V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Bugatti Veyron

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 4: Řádka 4:
| popis1 = Bugatti Veyron (autosalon [[Tokio]])
| popis1 = Bugatti Veyron (autosalon [[Tokio]])
| popis2 =  
| popis2 =  
-
| trida = Supersport
+
| třída = Supersport
 +
| koncern = Volkswagen
 +
| karoserie = [[kupé]], [[Targa (auto)|targa]]
 +
| designer = [[Jozef Kabaň]] (VW)
| motor = [[Čtyřdobý spalovací motor|benzínový motor]] 8,0 l<br/>(736 [[Watt|kW]])
| motor = [[Čtyřdobý spalovací motor|benzínový motor]] 8,0 l<br/>(736 [[Watt|kW]])
| prevodovka = šestistupňová
| prevodovka = šestistupňová
Řádka 15: Řádka 18:
| objemnadrze =   
| objemnadrze =   
}}
}}
-
'''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4465 mm, šířka 2000 mm, rozvor 2710 mm, vysoký 1204 mm a pohotovostní hmotnost je 1888 kg. Na podzim roku [[2007]] byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h.
+
'''Bugatti Veyron 16,4''' byl nejvýkonnější sériově vyráběný [[automobil]] na světě. V roce [[2005]] vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4&nbsp;465 mm, šířka 2&nbsp;000 mm, rozvor 2&nbsp;710 mm, vysoký 1&nbsp;204 mm a pohotovostní hmotnost je 1&nbsp;888 kg. Na podzim roku [[2007]] byl rychlostní rekord překonán vozem [[SSC Ultimate Aero TT]], který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně [[Barabus TKR]], který dosahuje rychlosti 435&nbsp;km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu [[Jozef Kabaň]].<ref>{{Citace elektronického periodika
 +
| autor = JP
 +
| titul = Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám
 +
| periodikum = Auto.cz
 +
| datum vydání = 28.5.2009
 +
| datum přístupu = 10.8.2009
 +
| url = http://news.auto.cz/design/jozef-kaban-je-novy-sefdesigner-skody-auto-od-bugatti-veyron-k-novym-skodovkam.html
 +
}}</ref> Od&nbsp;roku [[2008]] se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.
-
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400km/h za necelých 10 s. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[kroutící moment|točivý moment]] 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou [[Ricardo]] a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
+
Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické [[brzda|brzdy]]. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá [[ABS]] a při rychlosti vyšší 200&nbsp;km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400&nbsp;km/h za necelých 10&nbsp;sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm<sup>3</sup>, dosahuje 736 kW (tj. 1001 [[koňská síla|koní]]) při 6000 ot./min a nejvyšší [[Krouticí moment|točivý moment]] 1&nbsp;250 Nm je k dispozici mezi 2&nbsp;200 a 5&nbsp;500 ot./min. [[automatická převodovka DSG|Převodovka DSG]] byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4&nbsp;l/100&nbsp;km, mimo město 14,7&nbsp;l/100&nbsp;km, kombinovaná spotřeba činí 24,1&nbsp;l/100&nbsp;km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960&nbsp;g/km ve městě, 350&nbsp;g/km mimo město a 574&nbsp;g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400&nbsp;km, v praxi to však bude asi ještě méně.
Rekordní hodnoty se týkají také [[Spotřeba automobilu|spotřeby]] a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4&nbsp;l/100&nbsp;km, mimo město 14,7&nbsp;l/100&nbsp;km, kombinovaná spotřeba činí 24,1&nbsp;l/100&nbsp;km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise [[CO2]] 960&nbsp;g/km ve městě, 350&nbsp;g/km mimo město a 574&nbsp;g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400&nbsp;km, v praxi to však bude asi ještě méně.
-
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně<ref>{{Citace elektronického periodika
+
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,<ref>{{Citace elektronického periodika
  | autor = DR
  | autor = DR
  | titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů
  | titul = Bugatti bude vyrábět více Veyronů
Řádka 28: Řádka 38:
  | datum přístupu = 10.8.2009
  | datum přístupu = 10.8.2009
  | url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html
  | url = http://news.auto.cz/aktuality/bugatti-bude-vyrabet-vice-veyronu.html
-
}}</ref>
+
}}</ref> a&nbsp;proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.<ref name=idnes>{{Citace elektronického periodika
-
, proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.<ref name=idnes>{{Citace elektronického periodika
+
  | příjmení = Kinkor
  | příjmení = Kinkor
  | jméno = Ondřej
  | jméno = Ondřej
Řádka 38: Řádka 47:
  | url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref>
  | url = http://auto.idnes.cz/svezeni-s-bugatti-veyron-raketove-zrychleni-za-37-milionu-pmg-/auto_testy.asp?c=A070717_124431_auto_testy_fdv}}</ref>
-
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300&nbsp;ks, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1&nbsp;000&nbsp;000[[britská libra|£]], výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.<ref>{{Citace elektronického periodika
+
Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300&nbsp;kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1&nbsp;000&nbsp;000[[britská libra|£]], výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.<ref>{{Citace elektronického periodika
  | příjmení = Zezulka
  | příjmení = Zezulka
  | jméno = Libor
  | jméno = Libor
Řádka 53: Řádka 62:
V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
V pořadu [[Top Gear]] byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005<ref>http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9</ref> a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).
-
Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431&nbsp;km/h (elektronicky omezena na 415&nbsp;km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
+
Od roku [[2010]] se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431&nbsp;km/h (elektronicky omezena na 415&nbsp;km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.
== Technická data ==
== Technická data ==
Řádka 61: Řádka 70:
* Zrychlení: 0–100&nbsp;km/h: 2,5&nbsp;s, 0–200&nbsp;km/h: 7,3&nbsp;s, 0–300&nbsp;km/h: 16,7&nbsp;s (Super Sport: 2,5&nbsp;s, 6,7&nbsp;s a 14,6&nbsp;s)
* Zrychlení: 0–100&nbsp;km/h: 2,5&nbsp;s, 0–200&nbsp;km/h: 7,3&nbsp;s, 0–300&nbsp;km/h: 16,7&nbsp;s (Super Sport: 2,5&nbsp;s, 6,7&nbsp;s a 14,6&nbsp;s)
* 407–0&nbsp;km/h: 10&nbsp;s podle výrobce
* 407–0&nbsp;km/h: 10&nbsp;s podle výrobce
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=vCSyflSV42Q}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse<br />Jay Leno's Garage [HD]'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=2cXzWpShaHA}}
 +
|- align="center"
 +
| '''RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition&nbsp;!! [HD]'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Reference ==
== Reference ==
Řádka 73: Řádka 95:
[[Kategorie:Francouzské automobily]]
[[Kategorie:Francouzské automobily]]
[[Kategorie:Supersportovní automobily]]
[[Kategorie:Supersportovní automobily]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 26. 10. 2015, 09:34

Bugatti Veyron
Bugatti Veyron 16.4 – Frontansicht (1), 5. April 2012, Düsseldorf.jpg
Bugatti Veyron (autosalon Tokio)
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern Volkswagen
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie kupé, targa
Designér Jozef Kabaň (VW)
Třída Supersport
Technické údaje
Délka 4 462
Šířka 1 998
Výška 1 204
Rozvor 2 710
Hmotnost 1 888
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor benzínový motor 8,0 l
(736 kW)
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka šestistupňová

Bugatti Veyron 16,4 byl nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku 2007 byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a následně Barabus TKR, který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu Jozef Kabaň.[1] Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou.

Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200 km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 sekund. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 koní) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.

Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.

Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně,[2] a proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 češi.[3]

Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 kusů, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000£, výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.[4][3]

V pořadu Top Gear byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005[5] a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009).

Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.

Obsah

Technická data

  • Výkon: 736 kW – 1 001 koní při 6 000 ot./min. (Super Sport: 882 kW – 1 200 k při 6 400 ot./min.)
  • Max. rychlost: 407,5 km/h (Super Sport: 431 km/h)
  • Max. točivý moment: 1 250 Nm od 2 200 do 5 500 ot./min. (Super Sport: 1 500 Nm od 3 000 do 5 000 ot./min.)
  • Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s)
  • 407–0 km/h: 10 s podle výrobce

YouTube

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse
Jay Leno's Garage [HD]
RIDE in Bugatti Veyron Vitesse WRC Edition !! [HD]


Reference

  1. JP. Jozef Kaban je nový šéfdesignér Škody Auto: od Bugatti Veyron k novým škodovkám. Auto.cz [online]. 28.5.2009 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  2. DR. Bugatti bude vyrábět více Veyronů. Auto.cz [online]. 13.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  3. 3,0 3,1 KINKOR, Ondřej. Svezení s Bugatti Veyron: raketové zrychlení za 37 milionů. iDnes.cz [online]. 18.7.2007 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  4. ZEZULKA, Libor. Bugatti Veyron: propadák za milion eur?. Auto.cz [online]. , 16.. 11. 2004 [cit. 10.8.2009]. Dostupné online.  
  5. http://www.bugatti.com/en/home/news.html?newsId=9

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti Veyron
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti Veyron