Junkers G 38
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Junkers G 38 | |název = Junkers G 38 | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
- | |výrobce = [[Junkers]] | + | |výrobce = Junkers |
+ | |image = [[File:Junkers G 38.jpg|240px]] | ||
+ | |text = Junkers G 38 | ||
|první let = [[6. listopad]]u [[1929 v letectví|1929]] | |první let = [[6. listopad]]u [[1929 v letectví|1929]] | ||
|zaveden = 1929 | |zaveden = 1929 | ||
Řádka 8: | Řádka 10: | ||
|hlavní uživatel = [[Německo]] | |hlavní uživatel = [[Německo]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }}'''Junkers G 38''' byl německý obří dopravní letoun z konce 20. let 20. století, který byl zhotoven v Německu ve dvou | + | }}[[Soubor:Deutsche Lufthansa Junkers G.38.jpg|thumb|240px|Junkers G.38 (D-APIS), Deutsche Lufthansa, letiště Sola, Norsko]] |
+ | '''Junkers G 38''' byl německý obří dopravní letoun z konce 20. let 20. století, který byl zhotoven v Německu ve dvou exemplářích. | ||
- | == | + | == Vývoj == |
+ | První [[prototyp]] označený jako '''G 38''' (Werk-Nr.3301, D-2000) zalétal [[pilot]] Wilhelm Zimmermann [[6. listopad]]u [[1929 v letectví|1929]]. Pohon zajišťovaly dva řadové vznětové šestiválcové motory Junkers L8 Chlazené vodou o výkonu po 309 kW a dva řadové dvanáctiválcové motory Junkers L88 o výkonu po 588 kW. Pohonné jednotky L8 roztáčely dvoulisté dřevěné [[vrtule]] Junkers, L88, což byly zdvojené L8, čtyřlisté. Od jara [[1931]] sloužil u letecké společnosti Deutsche Lufthansa, nejčastěji na lince do Londýna. Po úpravě křídla a trupu v [[Dessau]] byl tento exemplář označován '''G 38a''' „Deutschland“ a jeho imatrikulace byla změněna na D-AZUR. Původní slabší vnější pohonné jednotky L 8 byly demontovány a stroj nadále létal se čtveřicí motorů L 88. Tento [[letoun]] byl užíván zejména k reklamním účelům a v květnu [[1936]] byl při havárii zničen. | ||
+ | |||
+ | Druhý stroj, označený jako '''G 38b''', byl dokončen na jaře [[1932]] (Werk-Nr.3302, D-2500, po změně na písmenné poznávací značky v roce [[1934]] D-APIS). Měl vyšší trup s prostorem pro dvojnásobný počet 34 pasažérů a změněný půdorys křídla. V dubnu [[1933]] jej na slavnostní ceremonii v berlínském Tempelhofu pokřtili na „Generalfeldmarschall von Hindenburg“. V roce [[1936]] byl tento letoun vybaven motory Junkers Jumo 204 a obdržel nové označení '''G 38ce'''. V září [[1939]] stroj Lufthanse zabavila Luftwaffe a byl používán k přepravě vojenského materiálu u jednotky KGrzbV 172, opět jako G 38b (GF+GG). V dubnu [[1940]] se účastnil útoku a [[okupace]] Norska. 17. května [[1941]] byl na letišti Tatoi v Athénách zničen náletem bombardérů [[Royal Air Force]]. | ||
+ | |||
+ | [[Licence]] letounu byla prodána do [[Japonsko|Japonska]], kde bylo vyrobeno 6 kusů bombardérů '''Ki-20'''. V přídi nesly 20 mm kanón, další hlavňovou výzbroj tvořilo šest pohyblivých kulometů [[ráže]] 7,7 mm. Na vnějších závěsech mohly tyto letouny nést až 5 000 kg pum. | ||
+ | Poslední kus byl vyřazen v roce [[1943]]. | ||
+ | |||
+ | ==Technické údaje== | ||
*Posádka: 7 | *Posádka: 7 | ||
*Rozpětí: 44 m | *Rozpětí: 44 m | ||
*Délka: 23 m | *Délka: 23 m | ||
- | *Nosná plocha: | + | *Nosná plocha: 305 m<sup>2</sup> |
*Vzletová hmotnost : 24 000 kg | *Vzletová hmotnost : 24 000 kg | ||
*Pohonná jednotka: 4× motor [[Jumo 204]] | *Pohonná jednotka: 4× motor [[Jumo 204]] | ||
*Výkon motoru: 560 kW | *Výkon motoru: 560 kW | ||
*Maximální rychlost: 210 km/h | *Maximální rychlost: 210 km/h | ||
- | *Dolet: | + | *Dolet: 3 500 km |
+ | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Německá transportní letadla]] | [[Kategorie:Německá transportní letadla]] | ||
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
+ | [[Kategorie:Letadla Junkers]] |
Aktuální verze z 25. 9. 2016, 10:04
Junkers G 38 | ||
Junkers G 38 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Junkers | |
Konstruktér | ||
První let | 6. listopadu 1929 | |
Zařazen | 1929 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 | |
Varianty | ||
Uživatel | Německo | |
Junkers G 38 byl německý obří dopravní letoun z konce 20. let 20. století, který byl zhotoven v Německu ve dvou exemplářích.
Vývoj
První prototyp označený jako G 38 (Werk-Nr.3301, D-2000) zalétal pilot Wilhelm Zimmermann 6. listopadu 1929. Pohon zajišťovaly dva řadové vznětové šestiválcové motory Junkers L8 Chlazené vodou o výkonu po 309 kW a dva řadové dvanáctiválcové motory Junkers L88 o výkonu po 588 kW. Pohonné jednotky L8 roztáčely dvoulisté dřevěné vrtule Junkers, L88, což byly zdvojené L8, čtyřlisté. Od jara 1931 sloužil u letecké společnosti Deutsche Lufthansa, nejčastěji na lince do Londýna. Po úpravě křídla a trupu v Dessau byl tento exemplář označován G 38a „Deutschland“ a jeho imatrikulace byla změněna na D-AZUR. Původní slabší vnější pohonné jednotky L 8 byly demontovány a stroj nadále létal se čtveřicí motorů L 88. Tento letoun byl užíván zejména k reklamním účelům a v květnu 1936 byl při havárii zničen.
Druhý stroj, označený jako G 38b, byl dokončen na jaře 1932 (Werk-Nr.3302, D-2500, po změně na písmenné poznávací značky v roce 1934 D-APIS). Měl vyšší trup s prostorem pro dvojnásobný počet 34 pasažérů a změněný půdorys křídla. V dubnu 1933 jej na slavnostní ceremonii v berlínském Tempelhofu pokřtili na „Generalfeldmarschall von Hindenburg“. V roce 1936 byl tento letoun vybaven motory Junkers Jumo 204 a obdržel nové označení G 38ce. V září 1939 stroj Lufthanse zabavila Luftwaffe a byl používán k přepravě vojenského materiálu u jednotky KGrzbV 172, opět jako G 38b (GF+GG). V dubnu 1940 se účastnil útoku a okupace Norska. 17. května 1941 byl na letišti Tatoi v Athénách zničen náletem bombardérů Royal Air Force.
Licence letounu byla prodána do Japonska, kde bylo vyrobeno 6 kusů bombardérů Ki-20. V přídi nesly 20 mm kanón, další hlavňovou výzbroj tvořilo šest pohyblivých kulometů ráže 7,7 mm. Na vnějších závěsech mohly tyto letouny nést až 5 000 kg pum.
Poslední kus byl vyřazen v roce 1943.
Technické údaje
- Posádka: 7
- Rozpětí: 44 m
- Délka: 23 m
- Nosná plocha: 305 m2
- Vzletová hmotnost : 24 000 kg
- Pohonná jednotka: 4× motor Jumo 204
- Výkon motoru: 560 kW
- Maximální rychlost: 210 km/h
- Dolet: 3 500 km
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |