhradních dílů vyřazeny v roce 1968 a nahrazeny v USA zakoupenými letouny [[Douglas A-4 Skyhawk|Douglas A-4Q Skyhawk]]. | ||
- | |||
- | |||
=== Varianty === | === Varianty === | ||
- | * '''XF9F-2''' | + | [[Soubor:Grumman F9F-2B Panther 123078-A-112 (NX9525A).jpg|thumb|240px|F9F-2B Panther v leteckém muzeu (Texas, USA, 2019)]] |
- | * '''XF9F-3''' | + | [[Soubor:Aviation Heritage Park 06-14-2018 8 Grumman F9F-5 Panther.jpg|thumb|240px|F9F-5 Panther v parku letecké historie (Kentucky, USA, 2018)]] |
- | * '''F9F-2''' | + | * '''XF9F-2''' – první dva prototypy |
- | * '''F9F-2B''' | + | * '''XF9F-3''' – třetí prototyp |
- | * '''F9F-2P''' | + | * '''F9F-2''' – první sériová varianta s motorem J42 |
- | * '''F9F-3''' | + | * '''F9F-2B''' – nainstalovány pylony pro nesení neřízených střel a pum. Jednalo se o upravené F9F-2. |
- | * '''XF9F-4''' | + | * '''F9F-2P''' – neozbrojená průzkumná verze sloužící v Korei. |
- | * '''F9F-4''' | + | * '''F9F-3''' – záložní varianta stroje s jiným motorem. Použit motor Allison J33. Postaveno 54 kusů, u kterých byl později motor vyměněn za původní J42. |
- | * '''F9F-5''' | + | * '''XF9F-4''' – prototyp varianty F9F-4 |
- | * '''F9F-5P''' | + | * '''F9F-4''' – verze s prodlouženým trupem a větší zásobou paliva. Původně byl montován motor Allison J33, ale mnoho z nich bylo přestavěno na motor J42. |
- | * '''F9F-5K''' | + | * '''F9F-5''' – varianta F9F-4 s motorem Pratt & Whitney J48. Postaveno 616 kusů. |
- | * '''F9F-5KD''' | + | * '''F9F-5P''' – neozbrojená průzkumná verze. Prodloužený nos. Vyrobeno 36 kusů. |
+ | * '''F9F-5K''' – stroje varianty F9F-5 upravené na dálkově řízené létající cíle | ||
+ | * '''F9F-5KD''' – jednalo se o vyřazené F9F-5, upravené pro řízení dálkově ovládaných F9F-5K. V roce 1962 byly přeznačeny na DF-9A. | ||
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 89: | Řádka 86: | ||
{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Grumman+F9F+Panther}}{{Commonscat|Grumman F9F Panther}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman|F9F Panther]] | [[Kategorie:Letadla Grumman|F9F Panther]] |
Aktuální verze z 24. 1. 2021, 15:30
Grumman F9F Panther | ||
F9F-2 Panther v roce 1950 na palubě letadlové lodi USS Franklin D. Roosevelt | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací–bombardér | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 24. listopadu 1947 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | 1958 USA 1969 Argentina | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1382 | |
Varianty | Grumman F-9 Cougar | |
Uživatel | US Navy, USMC | |
Argentina |
Grumman F9F Panther byl americký palubní stíhací letoun. Sloužil i jako stíhací bombardér. Byl to první letoun s reaktivním pohonem firmy Grumman a druhý proudový letoun, který vstoupil do služby v US Navy.
V době korejské války byl Panther byl nejrozšířenější stíhací letoun na palubách amerických letadlových lodí. V této válce provedly Panthery 78 000 operačních letů a sestřelením Jaku-9 severokorejského letectva dosáhly prvního vítězství US Navy v této válce.
Letoun byl vyroben v počtu 1382 kusů. Mimo USA bylo jediným zahraničním uživatelem námořnictvo Argentiny.
Obsah |
Vývoj
Vývoj F9F začal pod označením G-79 na sklonku druhé světové války, v době, kdy se objevily první typy letounů s proudovým pohonem. První prototyp, pilotovaný Corwinem "Corky" Meyerem, poprvé vzlétl 24. listopadu 1947.
Letoun poháněl jeden motor Rolls-Royce Nene, vyráběný v USA v licenci jako Pratt & Whitney J42. Jelikož motor s vysokou spotřebou paliva omezoval dolet letounu, byly na konce křídel umístěny přídavné nádrže. U pozdějších verzí byl použit i motor Pratt & Whitney J48-P-2, který byl variantou britského motoru Rolls-Royce Tay, nebo upravený britský Rolls-Royce Derwent, vyráběný jako Allison J33-A-16.
Už v roce 1946 se uvažovalo o použití šípového křídla pro zlepšení výkonů stroje. Jelikož se v Koreji ukázalo, že korejské MiGy-15 mají díky šípovému křídlu výrazně vyšší výkony než F9F, byla vyvinuta varianta Pantheru s šípovým křídlem. Takto upravený Grumman F9 Cougar se od svého předchůdce lišil především použitým křídlem a ponechal si i jeho typové označení.
Operační nasazení
Panthery verzí F9F-2, F9F-3 a F9F-5 se zúčastnili bojů korejské války, ve které v soubojích sestřelily dva Jaky-9 a pět MiGů-15 při ztrátě jednoho F9F.
Prvního sestřelu US Navy v korejské válce Panther dosáhl 3. července 1950. Letoun verze F9F-3 jednotky VF-51, který pilotoval Leonard H. Plog tedhy sestřelil korejský Jak-9. První MiG-15 byl sestřelen 9. listopadu 1950 a vítězem nad ním byl F9F-2B jednotky VF-111 "Sundowners", jenž pilotoval William (Bill) Amen. Další dva MiGy Panthery saestřelily 18. listopadu 1950 a poslední dvojici MiGů 18. listopadu 1952. Panther byl základním stíhacím typem námořnictva a během konfliktu se používal především pro bitevní akce proti pozemním cílům.
Panthery byly staženy ze služby v roce 1956, ale do roku 1958 sloužily ještě ve výcviku a v rezervě. Malé množství jich létalo až do 60. let.
Argentinské námořnictvo
Jediným zahraničním uživatelem Pantherů byla Argentina. Ta v roce 1958 zakoupila 24 vyřazených strojů, původně sloužících v US Navy. Jelikož však katapulty jediné argentinské letadlové lodě ARA Independencia (V-1) nebyly považovány za dost výkonné, létaly tyto Panthery jen z pozemních základem. Jednotky Pantherů byly mobilizovány během hraničního konfliktu s Chile v roce 1965. Tehdy došlo ke generální mobilizaci, ale ne k jejich bojovému nasazení. Argentinské Panthery byly pro nedostatek náhradních dílů vyřazeny v roce 1968 a nahrazeny v USA zakoupenými letouny Douglas A-4Q Skyhawk.
Varianty
- XF9F-2 – první dva prototypy
- XF9F-3 – třetí prototyp
- F9F-2 – první sériová varianta s motorem J42
- F9F-2B – nainstalovány pylony pro nesení neřízených střel a pum. Jednalo se o upravené F9F-2.
- F9F-2P – neozbrojená průzkumná verze sloužící v Korei.
- F9F-3 – záložní varianta stroje s jiným motorem. Použit motor Allison J33. Postaveno 54 kusů, u kterých byl později motor vyměněn za původní J42.
- XF9F-4 – prototyp varianty F9F-4
- F9F-4 – verze s prodlouženým trupem a větší zásobou paliva. Původně byl montován motor Allison J33, ale mnoho z nich bylo přestavěno na motor J42.
- F9F-5 – varianta F9F-4 s motorem Pratt & Whitney J48. Postaveno 616 kusů.
- F9F-5P – neozbrojená průzkumná verze. Prodloužený nos. Vyrobeno 36 kusů.
- F9F-5K – stroje varianty F9F-5 upravené na dálkově řízené létající cíle
- F9F-5KD – jednalo se o vyřazené F9F-5, upravené pro řízení dálkově ovládaných F9F-5K. V roce 1962 byly přeznačeny na DF-9A.
Hlavní technické údaje
F9F-2 Panther
- Posádka: 1
- Rozpětí: 11,6 m
- Délka: 11,3 m
- Výška: 3,8 m
- Nosná plocha: 23 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4220 kg
- Vzletová hmotnost: 6456 kg
- Max. vzletová hmotnost: 7462 kg
- Pohonná jednotka: 1× Pratt & Whitney J42-P-6/P-8
- Tah motoru: 26,5 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 925 km/h
- Dostup: 13 600 m
- Stoupavost: 26,1 m/s
- Dolet: 2100 km
- Plošné zatížení: 350 kg/m²
- Poměr tah/hmotnost: 0,42
Výzbroj
- 4 × 20 mm kanón M2 kanón, 190 nábojů na hlaveň
- 6 × 127mm neřízené střely na závěsnících pod křídly
- 910 kg pum
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |