Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Náměstí Republiky (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Aktualizace) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z09.JPG|thumb|240px|Nástupiště a vlak (2022)]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z05.JPG|thumb|240px|Stanice Náměstí Republiky (2022)]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z06.JPG|thumb|240px|Detail obložení stanice (2022)]] |
- | [[Soubor:Namesti Republiky | + | [[Soubor:Namesti Republiky metro station 2022Z01.JPG|thumb|240px|Vstup do stanice (2022)]] |
- | + | ||
'''Náměstí Republiky''' je stanice [[B (linka metra v Praze)|linky B]] [[Metro v Praze|pražského metra]], otevřena roku [[1985]] pod [[Náměstí Republiky (Praha)|stejnojmenným náměstím]] na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi [[Můstek (stanice metra v Praze)|Můstek]] a [[Florenc (stanice metra v Praze)|Florenc]]. | '''Náměstí Republiky''' je stanice [[B (linka metra v Praze)|linky B]] [[Metro v Praze|pražského metra]], otevřena roku [[1985]] pod [[Náměstí Republiky (Praha)|stejnojmenným náměstím]] na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi [[Můstek (stanice metra v Praze)|Můstek]] a [[Florenc (stanice metra v Praze)|Florenc]]. | ||
Řádka 14: | Řádka 13: | ||
== Historie stanice == | == Historie stanice == | ||
- | Výstavba stanice v letech [[1977]] – [[1985]] si vyžádala náklady ve výši 618 milionů [[Koruna československá|Kčs]]. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí [[Masarykovo nádraží|Masarykova nádraží]] v závěru první poloviny 80. let | + | Výstavba stanice v letech [[1977]]–[[1985]] si vyžádala náklady ve výši 618 milionů [[Koruna československá|Kčs]]. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí [[Masarykovo nádraží|Masarykova nádraží]] v závěru první poloviny 80. let |
Stanice byla v roce [[2002]] vyplavena [[Povodeň v Česku (2002)|povodní]], následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice [[Karlovo náměstí (stanice metra v Praze)|Karlovo náměstí]]. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice [[Kobylisy (stanice metra v Praze)|Kobylisy]].<ref>[http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NR/b_nr4.jpg Plán obnovy stanice]</ref> | Stanice byla v roce [[2002]] vyplavena [[Povodeň v Česku (2002)|povodní]], následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice [[Karlovo náměstí (stanice metra v Praze)|Karlovo náměstí]]. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice [[Kobylisy (stanice metra v Praze)|Kobylisy]].<ref>[http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NR/b_nr4.jpg Plán obnovy stanice]</ref> | ||
Řádka 20: | Řádka 19: | ||
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro. | Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro. | ||
+ | == Velká galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Náměstí Republiky 2022 (metro station)|Mnoho fotografií stanice Náměstí Republiky]]''' | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení] | * [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení] | ||
Řádka 28: | Řádka 31: | ||
- | {{ | + | {{Commonscat|Náměstí Republiky (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | [[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:B (linka metra v Praze)]] |
Aktuální verze z 14. 5. 2022, 12:43
Náměstí Republiky je stanice linky B pražského metra, otevřena roku 1985 pod stejnojmenným náměstím na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi Můstek a Florenc.
Obsah |
Charekteristika stanice
Náměstí Republiky je trojlodní stanice s 18 páry prostupů na nástupiště, ražená s plnou délkou střední lodi. Dlouhá je 110 m a je založena 40 m hluboko pod povrchem.
Má dva výstupy, dva podzemní vestibuly a tři eskalátorové tunely. Oba vestibuly mají podpovrchovou dvoupodlažní monolitickou konstrukci ze železobetonu, zčásti zastropenou prefabrikovanými předpjatými nosníky. K vestibulu pod náměstím Republiky vede jeden tunel, k vestibulu na Masarykovo nádraží vede jeden krátký tunel s eskalátory Transporta československé výroby, na níž se napojuje další dlouhý s klasickým typem ruských eskalátorů, umístěný oproti tomu prvnímu zhruba kolmo.
Obkladem stanice jsou skleněné desky, desky Ekrona (strop) a vypouklé čočky (stěny za nástupištěm).
Historie stanice
Výstavba stanice v letech 1977–1985 si vyžádala náklady ve výši 618 milionů Kčs. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí Masarykova nádraží v závěru první poloviny 80. let
Stanice byla v roce 2002 vyplavena povodní, následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice Karlovo náměstí. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice Kobylisy.[1]
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu Palladium. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce 2006 jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro.
Velká galerie
Reference
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |