Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Národní třída (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
== Historický vývoj == | == Historický vývoj == | ||
- | |||
Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem [[Národní divadlo|Národního divadla]]. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce [[1970]], na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později. | Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem [[Národní divadlo|Národního divadla]]. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce [[1970]], na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později. | ||
Řádka 21: | Řádka 20: | ||
Od roku [[2009]] se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu ''Copa Centrum Národní'', který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-jak-bude-vypadat-novy-vestibul-metra-na-narodni-tride-10o-/praha.asp?c=A080925_135402_praha_pje článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě"] na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu</ref> | Od roku [[2009]] se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu ''Copa Centrum Národní'', který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-jak-bude-vypadat-novy-vestibul-metra-na-narodni-tride-10o-/praha.asp?c=A080925_135402_praha_pje článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě"] na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu</ref> | ||
- | + | == Reference == | |
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NA/NA.htm Informace o stanici na stránce Metroweb.cz] | * [http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NA/NA.htm Informace o stanici na stránce Metroweb.cz] | ||
+ | * [http://metroart.cz/B/NarodniTrida.html Metroart.cz – Národní třída] | ||
{{Commonscat|Národní třída (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}} | {{Commonscat|Národní třída (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | [[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:B (linka metra v Praze)]] |
Aktuální verze z 27. 3. 2022, 18:25
Národní třída je stanice metra v Praze, nacházející se na lince B, na jejím historicky nejstarším úseku I.B, pod kostelem Nejsvětější trojice u Spálené ulice. Její projektový název byl Purkyňova, ale později byl změněn podle jména nedaleké významné ulice. Stanice byla zprovozněna 2. listopadu 1985
Obsah |
Konstrukce a charakteristika stanice
Národní třída je ražená, pilířová, trojlodní stanice se zkrácenou střední lodí směrem na jih (délka 65 m), a prodlouženou směrem na sever jako přestupová chodba (délka 69 m) tak, že výstup vede přímo k obchodnímu domu Tesco (v době otevření Máj), zaústěný je do povrchového, proskleného vestibulu železobetonové konstrukce. Cestující se dostanou na povrch pomocí tříramenných hlubinných eskalátorů sovětského typu o délce 75,4 m.
Stanice je založena 39 m hluboko a je dlouhá 111,5 metrů. Na nástupišti je 15 párů prostupů mezi loděmi, s ostěním montovaným z železobetonových tybinků. Konstrukce stanice umožňuje časem prodloužit střední loď jižním směrem tak, aby byl vybudován druhý eskalátorový tunel s výstupem u ulic Lazarská nebo Vodičkova. Všechny lodě jsou obloženy obkladovým sklem Connex se zlatou fólií.
Vestibul stanice je jednopatrový, povrchový. Původně zahrnoval pouze prostor vyústění eskalátorového tunelu ze stanice, v 90. letech však byl rozšířen severním směrem tak, že nyní zabírá i plochu až k obchodnímu domu Tesco. Důvodem bylo především vytvoření nových obchodních ploch pro různé provozovny.
Historický vývoj
Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem Národního divadla. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce 1970, na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později.
Na výstavbu v letech 1977–1985 bylo vynaloženo 344 milionů Kčs. Původně měla mít Národní třída dva výstupy, avšak i následné budování jen jediného si vyžádalo demolici mnohých historických domů. Kromě vestibulu stanice vzniklo ale i náměstíčko s moderní prosklenou fontánou, jejímž autorem je Pavel Trnka a Zbyněk Kabelík.
V roce 2002 došlo k vyplavení celé stanice vodou v důsledku rozsáhlé povodně a do provozu tak byla znovu uvedena až těsně před rokem 2003.
Od roku 2009 se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu Copa Centrum Národní, který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.[1]
Reference
- ↑ článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě" na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |