V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Náměstí Republiky (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Aktualizace)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Metro_Prague_station.jpg|right|thumb|stanice Náměstí Republiky]]
+
[[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z09.JPG|thumb|240px|Nástupiště a vlak (2022)]]
-
[[Soubor:Praha, Náměstí Republiky - Metro I.jpg|right|thumb|Detail obložení stanice]]
+
[[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z05.JPG|thumb|240px|Stanice Náměstí Republiky (2022)]]
-
[[Soubor:Praha, Náměstí Republiky - Metro II.jpg|right|thumb|Vstup do stanice z podzemního vestibulu (západní) - eskalátorový tunel]]
+
[[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z06.JPG|thumb|240px|Detail obložení stanice (2022)]]
-
[[Soubor:Namesti Republiky metro1.jpg|right|thumb|]]
+
[[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z01.JPG|thumb|240px|Vstup do stanice (2022)]]
-
 
+
'''Náměstí Republiky''' je stanice [[B (linka metra v Praze)|linky B]] [[Metro v Praze|pražského metra]], otevřena roku [[1985]] pod [[Náměstí Republiky (Praha)|stejnojmenným náměstím]] na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi [[Můstek (stanice metra v Praze)|Můstek]] a [[Florenc (stanice metra v Praze)|Florenc]].
'''Náměstí Republiky''' je stanice [[B (linka metra v Praze)|linky B]] [[Metro v Praze|pražského metra]], otevřena roku [[1985]] pod [[Náměstí Republiky (Praha)|stejnojmenným náměstím]] na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi [[Můstek (stanice metra v Praze)|Můstek]] a [[Florenc (stanice metra v Praze)|Florenc]].
Řádka 14: Řádka 13:
== Historie stanice ==
== Historie stanice ==
-
Výstavba stanice v letech [[1977]] – [[1985]] si vyžádala náklady ve výši 618 milionů [[Koruna československá|Kčs]]. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí [[Masarykovo nádraží|Masarykova nádraží]] v závěru první poloviny 80. let
+
Výstavba stanice v letech [[1977]]–[[1985]] si vyžádala náklady ve výši 618 milionů [[Koruna československá|Kčs]]. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí [[Masarykovo nádraží|Masarykova nádraží]] v závěru první poloviny 80. let
Stanice byla v roce [[2002]] vyplavena [[Povodeň v Česku (2002)|povodní]], následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice [[Karlovo náměstí (stanice metra v Praze)|Karlovo náměstí]]. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice [[Kobylisy (stanice metra v Praze)|Kobylisy]].<ref>[http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NR/b_nr4.jpg Plán obnovy stanice]</ref>
Stanice byla v roce [[2002]] vyplavena [[Povodeň v Česku (2002)|povodní]], následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice [[Karlovo náměstí (stanice metra v Praze)|Karlovo náměstí]]. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice [[Kobylisy (stanice metra v Praze)|Kobylisy]].<ref>[http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NR/b_nr4.jpg Plán obnovy stanice]</ref>
Řádka 20: Řádka 19:
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro.
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro.
 +
== Velká galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Náměstí Republiky 2022 (metro station)|Mnoho fotografií stanice Náměstí Republiky]]'''
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení]
* [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení]
Řádka 28: Řádka 31:
-
{{Commons|Category:Náměstí Republiky (metro station)|Náměstí Republiky (stanice metra)}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Náměstí Republiky (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
 +
[[Kategorie:B (linka metra v Praze)]]

Aktuální verze z 14. 5. 2022, 12:43

Nástupiště a vlak (2022)
Stanice Náměstí Republiky (2022)
Detail obložení stanice (2022)
Vstup do stanice (2022)

Náměstí Republiky je stanice linky B pražského metra, otevřena roku 1985 pod stejnojmenným náměstím na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi Můstek a Florenc.

Obsah

Charekteristika stanice

Náměstí Republiky je trojlodní stanice s 18 páry prostupů na nástupiště, ražená s plnou délkou střední lodi. Dlouhá je 110 m a je založena 40 m hluboko pod povrchem.

Má dva výstupy, dva podzemní vestibuly a tři eskalátorové tunely. Oba vestibuly mají podpovrchovou dvoupodlažní monolitickou konstrukci ze železobetonu, zčásti zastropenou prefabrikovanými předpjatými nosníky. K vestibulu pod náměstím Republiky vede jeden tunel, k vestibulu na Masarykovo nádraží vede jeden krátký tunel s eskalátory Transporta československé výroby, na níž se napojuje další dlouhý s klasickým typem ruských eskalátorů, umístěný oproti tomu prvnímu zhruba kolmo.

Obkladem stanice jsou skleněné desky, desky Ekrona (strop) a vypouklé čočky (stěny za nástupištěm).

Historie stanice

Výstavba stanice v letech 19771985 si vyžádala náklady ve výši 618 milionů Kčs. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí Masarykova nádraží v závěru první poloviny 80. let

Stanice byla v roce 2002 vyplavena povodní, následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice Karlovo náměstí. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice Kobylisy.[1]

Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu Palladium. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce 2006 jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro.

Velká galerie

Reference

  1. Plán obnovy stanice

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Náměstí Republiky (stanice metra v Praze)