Nieuport 27
Z Multimediaexpo.cz
(+ Šablona FLICKR) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = [[1917 v letectví|1917]] – [[1918 v letectví|1918]] | |výroba = [[1917 v letectví|1917]] – [[1918 v letectví|1918]] | ||
- | |hlavní uživatel = [[Aéronautique Militaire]] | + | |hlavní uživatel = [[Francouzské letectvo|Aéronautique Militaire]] |
|více uživatelů = [[Royal Flying Corps|RFC]]/[[Royal Air Force|RAF]]<br />[[United States Army Air Service|USAAS]] | |více uživatelů = [[Royal Flying Corps|RFC]]/[[Royal Air Force|RAF]]<br />[[United States Army Air Service|USAAS]] | ||
- | }} | + | }}'''Nieuport 27''' bylo francouzské [[dvouplošník|dvouplošné]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] vyráběné společností [[Nieuport]] během [[první světová válka|první světové války]]. |
- | '''Nieuport 27''' bylo francouzské [[dvouplošník|dvouplošné]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] vyráběné společností [[Nieuport]] během [[první světová válka|první světové války]]. Jeho konstruktérem byl [[Gustave Delage]]. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války. | + | |
+ | Jeho konstruktérem byl [[Gustave Delage]]. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války. | ||
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
- | Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů [[Nieuport 17]] a [[Nieuport 24]]. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký [[překližka|překližkový]] [[ | + | Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů [[Nieuport 17]] a [[Nieuport 24]]. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký [[překližka|překližkový]] [[Svislá ocasní plocha|kýl]] a nové zaoblené [[vodorovné ocasní plochy|vodorovné ocasní plochy]]. Delage také zaoblil konce křídel a křidélka, aby vylepšil rychlost otáčení kolem podélné osy. „Dvacetsedmička“ se od „sedmnáctky“ lišila i polozaoblenou zadní částí trupu z dlouhých dřevěných podélníků a zjednodušenou ocasní ostruhou. |
+ | |||
+ | Výkon rotačního motoru byl zvýšen ze 110 k u Nieuportu 17 na 120 k (případně i na 130 k). Nieuporty 27 byly vyzbrojeny synchronizovaným kulometem [[Vickers (kulomet)|Vickers]] a/nebo nad křídlo montovaným kulometem [[Lewis (kulomet)|Lewis]]. | ||
==Nasazení== | ==Nasazení== | ||
Řádka 26: | Řádka 29: | ||
== Specifikace (Nieuport 27) == | == Specifikace (Nieuport 27) == | ||
- | [[Soubor:Nieuport 27 C.1.jpg|thumb|Řada Nieuportů 27 a Nieuportů 24]] | + | [[Soubor:Nieuport 27 C.1.jpg|thumb|230px|Řada Nieuportů 27 a Nieuportů 24]] |
===Technické údaje=== | ===Technické údaje=== | ||
* '''Osádka:''' 1 (pilot) | * '''Osádka:''' 1 (pilot) |
Aktuální verze z 20. 4. 2017, 13:05
Nieuport 27 | ||
Nieuport 27 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací | |
Výrobce | Nieuport | |
Konstruktér | Gustave Delage | |
První let | ||
Zařazen | 1917 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1917 – 1918 | |
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Aéronautique Militaire | |
RFC/RAF USAAS |
Nieuport 27 bylo francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport během první světové války.
Jeho konstruktérem byl Gustave Delage. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války.
Obsah |
Vývoj
Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů Nieuport 17 a Nieuport 24. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký překližkový kýl a nové zaoblené vodorovné ocasní plochy. Delage také zaoblil konce křídel a křidélka, aby vylepšil rychlost otáčení kolem podélné osy. „Dvacetsedmička“ se od „sedmnáctky“ lišila i polozaoblenou zadní částí trupu z dlouhých dřevěných podélníků a zjednodušenou ocasní ostruhou.
Výkon rotačního motoru byl zvýšen ze 110 k u Nieuportu 17 na 120 k (případně i na 130 k). Nieuporty 27 byly vyzbrojeny synchronizovaným kulometem Vickers a/nebo nad křídlo montovaným kulometem Lewis.
Nasazení
Během roku 1917 a na počátku roku 1918 sloužily Nieuporty 27 u francouzského Aviation Militaire a také britských Royal Flying Corps/Royal Air Force. V polovině roku 1918 byla ale už většina „dvacetsedmiček“ stažena ze služby a nahrazena SPADy S.XIII. Asi 120 Nieuportů 27 sloužilo v roce 1918 u United States Army Air Service jako cvičné stroje. Mezi nejslavnější piloty létajícími na Nieuportech 27 patřilo francouzské eso Charles Nungesser.
V roce 1919 jeden stroj tohoto typu zakoupilo Polsko, kde s ním létal por. Artur Jurkiewicz.
Uživatelé
Specifikace (Nieuport 27)
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 8,20 m
- Délka: 5,85 m
- Výška: 2,42 m
- Nosná plocha: 14,75 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 380 kg
- Vzletová hmotnost : 585 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9Jb
- Výkon pohonné jednotky: 88 kW (120 k)
Výkony
- Maximální rychlost: 185 km/h
- Dostup: 5 550 m
- Stoupavost: 6,8 m/s
- Dolet: 250 km
Výzbroj
Zdroje
- Nieuport Fighters in Action, Squadron/Signal Publications
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |