Nieuport 27

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Šablona FLICKR)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 9: Řádka 9:
|vyřazen =  
|vyřazen =  
|výroba = [[1917 v letectví|1917]] – [[1918 v letectví|1918]]
|výroba = [[1917 v letectví|1917]] – [[1918 v letectví|1918]]
-
|hlavní uživatel = [[Aéronautique Militaire]]
+
|hlavní uživatel = [[Francouzské letectvo|Aéronautique Militaire]]
|více uživatelů = [[Royal Flying Corps|RFC]]/[[Royal Air Force|RAF]]<br />[[United States Army Air Service|USAAS]]
|více uživatelů = [[Royal Flying Corps|RFC]]/[[Royal Air Force|RAF]]<br />[[United States Army Air Service|USAAS]]
-
}}
+
}}'''Nieuport 27''' bylo francouzské [[dvouplošník|dvouplošné]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] vyráběné společností [[Nieuport]] během [[první světová válka|první světové války]].  
-
'''Nieuport 27''' bylo francouzské [[dvouplošník|dvouplošné]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] vyráběné společností [[Nieuport]] během [[první světová válka|první světové války]]. Jeho konstruktérem byl [[Gustave Delage]]. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války.
+
 
 +
Jeho konstruktérem byl [[Gustave Delage]]. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války.
==Vývoj==
==Vývoj==
-
Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů [[Nieuport 17]] a [[Nieuport 24]]. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký [[překližka|překližkový]] [[Svislé ocasní plochy|kýl]] a nové zaoblené [[vodorovné ocasní plochy|vodorovné ocasní plochy]]. Delage také zaoblil konce křídel a křidélka, aby vylepšil rychlost otáčení kolem podélné osy. „Dvacetsedmička“ se od „sedmnáctky“ lišila i polozaoblenou zadní částí trupu z dlouhých dřevěných podélníků a zjednodušenou ocasní ostruhou. Výkon rotačního motoru byl zvýšen ze 110 k u Nieuportu 17 na 120 k (případně i na 130 k). Nieuporty 27 byly vyzbrojeny synchronizovaným kulometem [[Vickers (kulomet)|Vickers]] a/nebo nad křídlo montovaným kulometem [[Lewis (kulomet)|Lewis]].
+
Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů [[Nieuport 17]] a [[Nieuport 24]]. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký [[překližka|překližkový]] [[Svislá ocasní plocha|kýl]] a nové zaoblené [[vodorovné ocasní plochy|vodorovné ocasní plochy]]. Delage také zaoblil konce křídel a křidélka, aby vylepšil rychlost otáčení kolem podélné osy. „Dvacetsedmička“ se od „sedmnáctky“ lišila i polozaoblenou zadní částí trupu z&nbsp;dlouhých dřevěných podélníků a zjednodušenou ocasní ostruhou.  
 +
 
 +
Výkon rotačního motoru byl zvýšen ze 110 k u Nieuportu 17 na 120 k (případně i na 130 k). Nieuporty 27 byly vyzbrojeny synchronizovaným kulometem [[Vickers (kulomet)|Vickers]] a/nebo nad křídlo montovaným kulometem [[Lewis (kulomet)|Lewis]].
==Nasazení==
==Nasazení==
Řádka 26: Řádka 29:
== Specifikace (Nieuport 27) ==
== Specifikace (Nieuport 27) ==
-
[[Soubor:Nieuport 27 C.1.jpg|thumb|Řada Nieuportů 27 a Nieuportů 24]]
+
[[Soubor:Nieuport 27 C.1.jpg|thumb|230px|Řada Nieuportů 27 a Nieuportů 24]]
===Technické údaje===
===Technické údaje===
* '''Osádka:''' 1 (pilot)
* '''Osádka:''' 1 (pilot)

Aktuální verze z 20. 4. 2017, 13:05

Nieuport 27
Nieuport27.jpg
Nieuport 27
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Nieuport
Konstruktér Gustave Delage
První let
Zařazen 1917
Vyřazen
Výroba 19171918
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Aéronautique Militaire
RFC/RAF
USAAS

Nieuport 27 bylo francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport během první světové války.

Jeho konstruktérem byl Gustave Delage. Model 27 byl posledním Nieuportovým typem se vzpěrami do V, který se dostal do služby a zároveň byl i vyvrcholením vývoje letounů s tímto uspořádáním vzpěr mezi křídly za první světové války.

Obsah

Vývoj

Letoun konstrukčně vycházel z předchozích Delageho typů Nieuport 17 a Nieuport 24. Pro zlepšení stability dostal nový letoun velký překližkový kýl a nové zaoblené vodorovné ocasní plochy. Delage také zaoblil konce křídel a křidélka, aby vylepšil rychlost otáčení kolem podélné osy. „Dvacetsedmička“ se od „sedmnáctky“ lišila i polozaoblenou zadní částí trupu z dlouhých dřevěných podélníků a zjednodušenou ocasní ostruhou.

Výkon rotačního motoru byl zvýšen ze 110 k u Nieuportu 17 na 120 k (případně i na 130 k). Nieuporty 27 byly vyzbrojeny synchronizovaným kulometem Vickers a/nebo nad křídlo montovaným kulometem Lewis.

Nasazení

Během roku 1917 a na počátku roku 1918 sloužily Nieuporty 27 u francouzského Aviation Militaire a také britských Royal Flying Corps/Royal Air Force. V polovině roku 1918 byla ale už většina „dvacetsedmiček“ stažena ze služby a nahrazena SPADy S.XIII. Asi 120 Nieuportů 27 sloužilo v roce 1918 u United States Army Air Service jako cvičné stroje. Mezi nejslavnější piloty létajícími na Nieuportech 27 patřilo francouzské eso Charles Nungesser.

V roce 1919 jeden stroj tohoto typu zakoupilo Polsko, kde s ním létal por. Artur Jurkiewicz.

Uživatelé

Specifikace (Nieuport 27)

Řada Nieuportů 27 a Nieuportů 24

Technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 8,20 m
  • Délka: 5,85 m
  • Výška: 2,42 m
  • Nosná plocha: 14,75 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 380 kg
  • Vzletová hmotnost : 585 kg
  • Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9Jb
  • Výkon pohonné jednotky: 88 kW (120 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 185 km/h
  • Dostup: 5 550 m
  • Stoupavost: 6,8 m/s
  • Dolet: 250 km

Výzbroj

Zdroje

  • Nieuport Fighters in Action, Squadron/Signal Publications

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Nieuport 27
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Nieuport 27