V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Iljušin Il-4

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Výrazné vylepšení)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 16. 6. 2014, 10:28

Il-4/DB-3f
Ily-4.jpg
Bombardovací letadlo DB-3
Základní charakteristika
Určení bombardovací letoun
Výrobce Iljušin
Konstruktér Sergej Vladimirovič Iljušin
První let 31. března 1936
Zařazen 1937
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 6 890
Varianty
Uživatel SSSR

Iljušin Il-4 (před rokum 1941 označovaný DB-3f, v kódu NATO: Bob) byl ve Velké vlastenecké válce hlavním strojem sovětského dálkového bombardovacího letectva. Lze jej považovat za jedno z nejlepších letadel Sovětského svazu v druhé světové válce i za stroje, který mohly konkurovat zahraničním letadlům této kategorie.

Obsah

Vývoj

Bombardovací letadlo Il-4 vzniklo v konstrukční kanceláři S. V. Iljušina, který se od roku 1934 zabýval vývojem nového dálkového bombardéru. Byl sestrojen prototyp CKB-26 a roku 1936 další prototyp CKB-30. Ten se při zkouškách ukázal jako velice obratný stroj, takže upoutal pozornost lectva Rudé armády i námořního letectva, které ho chtělo používat jako torpédonosný letoun. Výroba tohoto letadla, které dostalo označení DB-3 byla sice ještě roku 1936 schválena, ale její realizace byla odkládána kvůli výrobě typu DB-2, která však byla záhy zastavena. A tak se stroj DB-3 začal dostávat do výzbroje Rudé armády až roku 1937. Mezitím uskutečnil zkušební pilot V. K. Kokkinaki s tímto letadlem několik světových výškových rekordů, kdy např. jeden z nich byl překonán až roku 1946 čtyřmotorovým strojem Boeing B-29 „Superfortress“. Výškové výkony jasně dokazovaly velký kvalitativní skok letounu DB-3 proti těžkopádným DB-l a DB-2. V letech 19371939 byla s CKB-30 (DB-3) též ukutečněna řada dálkových letů, které si vysloužily pozornost na celém světě. Roku 1939 prošla zkouškami nová verze letadla, označená jako DB-3f, která měla nové motory, zlepšenou aerodynamiku a s tím související lepší parametry. Dodávky těchto strojů k armádě vzrostly v roce 1940, ale stále nedokázaly plně pokrýt skutečnou potřebu pozemního i námořního letectva. Na začátku roku 1941 došlo ke změně označení sovětských letadel, takže stroj DB-3f byl přejmenován na Iljušin Il-4.

Bojové nasazení

Il-4 v Moskvě

V noci na 8. srpna 1941 vzlétla skupina letounů Il-4 a Jer-2 Baltského loďstva z ostrova Saaremaa v Baltském moři a podnikla neočekávaný nálet na Berlín. Tento nálet byl později opakován, avšak kvůli evakuaci ostrovů, ležících blízko estonského pobřeží, bombardování Berlína ze strany Sovětského svazu ustalo. Letadla byla úspěšně nasazována k bombardování strategických cílů, byla však také používána k bombardování ve frontové oblasti.

Celkem bylo vyrobeno 6890 kusů.

Technické údaje

  • Charakteristika: troj- až čtyřmístný střední dálkový bombardovací letoun.
  • Pohonné jednotky: dva hvězdicové motory M-88B, každý o výkonu 810 kW.
  • Výzbroj: tři kulomety ráže 12,7 mm nebo 7,62 mm, max. 2 500 kg bomb v pumovnici a na závěsnících, nebo 1000 kg v pumovnici a torpédo 940 kg na závěsníku.
  • Rozpětí: 21,44 m
  • Délka: 14,8 m
  • Nosná plocha: 66,7 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 490 kg
  • Vzletová hmotnost: 10 300 kg
  • Maximální rychlost: 445 km/h
  • Dostup: 9700 m
  • Dolet: 3800 / 4260 km

Literatura

  • Miroslav Šnajdr, Operace Barbarossa – letecká válka 22. června 1941

Externí stránky


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Iljušin Il-4